Gud øvede sig først på Schweiz ...

Published: May 14th 2006

...og så skabte han Yosemite...
Denne "påstand" er at finde i Lonely Planets Californiens bog, og det skriver vi gerne under på - efter et desværre alt for kort men dejligt besøg.

Da vi for en måned siden kom til Yosemite var der nærmest snestorm og meget koldt. Denne gang havde vi virkelig heldet med os. I de tre dage vi var her, var der omkring 25 grader og høj blå himmel. Pga. al sneen tidligere i april var der masser af vand i de mange vandfald, blomsterne blomstrede og løvtræerne var lige sprunget ud. Ja det var virkelig som at gå rundt i et postkort. Vi prøver at loade et par billeder op, hvis denne dårlige Internetforbindelse tillader det, ellers tilføjer vi senere. Nu var vi jo ikke de eneste mennesker i verden, der havde fået den ide at tage hertil. Man kan godt mærke, at der let kan blive ret trangt i Yosemite Valley, specielt i amerikanernes sommerferie. Der var mange mennesker, men altså endnu ikke alt for vildt. Vi kunne sagtens tage på små hikes, hvor vi ikke konstant rendte over andre mennesker.

Et reelt problem i Yosemite er bjørne. Der er mange af dem (Sort Bjørn), og de kan godt finde på at trænge ind i biler, telte osv. hvis de kan lugte mad. Derfor er det på campsites nødvendigt at gemme alt mad, toiletartikler og lign. duftende i bjørnesikre bokse, som hver plads er udstyret med. I vores Camper kunne vi dog nøjes med at have tingene i vores køleskab. Det var dog alligevel lidt spændende for ungerne om aftenen, når vi sad ved vores lejrbål og ristede marshmellows at kigge ud i mørket for at se om en bjørn nu skulle liste sig ind på os.

Faktisk fik vi heldigvis set flere bjørne. Bedst var det, da vi på vej ud af parken fik øje på en bjørnemor med hendes halvstore unge som gik ganske tæt ved vejen. Det var faktisk lidt "stort" for os alle.

Nogen vil huske, at vi også skulle se Gigant Sequoia. Det var da også planen at tage et smut ned til parkens sydlige del, men det var så svært at løsrive sig fra den smukke dal (som iøvrigt kun er en meget lille del af Yosemite), at vi besluttede at hellige vores korte og kostbare tid hertil. Så har vi jo også en undskyldning for at komme igen :-)

Vi kørte fra Yosemite i går på et langt stræk til Oakland, hvor vi i dag skulle aflevere vores midlertidige hjem. Her fandt vi om aftenen ind på noget, der var en mellemting ml. trailerpark og rv-park. Det var da også en oplevelse at få sådan en med. En trailerpark er hjem for mange typer, men det er nok kendetegnende at de fleste ikke har for mange penge at gøre med. Det føltes egentlig ret underligt at trille fra guds smukke natur, hvor velbjergede mennesker boltrer sig, til en trist forstad i Oakland, hvor de færreste sikkert har været langt væk fra byen (en fordom i hvert fald).

I dag afleverede vi så RV'en. Det blev lidt over hals og hovede fordi vi havde travlt med at finde et posthus. Vi har efterhånden skrabet så meget sammen, at vi nu bliver nødt til at sende nogle kasser hjem, for overhovedet at kunne bære alt godset. Det lykkedes dog selom det blev med "late return fee". Nå så kunne regnskabet gøres op: 4250 miles på en måneds tid. Det svarer vel til i omegnen af 6600 km eller noget lignende. Det er da også en pæn lille tur.

Nu er vi så tilbage i San Francisco fro en kort bemærkning. Vi har just været ude og spise Clam Chowder og Dungeness Crab for at fejre min fødselsdag, men i morgen flyver vi til Miami. Underligt at have tre uger igen, og så skulle rejse på en helt ny måde.

Nå jeg prøver lige at lægge billeder på. Husk intet billede kan yde virkeligheden retfærdighed, og disse er endda både krympet i størrelse og kvalitet.

14th May 2006

fødselsdag
kære christian tillykke med dagen vi har forsøgt at komme igennem tidligere men nu håber vi du får en hilsen ad denne vej martin er lige kommet og læser med om jeres herlige oplevelser mange hilsner fra ham også knus og kys til jer allesammen fra os tre
14th May 2006

Fantastiske billeder
Igen en rigtig god beskrivelse af Jeres tur - flot. Og så er der lige billederne - det er prikken over i'et - rigtig flotte.

Tot: 0.205s; Tpl: 0.01s; cc: 14; qc: 51; dbt: 0.0831s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb