per tandem naar Compostela

May 24th 2013
Published: May 24th 2013

even voorstellen:

Anny: 58 jaar en op brugpensioen
Guido: 62 jaar en sedert dit jaar in een landingsbaan...

Begin dit jaar uiteindelijk beslist om de tocht naar Compostela dit jaar te maken, gezien onze leeftijd… geen uitstel meer tot ik definitief op pensioen ben.

Het leven is als sneeuw in zomerweer;
verbeeld je niets, het is zo weg, meneer!
(uit de Rozentuin van Saadi)

Waarom: Piet, onze enige zoon overleden in 2008 wou in zijn moeilijke periode ook deze tocht maken, dit was voor hem echter niet meer weggelegd, maar zijn voornemen is ons altijd door het hoofd blijven spoken en nu wordt het eindelijk concreet.

onderstaand gedicht zegt ook veel:

DE GESTORVENE

Zeven maal om de aarde gaan,
als het zou moeten op handen en voeten;
zevenmaal om die éne te groeten
die daar lachend te wachten zou staan.
Zeven maal om de aarde gaan.

Zeven maal over de zeeën te gaan,
schraal in de kleren, wat zou het mij deren,
kon uit de dood ik die éne doen keren.
Zeven maal over de zeeën te gaan -
zeven maal, om met zijn tweeën te staan.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
uit 'De Slechtvalk' (1966) van Ida Gerhardt (1905-1997)

de voorbereiding

start met een bezoek aan de fiets- en wandelbeurs op 17 februari in Mechelen, fietsen een testrondje op de Santos tandem en schrijven ons daar in Genootschap van Compostela .

Een week daarna was er de zegening in Mechelen, ook de ervaringsuitwisseling met andere pelgrims tijdens de lunch was interessant.

Het materiaal

De Santostandem besteld, bij wie anders dan Jowan, en op 17 mei aldaar gaan ophalen.
Dikke aluminiumbuizen, stevige 26” wielen, Schwalbe Marathon banden waar de meeste trekkers mee fietsen, Hydraulische Magura remmen die beter remmen dan schijfremmen bij een zwaar beladen fiets en een onverslijtbaar Chris King balhoofd.
Geen derailleur maar een Rohloff 14-versnellingsnaaf. Dit fiets prettiger en zou ook véél langer meegaan en is zo goed als onderhoudsvrij.

Op de stuurpen een Plug gemonteerd voor ‘ groene stroom’: de Plug zet de macht van een bestaande naafdynamo

in een USB-standaard, Een USB-interface maakt het mogelijk om externe apparaten op te laden: gps, smartphone,…

Nog even getwijfeld tussen Brooks fietstassen en Vaudetassen, uiteindelijk hebben de meer praktische en milieuvriendelijke Vaude tassen het gehaald op de meer design Brookstassen.
Wel van Brooks zijn de zadels! De eerste rit was een complete tegenvaller voor Anny, schoof altijd naar voor op haar dames Brookszadel, Tempur zadelovertrek gekocht en ‘schuifprobleem’ opgelost of was het alleen dat ze iets zachter wou???

Nog wat vocabulaire: de voorste fietser is de kapitein, achteraan zit de stoker…

De voorbereiding

Zo’n 1.5OO km met de tandem geoefend, hoofdzakelijk in de Vlaamse Ardennen en Pays des Collines, dus met heel wat klimwerk. Het gaat behoorlijk goed ook op de steile kuitenbijters in de Vlaamse Ardennen. De synchronisatie en aanvoelen wanneer de benen stil te houden, harders op de trappers te drukken e.d. lukt wonderwel. Ik, Guido, moet nog leren een rust- en drinkpauze in te lassen na anderhalf uur, Anny heeft daar nood aan, een oud fietsterrorist voor wie vroeger alleen de kms telden durft dat nogal eens te vergeten

Tot: 0.065s; Tpl: 0.01s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0328s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb