Salinas-Big Sur-San Simeon

North America » United States » California » San Simeon
August 13th 2008
Published: August 13th 2008

For en tur vi har hatt! Vi kjørte fra Salinas via Monterey til Pacific Grove som ligger helt ytterst med kysten. Derfra kjørte vi noe som kalles for "17 mile drive" som går fra Pacific Grove til Carmel. Dette er et rikmannsstrøk som turister kjører gjennom for å se på flott landskap og fine hus. Det var for så vidt flott å se, men kanskje ikke det vi kommer til å huske best fra ferien. I Carmel (by-the-sea) som er en super koselig og romantisk by spaserte vi litt rundt før vi kjøpte proviant for resten av turen. Det er fra Carmel at Big Sur begynner, svingete veier, flotte bruer og sinnsyk natur sørover langs Stillehavet. I Lonly Planet stod det at det kommer til å ta lang tid, selv om det kanskje ikke er den lengste distansen, men på grunn av at det er så mye å ta bilder av. Vi hadde i utgangspunktet ikke tenkt å stoppe så mye og trodde at det skulle en del til for å begeistre oss men vi kan love at det ikke var mange kilometrene mellom hvert stopp og mye "wowing". Dette har absolutt vært høydepunktet til nå.

Turen til tross for mange stopp, gikk raskere enn vi hadde trodd. Vi ankom San Simeon tidlig kveld og tok et bad i bassenget før vi tok kvelden. San Simeon er for så vidt ikke mer enn en stripe med moteller (i hvert fall der vi var), men er et nødvendig stopp for å se Hearst Castle som er et eventyrslott på toppen av et "fjell" bygget av William Hearst som var en mediemogul (Ingen av oss har hørt om han), men det er anbefalt og se det. Og som de nybakte turistene vi er kunne vi jo ikke unngå det :-) Vi stilte opp og ble losset inn i en buss med mange andre turister, som kjører opp til slottet og ble der ført videre av guider. Jeg sier bare, bilder sier mer enn tusen ord (eller noe sånn).

Vi besøkte også Hearst Beach som er kjent for sitt rike marine liv. Thomas er blitt den proffe fotografen så vi har noen dyrebilder (birdies!) å skryte av. Det var en merkelig opplevelse å gå langs stranden mens seler svømmer og følger nysgjerrig med.

Vi har definitivt sett mye flott!

Neptune bassenget - Hearst CastleNeptune bassenget - Hearst Castle
Neptune bassenget - Hearst Castle

Bilder sier mer enn tusen ord! Her badet kjente stjerner som Charlie Chaplin og Clark Gable og mange fler.
MåkeMåke
Måke

Proffe Thomas sitt "birdie" bilde.

Tot: 0.06s; Tpl: 0.016s; cc: 13; qc: 28; dbt: 0.0257s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb