4. Felttur i Sydgrønland

Published: September 4th 2013

Felttur i Sydgrønland

LandmålingLandmålingLandmåling

Ved Qorlortorsuaq vandkraftværk.
Et gode ved at arbejde i Grønland er muligheden for at opleve dele af landet, som man ellers aldrig ville komme til at besøge. I 23 dage af juni måned var jeg således af sted på min første ”Grønlands-ekspedition”, da jeg sammen med 3 øvrige arbejdskollegaer skulle foretage de indledende forundersøgelser til udvidelsen af vandkraftværket ved Qorlortorsuaq i Sydgrønland. Qorlortorsuaq er beliggende ca. 25 km. syd for Narsarsuaq og ca. 30 km sydøst for Qaqortoq (Julianehåb).

For mit vedkommende omfattede forundersøgelserne landmåling til projektering af nye bygningsværker (dæmninger og tunneler), således at der kan ledes mere vand ned til reservoir-søen, hvorfra vandkraftværket genererer strøm. Derudover var jeg også med til at foretage seismiske undersøgelser til bestemmelse af fjeldets placering under jordoverfladen. Seismiske undersøgelser er ganske underholdende, idet man placerer en ladning sprængstof i jorden og derefter måler de bølger som eksplosionen udsender. Og da vi medbragte 75 kg sprængstof blev der lavet en del mærker i den jomfruelige grønlandske jord.

Det var en meget spændende tur fyldt med uforglemmelige oplevelser: Fra helikopterflyvninger i Sydgrønland til teltlejr op ad indlandsisen og ikke mindst den meget varierende natur. Vi havde i perioden 4 teltlejre, hvor den ene dag kunne være i
TeltlejrTeltlejrTeltlejr

Ved den golde Qooroq Kangilleq-dal
en helt gold og forblæst dal nær indlandsisen for dagen efter at flytte lejren til et frodigt landskab ved en søbred.

Selvom Sydgrønland er noget mere frodigt og varmere end Nuuk-området, sluttede vi af med 4 dages nedbør – 2 dage med regn og 2 dage med sne! Derfor var det også fantastisk at komme hjem og sove i sin egen seng og atter have adgang til toiletfaciliteter (for nu at sige det som det er…), og ikke mindst: Slut med Beauvais-færdigretter!

Nedenfor er der lidt flere billeder fra feltturen.

Kabooom!Kabooom!
Kabooom!

"Der sprææææææænges!!!"
MadtidMadtid
Madtid

Der kan grilles overalt! Sågar med indlandsisen i baggrunden...
UlvesøUlvesø
Ulvesø

Teltlejr ved søbred.
Qaqortoq (Julianehåb)Qaqortoq (Julianehåb)
Qaqortoq (Julianehåb)

Skøn grønlandsk by
HelikopterHelikopter
Helikopter

Her slinges vores udstyr ud i felten.
HelikopterflyvningHelikopterflyvning
Helikopterflyvning

Ved Ulvesø og Qorlortorsuaq

Tot: 0.057s; Tpl: 0.011s; cc: 10; qc: 47; dbt: 0.0335s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb