Det fåordiga Småland


Advertisement
Sweden's flag
Europe » Sweden » Jönköping County
July 1st 2009
Published: July 1st 2009
Edit Blog Post

Orter med en stavelse


Körde igenom mörkaste Småland och reagerade på antalet orter med bara en stavelse: Bor, Ohs, Hok, Hult etc. Kan det månne bero på någon slags jantelag å gudsfruktighet alá mörkaste 1800-tal och laestadianism?
Ville man inte förhäva sig inför herren när man valde namn på bygden och tittade snett på borgarna i städer med misshagliga och skrytsamma namn som Jönköping, Klintemåla och Hälleforsnäs?
Hult fick jag lära mig är en öppning i skoge där det växer björk.
Eller nåt..

Advertisement



1st July 2009

Mörkaste småland.
Jag vet inte vad det är, men på något sätt så blir jag GLAD över din uppräkning av småländska enstaviga orter. Jag vet att jag har mina rötter där, sen urminnes tider... Så även om jag inte har bott där, i stort sett bara passerat Småland, så är det nåt jag gillar där... Måste kanske ta mig en egen tur på Smålands grusvägar en vacker dag... En öppning i skogen med lite björk? Låter fin-fint! /J
2nd July 2009

hult, sbst., förr äv. HOLT
(numera bl. bygdemålsfärgat l. i vitter stil) liten (tät) skog, (skogs)dunge; äv.: hög, tät skog; stundom: skogsbacke. - SAOB Tydligen tätbevuxen skog på kulle
2nd July 2009

där satt den!
Tackar å bockar! Å tackar för sist!

Tot: 0.249s; Tpl: 0.01s; cc: 6; qc: 50; dbt: 0.0574s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb