Vakantie Usa 2011 deel 4

Published: April 17th 2011

Dinsdag 12 april

Vanmorgen vroeg opgestaan voor een ochtendwandeling, helaas was er teveel bewolking voor een mooie zonsopgang. Maar de wandeling was wel leuk, beetje woestijnachtig, beetje klauteren over wat rotsen (oei, ik heb spierpijn in mijn bovenbenen van de tocht door Antelope Canyon 😊 ) en een mooi uitzicht over Lake Powell en omgeving!

Na het ontbijt op weg naar onze volgende bestemming! Eerst een +/- 70 kilometer lange tocht langs mooie natuur, heel veel kloven en rotsformaties. Nog steeds zijn we op een hoogvlakte , zo ongeveer 1700m hoogte. De zon gaat weer schijnen en de temperatuur stijgt mee!

We maken een stop bij Navajo National Monument, via een pad wandelen we naar een kloof waar aan de overkant een grot met grotwoningen van de Anasazi's te bewonderen valt. Onderweg een gezellig praatje met een Amerikaan over onze reis, fotograferen en dergelijke (iedereen wil trouwens weten waar we vandaan komen....slecht accent zeker 😊

Er zijn langs het pad ook wat Navajo hutten nagebouwd, interessant wel.
We vervolgen onze weg naar Kayenta, hier checken we in bij het hotel en gaan na de bagage in de kamer gezet te hebben, snel op weg naar Monument Valley (We hebben nu weer Navajo time en is het weer een uur later)

Het is ongeveer 25 mijl naar het park, hier boeken we een tocht van 2 1/2 uur door de valley in een soort pickup. De zandwegen zijn niet echt geschikt voor onze Honda!

Er zijn 12 zitplaatsen, maar we zijn de enige passagiers, we hebben de ruimte. Eerst dalen we via een onverharde weg een stuk af en zien al snel een aantal zeer bekende punten ( er zijn hier veel films o.a. met John Wayne op genomen, maar ook nog een aantal recentere films en reclames)

De rotsformaties steken boven de zandvlakte uit en met meer of minde fantasie kan je er veel mensen en dierenfiguren uithalen. De Navajo's hebben veel formaties al een naam gegeven.
Er is een 17 mijl lange zandweg (die je dus ook met eigen auto mag rijden) langs veel van deze formaties, maar de tour die wij maken gaat ook door gebied waar je alleen met gids mag komen, hier zijn in de rotsen ook zogenaamde Arches (rotsbogen) te zien en we kunnen een aantal petrogliefen bewonderen, 800 jaar oude dier tekeningen van de Anasazi's

We gaan ook een halve grot in, waar je op de rotsen moet gaan liggen om een "adelaar" gevormd door de rotsen en een Arch te kunnen zien. De grot heeft trouwens een schitterende akoestiek, er is een gids die er op een fluit speelt, klinkt fantastisch!

Flink door elkaar geschud en een beetje doof van het lawaai van de wind om onze oren, bereiken we weer het parkeerterrein waarvandaan we vertrokken waren!
We bewonderen nog eens het uitzicht van bovenaf, kopen wat souvenirs 😊 en rijden dan terug naar ons hotel!
De dag loopt alweer aardig ten einde.

Wijzelf en onze kleding is hier en daar 😞 wat rood door het stof!

We eten in het hotel (Kayente stelt weinig voor) een local Lambs stew met frybread, dit is een gefrituurd brood (vaag de smaak van oliebollen)

Woensdag 13 april

Om 7.30 zitten we al in de auto (breakfast on the road) Eerst een stukje "terug" rijden en dan komen we al snel (na een honderd mijl...) in het gebied van de Grand Canyon!

De eerste stop is bij The Little Colorado (één van de belangrijkste zijrivieren van de Colorado), even een kleine wandeling naar een mooi uitzichtpunt over de 300 meter diepe kloof!
Daarna verder en bij Desert View dan de eerst blik op de GRAND CANYON. Dit is echt onvoorstelbaar groot, je ziet een brede, diepe kloof en dan realiseer je je dat hij 1200 meter diep is en dat de "overkant" minstens 15 kilometer ver weg is!
Er is een "Viewtower, van binnen met Navajotekeningen beschilderd en met uiteraard schitterend uitzicht.

De Coloradorivier loopt door "een canyon in een canyon" en zelfs deze eerste is ook al 300 meter diep. Gigantisch!
Er zijn een aantal stroomversnellingen te zien, van bovenaf al behoorlijk groot, kan je nagaan hoe het eruitziet als je nog een kilometer dichterbij zou zijn!

We rijden 26 mijl lang over een scenic road en stoppen echt bij elk uitzichtpunt om te kijken en te genieten. En natuurlijk weer tig foto's en filmpjes te maken!
Ook maken we een uitstapje naar een vindplaats van ruïnes van een indianenvolk die hier vroeger leefden.

En dan maar weer verder langs prachtige uitzichtpunten!
We komen aan in Grand Canyon Village, kijken even rond in het bezoekerscentrum en rijden nog een rondje door de omgeving en besluiten dan naar het hotel te gaan, dat is nog een klein uurtje rijden!
Het ligt net buiten het leuke stadje Williams.

We hebben een leuk hotel, rustig gelegen en met een onverwachts uitstekend restaurant!

Donderdag 14 april

We vertrekken tegen 6.00 uur richting Grand Canyon om de zon op te zien komen, we hebben ons alleen een uurtje vergist, de zon laat zich al zien als we net op weg zijn.
Onderweg is het trouwens ook heel mooi en we zien een aantal herten en rendieren!

Als we bij de Canyon aankomen is het nog steeds heel mooi, ook al is de zon al een poosje op. We kijken en lopen wat rond en om 8.00 uur verlaten we de Canyon weer voor even, we gaan op weg naar de helihaven en deze ligt net buiten het NP.

We checken in en krijgen dan een briefing over de veiligheidsprocedures. Om 9.00 uur worden we opgeroepen, krijgen een soort instapkaart en een zwemvest (omdat we ook over water vliegen) Dan de helikopter in, koptelefoon op en dan gaan we op weg voor de eerste helikoptervlucht van ons leven!

Het eerste stukje gaat over de bossen van het NP en dan......Over de rand! Ineens ligt een megalandschap onder ons.

Schit-te-rend!!!

We hebben meteen maar de langste tour geboekt en vliegen 50 minuten over dit prachtige, onmetelijk grote gebied. De Colorado met zijn stroomversnellingen, de southrim en de northrim, alle zij kloven, rotspunten: het is enorm!

Eigenlijk heb ik geen woorden om de ervaring te beschrijven, het was geweldig!

Veel te snel gaan we al weer landen en met knikkende knieën en een beetje doof van het lawaai, zetten we weer voet op vaste bodem.
Natuurlijk kopen we de foto die van ons gemaakt is bij de heli, in een map waarop vermeld is dat we "member" zijn van het selecte gezelschap dat over de Grand Canyon heeft gevlogen!

We kijken nog wat naar de heli's en daarna rijden we terug naar de Grand Canyon waar we met een shuttlebus een rit langs de westrim maken. Er zijn wel 9 haltes onderweg, hier stappen we steeds uit voor alweer een spectaculair uitzicht. We zien ook American Condors vliegen, een havik en wat andere kleinere vogels! Zo nu en dan lopen er eekhoorns rond. soms vlak over de rand van de Canyon.

Op de terugweg van Hermits Rest, het eindpunt van de shuttle, rijden we in een keer terug naar het beginpunt. Het is inmiddels 16.15, we hebben nog een uurtje terug te rijden en hebben al zóveel indrukken op gedaan!
We stoppen in Williams en doen daar wat inkopen. Een leuk restaurant kunnen we zo snel niet spotten en we besluiten terug te keren naar het hotel. We eten weer daar in het restaurant, het is alweer prima!

Foto's
Verdere foto's van Grand Canyon en de helivlucht volgen nog!

schitterend
Hallo Amerika, Weer een fantastisch verhaal en wat een mooie plekken. Ik kan me voorstellend dat het overweldigend moet zijn. Jullie zien echt heel veel. Hier alles goed, heerlijk voorjaarsweer, de bollenvelden zijn prachtig, dus er wordt veel gefietst. Nog veel plezier in jullie laatste week, ik kijk al uit naar je verhalen bij een lekker bakkie koffie, liefs Janine
17th April 2011

jeetje wat lijkt me dat geweldig, een helikopter-vlucht over en door de Grand Canyon, hebben wij destijds (1989...) niet gedaan. next time..... geniet ervan!!! :) Hier echt voorjaar/zomer, heerlijk.

Tot: 0.363s; Tpl: 0.015s; cc: 12; qc: 59; dbt: 0.0997s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb