Geen paniek in Palenque

Mexico's flag
North America » Mexico » Chiapas » Palenque
January 13th 2008
Published: January 14th 2008

Vanuit Campeche haden we dus de bus van 10 uur. ´s Avonds dus.
Het was een eersteklas bus, wat o.a. inhield dat je wat meer beenruimte had. Ik probeerde wat te slapen, maar na een tijdje kwam ik tot de gedachte dat ik toch wel wakker wilde zijn als de bus op zjin kant zou tuimelen. Dat denkbeeld was waarschijnlijk wat overdreven, maar als je slaperig bent, achterin zit en het buiten pikkedonker is, dan voelen de schommelingen van de bus behoorlijk heftig. Ook fijn was het klimaat in de bus; met mijn vest aan en onder een plaid had ik het lekker warm, want de airco stond uiteraard op standje ´vrieskist´. Mijn voeten hadden het echter wel heel erg warm! Wat bleek: tegelijkertijd met de airco, stond de verwarming op standje ´hete luchtoven´(!) Jaja, die Mexicaanse bussen en ik; het is een haat-liefde ding.

Om een uurtje of 4 in de nacht kwamen we in Palenque aan. Dit hadden we voorzien, vandaar dat ik eerder al in mijn beste Spaans een reservering had gemaakt bij een hotel. Dus in het holst van de nacht maar een taxi genomen (en een goeie prijs afgesproken), maar eenmaal aangekomen wist de nachtportier van niets. Ook niet toen ik iets over een reservering uitkraamde. Op advies van de taxichauffeur zijn we langs nog één of twee hotels gereden, maar tevergeefs (volgens Josje was dat niet zo erg, nadat ze op de stoep vóór het hotel een ontmoeting had met een tor c.q. kakkerlak). Ten einde raad wauwelde de oude taxichauffeur iets over het Misión hotel, ´bamos!´ riep ik vol optimisme. Dit bleek het meest luxe hotel te zijn in het dorp en we werden er gelijk goed ontvangen. Dat wil zeggen dat onze rugtassen gelijk in een kar werden gehesen en we een licht gereduceerde prijs kregen omdat het al half 5 was. De taxichauffeur rook zijn kans ook en verviervoudigde prompt de prijs van de rit, maar goed, we hadden een kamer!

Na een paar uurtjes slaap schoven we tegelijk met busladingen toeristen tegelijk aan aan het ontbijtbuffet en hadden we met de gay receptie manager vervoer geregeld naar de ruines van Palenque. Na een busje uitgebonjourd te zijn door een grote familie Mexicanen die niet krap wilden zitten, waarvoor onze nieuwe vriend (Benjamin genaamd) zich driftig verontschuldigde terwijl hij met zijn ogen rolde (´I´m soooo sorry! Us Mexicans!´). Uiteindelijk duurde
Stam van een Ceiba boomStam van een Ceiba boomStam van een Ceiba boom

Met deze doornen deden ze pijnlijke dingen!
het nog een uur voordat er een ander busje kwam voor de rit van een kwartier. Dat gaf ons wel mooi de tijd om onze trip voor de dag erna te regelen via de receptie en kennis te maken met een Canadees stel dat ook veroordeeld was tot ons busje.

Bij de ruines namen we samen met onze Canadese lotgenoten en nog twee Amerikaanse Japanners (of Japanse Amerikanen?!) een gids. Dat was lachen, want hij nam ons niet alleen mee naar de ruines, maar ook de jungle in! Hij zou voorop lopen, want slangen vallen altijd van achteren aan... In de jungle barstte het ook nog van de door planten overgroeide ruines die soms gewoon op grote heuvels leken. Ook wees de gids ons op wat verse monkey shit, maar de apen zelf waren nergens meer te bekennen. Al met al een hele leuke wandeling door de jungle en daarna ook nog wat uitleg bij de tempels. Palenque is een stad met vrijwel alleen maar graven, duizenden! Maar het huiveringwekkendst was misschien nog wel dat ze bij rituelen vroeger o.a. de penis doorboorden met een doorn van een Ceiba-boom (zie foto)!

Begin van de middag werden we weer opgehaald, wat prima was, want we hadden heel wat liters vocht verloren! De rest van de middag hebben we verkoeling gezocht bij het zwembad en konden we lachen om de kinderen uit verschillende landen die in het zwembad aan het spelen waren. ´s Avonds aangeschoven bij het buffet en er was live muziek waarbij gedanst werd door een stel dat zich in hun tweede jeugd waande. Ook was er een Nederlands jongetje gestoken door een UFO en schoot Josje hem bekwaam te hulp met een pompje waarmee je gif uit een beet kan zuigen. Na een korte wandeling in de omgeving zijn we maar snel gevlucht naar de kamer om wat slaap in te halen.

Tempel nummer XXIITempel nummer XXII
Tempel nummer XXII

Ze zijn niet altijd even creatief met het bedenken van namen.
Tempel XXTempel XX
Tempel XX

Ook hier genoeg te klimmen!

14th January 2008

jeetje
Wat een avonturen weer in die jungle. En in die donkere bus!! Maar dit blog kwam later binnen dan die van de kerst? Mooie foto's, hoor. Genieten maar weer.Hou je taai

Tot: 0.403s; Tpl: 0.011s; cc: 8; qc: 51; dbt: 0.2945s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb