het mooie spanje...

Spain's flag
Europe » Spain » Castile & León
August 2nd 2016
Published: August 2nd 2016

Ondertussen hebben we alweer de hitte van het binnenland rond Madrid verlaten en koelere oorden opgezocht, maar wat voorafging was ook zeker de moeite om te onthouden.

Stilaan komen we in ons gekende ritme. 1 a 2 dagen ergens blijven en dan weer verder trekken, zou boekten we ook voor 3 nachten op een camping een 40km van hartje Madrid. Zo konden we de Madrileense pracht en praal ontdekken, maar evengoed de ruime omgeving van de Spaanse hoofdstad.

Zaterdag rond de middag vertrokken we naar Madrid. Wegens de hitte en de welgekomen airco in de wagen, namen we deze maar in de hoop parkeerplaats te vinden om daarna al wandelend verder de stad te verkennen. Een plaatsje vinden was geen probleem, geld in de parkeerautomaat steken ook niet. Het juiste parkeerbewijs afdrukken was des te problematischer. In de hoop het toch goed gedaan te hebben, vertrokken we dan maar. Later op de dag kregen we dan toch een koude douche met een parkeerboete achter de ruitenwisser. Als we terug zijn toch eens goed uitzoeken wat we hebben misgedaan...

De stad verkennen zonder al te veel voorbereiding was niet echt een evidentie. Niemand spreekt er een woord Engels, veel toeristische informatie vonden we niet op onze wandeling. Wel vonden we het Hard Rock café om even op temperatuur te komen en onze traditionele magneet te kopen. Een beetje verderop troffen we het Parque del Buen Retiro, het grootste stadspark van Madrid, waar het ongelofelijk gezellig vertoeven was. Wat fotootjes maken, wat kuieren in de zon, echt genieten. Toch het warme weer speelde zich parten en we keerden terug naar de auto om verkoeling te zoeken in het zwembad op de camping. Madrid verder verkennen, zal op een minder warm moment van het jaar met een citytrip moeten gebeuren.

Eens terug op de camping was het zwembad welgekomen. Het zag er aanvankelijk zeer fraai uit, toch waren de kindjes minder enthousiast dan we verwachten. In het grote bad, met verwarmd water nota bene, bleven ze rond onze nek hangen. Terwijl het kleine bad met glijbaantjes e.d. zelfs bij 40° te koud was om in te vertoeven. De spanjaarden daar hebben de gewoonte om tegen sluitingstijd nog eens goed alles te laten gaan en hun beste zang en zwemdansstonden boven te halen. Tijd voor ons om te gaan lopen...

's avonds was er nog een disney-show wat met veel bravoure werd aangekondigd, eigenlijk waren het gewoon de spaanse kinderen van de camping die dansjes opvoerden op spaans vertaalde disney-liedjes. Wel grappig hoe snel onze kindjes de melodieën herkenden en om ter eerst uitbundig de filmtitel kwamen roepen.

De dag erna trokken we Chinchón, een klein stadje niet ver van de camping. Het stadje staat bekend om zijn pitoreske dorpsplein, waar jaarlijks stierengevechten plaatsvinden. Dit was duidelijk te merken, de tribune staat er al maanden klaar voor de gevechten binnen een paar weken. Ook in de straten staan barrières om de stieren veilig op het plein te krijgen. Een mooie wandeling , wat tapas op een terrasje op het plein onder de spaanse zon. Veel beter konden we niet hebben. 's avonds verwenden we ons op de camping nog op een tortilla, terwijl de kindjes lekker frietjes smulden. Na het slapengaan namen we nu eens ruim de tijd om onze route en eindbestemming te bepalen. We zouden vlak voor de Portugese grens halt houden op een camping aan de rand van Lago de Sanabria, één van de vele natuurparken in Spanje.

Onze rit leidde ons langsheen Segovia en Medina del Campo, met elks een prachtige burcht ideaal om als achtergrond te dienen voor de lunch en een 3-uurtje. Aangekomen op de camping vlakbij het meer middenin een gigantisch eikenbos was het ons even een weg zoeken om een goed plekje te vinden. Toen we echter een Belgische nummerplaat hadden gespot, was onze keuze snel gemaakt. Toen nog bleek dat het over een super gezellig koppel leerkrachten ging, van de kanten van Lokeren mocht een blog update een dagje wachten.

Afgelopen nacht, voor het eerst sinds een paar dagen zwommen we een keer niet uit ons bed. De temperaturen hier stijgen tot boven 30 graden overdag, terwijl de nachten redelijk fris zijn, ongeveer de helft. Dus de kindjes goed uitgerust verkenden we de belangrijkste toeristische trekpleister het stadje Puebla de Sanabria met eveneens een middeleeuwse burcht. De burcht die we deze keer niet alleen van de buitenkant bezochten, was adembenemend mooi en ook voor de kindjes indrukwekkend. Wel was de teleurstelling bij hen vrij groot toen ze in tegenstelling van wat ze op grote afstand als sinterklaas aanschouwden, bleek een ridder te zijn met Lans i.p.v. de staf.

Na het middageten trokken we onze zwempakken en zwemschoenen aan voor een frisse duik in het meer. Het meer met water uit gletsjer ijs, zit vol vis (zowel kleine als grote vissen). Een uitbundige Elise deed zo alle andere badgasten opkijken met de leuze "kijk hier zwemmen vissen in". Ik moet zeggen een apart gevoel om tussen te zwemmen. 's avonds verwenden we ons op een lekkere Spaghetti Bolognese (huize verboven) wat voor onze kindjes zeer welgekomen was. Het buitenlandse eten ligt hun toch niet altijd even goed. Net na het avondmaal werden we nog verrast door een klanken van de Gaita (Spaanse doedelzak). Een Spaanse dame was haar instrument aan het beoefenen, de wederzijdse muziekinteresse leidde ons tot een lang maar zeer aangenaam gesprek.

Zo nu klaarmaken voor de trip naar Portugal...

Tot: 0.116s; Tpl: 0.01s; cc: 13; qc: 51; dbt: 0.0608s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb