VAARWEL VALDEZ

North America » United States » Alaska » Valdez
May 14th 2014
Published: May 15th 2014

Morgenochtend in alle vroegte zullen wij Valdez verlaten. Wat een plek! Het stadje ligt aan het eind van een lange weg door de bergen met een pas op 1000 meter (Thompson Pass) aan een baai en haven omgeven door besneeuwde bergen. Tegen de toppen zie je op de meeste ook gletsjers liggen. Omdat het nog steeds zulk prachtig weer is associeer je dat eerst met wintersport maar dat wordt weer tegengesproken door een vissers- en small boats-haven. De foto laat dat zien.

Ja, heel vroeg, want om 6 uur moeten we klaar staan om de boot naat Whittier op te rijden voor een tocht van bijna 7 uur langs de gletsjers van de Prince William Sound. Volgens de boeken zouden we walvissen, dolfijnen en orca's moet kunnen zien, wie weet! De weersvoorspelling is goed met zon en wellicht een pittige wind, dat is alleen maar goed voor de helderheid. Dat wordt dus constant aan dek bijven en veel foto's maken.

De weg hierheen was natuurlijk ook weer bijzonder, het lijkt eentonig maar het is en blijft spannend en prachtig: een mijl of tachtig voor Valdez hebben we heen-en-weertje gedaan naar een verbinding met een oude koper-transportroute. Ooit zullen we de foto's die we hebben genomen opnemen in de definitieve travelblog. Bijzonder van di.t stuk Alaska is dat de rivieren landinwaarts stromen, die Thompson Pass markeert ook een waterscheiding, zo dicht bij de zee. Never a dullmoment.

t1

Tot: 0.104s; Tpl: 0.021s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.0709s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb