Galiano I

October 26th 2011
Published: October 26th 2011

ZeilbootZeilbootZeilboot

Op de Ferry van Vancouver Island naar Galiano
Onze volgende bestemming was Galiano Island. Hier zouden we drie weken gaan WWOOFen bij twee vrouwen in hun biologische groententuin. Omdat de ferry naar dit eiland op een vrij moeilijk bereikbare plek vertrok wilde Allan ons er wel heenbrengen tegen een kleine bijdrage voor benzine. Dit lieten we ons geen twee keer zeggen... Een vriend van ze moest toevallig dezelfde kant op en kwam ons vergezellen. Onderweg kregen we een tour langs de meest bijzondere plekjes op de route. Zo kwamen we langs Victoria, de grootste stad op Vancouver Island. Daar hadden we helemaal niet meer het gevoel op een eiland te zitten (misschien niet heel raar gezien Vancouver Island driekwart de oppervlakte van heel Nederland is). Het leek een internationale stad met een diversiteit aan mensen die we elders op het eiland nog niet hadden gezien. Galiano Island daarentegen is een klein eilandje voor de kust van Vancouver Island. De ferry tocht erheen was prachtig! Omdat we gehoord hadden dat er soms walvissen gezien werden vanaf de ferry hebben we de hele reis vanaf het voordek de oceaan afgespeurd. Afgezien van een aantal zeehondjes zijn we helaas geen zeezoogdieren tegengekomen. We merkten wel voor het eerst dat het kouder werd. Toen we aankwamen op Galiano waren we beide verkleumd.
We werden opgehaald door onze WWOOF host, een stevige, stoer uitziende vrouw met dreads. Ze leek minder enthousiast om ons te zien dan andersom. We vroegen ons al af ' vanwaar dit lauwe welkom?' Toen we bij haar thuis kwamen bleek al gauw waarom. Ze had het erg druk en was gestrest omdat ze ons nu ook nog moest hosten. Het bleek dat ze er alleen woonde en dus alles alleen moest doen. Ze vertelde ons dat we maar een week konden blijven. Dit vonden wij op z'n zachts gezegd teleurstellend omdat we gerekend hadden op drie weken werk en onderdak op een mooi eiland. Nu moesten we op heel korte termijn tussen het werken door iets nieuws regelen. Omdat ze niks losliet over het feit dat haar (ex)huisgenote er niet meer was en geen tijd voor ons bleek te hebben terwijl we ruim van te voren hadden afgesproken dat we zouden komen helpen, fantaseerden we over de redenen dat ze hiervoor zou kunnen hebben. De meest voor de hand liggende, dachten wij, was dat haar relatie met haar voormalige huisgenote kort geleden uit was gegaan (wat meteen ook haar humeur zou verklaren).
Er was wel genoeg werk dat nog gedaan moest worden: hop, kamille en andere medicinale bloemen oogsten, bloembedden leegmaken en omploegen, een composthoop afgraven en zeven, hout halen en hakken om haar wintervoorraad aan te leggen, bramen plukken, onkruid wieden... We hoefden ons deze week dus niet te vervelen.
Het werk was leuk en we hebben veel nieuwe dingen geleerd. Zo heeft ze ons een techniek geleerd om hout te hakken en hierbij onze rug te sparen. 😊 Toch was het werk best vermoeiend. Wat het nog vermoeiender maakte was dat onze host ons ook na werktijd geen moment liet uitrusten. Als Ciaran na het werk op de bank ging zitten om uit te rusten werden we weg gestuurd om een stuk te gaan wandelen. Ze was acupuncturiste en als ze clienten had mochten we ons niet laten zien en werden we voor een paar uur weg gestuurd om bramen te plukken oid. We hadden het gevoel dat we geen 'haven' hadden om ons even terug te trekken. Als we na werktijd toch in haar huis mochten zijn had ze altijd nog wel een klusje dat gebeuren moest. Omdat ze vaak nogal bot was voelden we ons er niet echt welkom of op ons gemak. Uiteindelijk vonden we het niet erg dat we na een week al weg moesten. We vonden het wel erg jammer dat we niet meer op Galiano Island konden blijven. We hadden alle WWOOF adressen en couchsurf hosts op het eiland (en in Victoria) al geprobeerd maar hadden geen geluk. Er waren verder alleen dure resorts op het eiland. Er was een WWOOF adres die onze hulp nodig had maar deze kon ons pas vier dagen later ontvangen. We besloten om tijdelijk terug naar Victoria te gaan, we hadden lang nog niet alles gezien toen we er op de heenweg doorheen waren gekomen en het leek een gezellige stad. Dan maar een paar daagjes in een hostel...

Tot: 0.042s; Tpl: 0.01s; cc: 10; qc: 26; dbt: 0.0213s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb