Store juletræer

Published: May 9th 2006

Her er en lille kort hilsen inden vi sikkert går af bloggen et par dage, hvor vi er i Yosemite, og forventeligt er uden Internetforbindelse til den bærbare.

I dag bød på en tur til Big Basin Redwood State Park. Navnet siger det jo - men det er altså en af Californiens Redwood parker (!!! :-). For de uindviede kan det oplyses at der her i Californien er to slags Redwoods: Sequoia Sempervirens som vokser langs kysten og Giant Sequoia som vokser inde i landet langs Sierra Nevada (bl.a. ved Yosemite). Den førstnævnte bryder alle verden højderekorder: De højeste af træerne kan blive et pænt stykke over 100 meter. Det var en sådan skov vi besøgte i dag. Det skal iøvrigt indskydes at order "Park" ikke betyder sådan en lille klat græs med nogle buske, men er et kæmpeområde (varierende størrelse - men altid meget stort), der er beskyttet mod indgreb, f.eks. fældning. Den anden Redwood - bliver knapt så høj, måske op til 80 meter, men kan til gengæld være op til tre gange så bred - med en diameter på op til 15 meter. De fleste kender sikkert billeder af biler der kører igennem Redwoods - det er Giant Sequoias.

Det må siges at der skal være højt til loftet, hvis man skal have Redwoods som juletræ. At køre ind igennem parken, kan godt sammenlignes med at køre igennem en gotisk domkirke. Slanke men altvorlig kraftige stammer strækker sig mod himlen, så man skal bøje hovedet helt tilbage for at ane toppen. Når man så går igennem skoven, så burde man bøje hovedet af respekt for træerne, der kan blive op til 2200 år gamle. I stedet får man hold i nakken af konstant at se op. Det er meget meget imponerende. Billeder kan slet ikke gengive synet, men alligevel er her et par stykker. Når vi i morgen kører mod Yosemite er det bl.a. også for at se den anden "tykkere" type, så det bliver jo spændende at sammenligne.

Turen blev rundet af med en tur ved stranden i det herlige solskinsvejr. Santa Cruz´er et mekka for surfere af den rigtige gammeldags slags. Her er en herlig brænding og i går brugte vi hele dagen ved stranden hvor vi rigtigt kunne studere denne del af den californiske kultur.

Det lader iøvrigt til at vejret også er blevet sommerligt derhjemme. Vi håber I nyder det ligeså meget som vi gør.

Tot: 0.235s; Tpl: 0.011s; cc: 6; qc: 45; dbt: 0.1174s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1.1mb