E-biken in Zwitserland - Morges - dag 3

September 6th 2016
Published: November 18th 2016

06/09/16 – dinsdag – dag 3

Morges – Eerst dagtrip.

De route 55km, liep een stuk over de 'Route Pied du Jura'. Door de wijnberggebieden van La Côte en de hellingen langszij het Meer van Genève. Pittige stroken en straffe wind, die altijd op kop leek te zitten.

We deden een tussenstop in Montricher waar we de kaasmakerij 'La fromagerie gourmande' bezochten. Tonnen reusachtige Gruyèrekazen lagen er te rijpen in ideaal gekoelde en gerobotiseerde opslagruimten. Dagelijks wordt de voorraad aangevuld met nieuwe fabricage. Alles is kraaknet, winkels, degustaties en restaurant incluis. Op het menu: kaas, op allerlei wijzen.

Door de pittige hellingen, de wind, en een gemiddelde van 17km/u werd deze eerste dagrit rit bij de evaluatie achteraf door een deel van de senioren als 'juist genoeg' betiteld. Te verstaan als 'het mag wat minder'.

Voor de meesten was het de eerste keer dat men dat soort lange hellingen voorgeschoteld kreeg. De 'blokskes' op het accuscherm sneuvelden dan ook vlugger dan ons lief was, in tegenstelling tot wat we in onze Lage Landen ervaren. De schrik om voortijdig met een platte batterij te vallen zat er meteen in.

Het, eindelijk op de terugweg, met overschot naar beneden zoeven gaf de durvers een euforisch 'wind-van-achter' snelheidsgevoel, terwijl anderen de remmen voorzichtig dichtknepen. Wel pompend om ze niet te overhitten zoals onze begeleiders ons op voorhand opgedragen hadden.

Tot: 0.061s; Tpl: 0.009s; cc: 10; qc: 28; dbt: 0.0375s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb