6. Jagt!

Published: October 6th 2013

Jagt i Qooqqut

JagtslængetJagtslængetJagtslænget

Fra venstre: Sabine, Martin, Anders, Louise, Anders og Jakob
Hele sommeren har geværsalver lydt rundt i fjeldene udenfor Nuuk, hvor rigtigemænd har skudt rifler ind som forberedelse til 1. august, hvor jagten på rensdyr og moskusokser satte ind. Herfra er de smukke, adrætte dyr jaget vildt. På få måneder skal vinterens forrådskamre fyldes med køller, bove, ribben mm. Motorbåde sejler fjeldfrisk vildt ind til ”brættet” (det lokale kød- og fiskemarked) i store mængder til restaurationer og nuumiutter uden båd. Og det er imponerende hvilke strabadser der gøres for at søge, jagte, skyde, partere og slæbe de store dyr. Vi fik selv muligheden for at opleve lidt af dette på egen krop i en weekend midt i september.

En fredag direkte efter arbejde stak vi seks (to jagtglade gutter, to slæbere og to koner) til fjords i to både. Destination: Qooqqut ca. halvanden times sejlads fra Nuuk på rensdyrjagt. Teltlejren blev sat op inden solnedgang og efter et hurtigt beauvaismåltid over trangia, en forventningssludder og en skarp til at sove på var det ind i posen. Afgang før solopgang lørdag morgen. Vi fulgte en elv ind i dalen – igennem krat, over vandløb, op og ned af fjeldsider – i en lang række....musestille. De to med rifler forrest og vi andre i gåsegang efter. Nattens snevejr gjorde det nemt at finde fodspor. Eneste spor var dog sneharer – ingen rensdyr, heller ikke i kikkerten. Efter 12 timers vandren op og ned på plateauer i et fantastisk smukt sceneri vendte vi tilbage til lejren godt trætte i kroppen. Uden rensdyr på ryggen, men med en enkelt snehare vel skudt med en lidt for stor kaliber. Død på stedet. Jagten blev fejret med endnu et beauvaismåltid og lidt flere skarpe.

Hjemvendt tomhændet forbarmede underboen sig over os og leverede en stor rensdyrluns og en ørred til fryseren. Selvsamme weekend var han taget sydpå og kom retur med tre dyr og en håndfuld fjeldørreder. Lidt af forrådet er reddet, men det havde nu været fedt at opleve en succesfuld jagt. Måske til næste jagtsæson...

Tidlig morgen - hvor er dyrene?Tidlig morgen - hvor er dyrene?
Tidlig morgen - hvor er dyrene?

Første plateau efter en times gang
Elven vi fulgte før solopgangElven vi fulgte før solopgang
Elven vi fulgte før solopgang

...Også smuk i solskin
Efterår med sne påEfterår med sne på
Efterår med sne på

Et blik til en anden dal - fremragende ørredfiskesø
SnehareSnehare
Snehare

Velhængt og vel skudt

Tot: 0.075s; Tpl: 0.009s; cc: 7; qc: 26; dbt: 0.0345s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb