Andra veckan


Advertisement
Spain's flag
Europe » Spain » Castile & León » Valladolid
October 20th 2010
Published: October 20th 2010
Edit Blog Post

Jag skrev den här texten i söndags men eftersom jag inte har något internet i lägenheten där jag bor, så glömde jag bort att lägga upp den men här är i alla fall en liten uppdatering om min andra vecka i Valladolid.

Nu har jag varit i Valladolid lite mer än två veckor och trivs fortfarande lika bra. Jag har hunnit bo in mig i lägenheten, lärt mig hitta någorlunda i centrum och även gjort lite utflykter. Måndag och tisdag förra veckan var röda dagar här och vi var lediga från praktiken, men jag gick dit ändå för att kompensera för torsdag och fredag den här veckan när jag inte kommer vara här, utan i Sverige! Efter många om och men bestämde jag mig för att det var värt att åka hem till Corbalen, jag har ju aldrig varit med på hela balen (var på eftersläppet förra året) och vad passar bättre än att gå i sällskap med VÅVS underbara ordförande och styrelse  Den här veckan hade jag praktik på kvällen mellan 17.00- 21.30, läraren hade dock tänkt sig att jag skulle komma på morgonen måndag och tisdag när det andra inte var där eftersom det är mer att göra då men så hade inte jag uppfattat det så jag gick dit på kvällen.

Innan praktiken på måndagen hann jag med en utflykt till Avila en liten stad en timme med tåg från Valladolid. Jag for dit med andra Erasmusstudenter från världens alla hörn, självklart pratar vi spanska förutom med turkiska tjejer som bara kan engelska. De äldre delarna av Avila är sedan medeltiden omringade av en mur som man kan gå upp och promenera på, vi gjorde det och därifrån hade man en otrolig utsikt över staden och omgivningarna. Praktiken på kvällen gick bra, det är väldigt lugnt på avdelningen på kvällen. Barnen matas var tredje timme och i samband med det utförs även de andra omvårdnadsåtgärderna som vägning, temperaturmätning, blöjbyte osv. för att barnen ska få vila så mycket som möjligt under resten av tiden.

I onsdags hade jag min första föreläsning i den teoretiska kursen i Nutrition som jag ska göra här. Det gick förhållandevis bra och jag förstod det mesta, det svåra var att hinna ta anteckningar men med lite svenska ord här och där så gick även det. På kvällen efter praktiken gick jag och några andra utbytesstudenter till en nyöppnad bar där utbytesstudent från Colombia jobbar, det blev en jätterolig kväll.

Helgens stora händelser var en tur till ett shoppingcentrum och en utflykt till León. Under shoppingturen köpte jag bland annat ett tjockt, varmt täcke. Det är nästan lika kallt här som i Sverige under hösten och husen är inte anpassade efter det så det är ganska kallt inomhus, men även om det är kallt så är oftast sol. Utflykt till León blev väldigt lyckad, jag for dit med den brasilianska tjejen som jag bodde hos min första vecka här och vi hade en jättetrevlig dag. Leon är en väldigt vacker stad med en magnifik katedral med många målade glasfönster. Under dagen hann vi med att besöka katedralen och andra sevärdheter, promenera genom flera fina parker och längs floden, äta god mat på ett mysigt torg och dricka varm choklad med nötter i (fanns 12 olika sorters choklad att välja på).

Nu laddar jag inför min resa till Lund och balen, kommer kanske blir ett stopp i Madrid på vägen, vem vet?!


Advertisement



Tot: 0.056s; Tpl: 0.009s; cc: 5; qc: 45; dbt: 0.0361s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb