Första veckan i Valladolid


Advertisement
Spain's flag
Europe » Spain » Castile & León » Valladolid
October 10th 2010
Published: October 15th 2010
Edit Blog Post

Nu har jag varit i Valladolid, Spanien, i en och en halv vecka och jag trivs jättebra. Här kommer en liten sammanfattning av veckan som gått. Torsdagen den 30 september lämnade jag Lund och Sverige och påbörjade min resa mot Valladolid. Resan blev mer äventyrlig än förväntat eftersom flyget mellan Köpenhamn och Madrid var 4 timmar försenat, vilket ledde till att jag fick övernatta i Madrid och istället för att komma till Valladolid på torsdagskvällen i lugn och ro, kom jag fram på fredagsmorgonen en halvtimme innan jag skulle träffa min spanska koordinator. Men väl på plats flöt allt på. Min första förmiddag i Valladolid var intensiv med praktikintroduktion, inskrivning och andra praktiska saker. Min första praktikplats här är tre veckor på en prematuravdelning, sedan blir det en kirurgisk vårdavdelning och intensiv vårdsavdelning. Under praktikintroduktionen träffade jag en annan utbytesstudent från Brasilien, som erbjöd mig att bo hos henne tills jag fått tag i boende (universitet här erbjöd mig att bo på ett studentboende, men där har man inget kök utan äter i matsal och jag föredrar att laga mat själv och därför ville jag försöka få tag på ett rum i en lägenhet istället). Allmänt är människor här väldigt trevliga och mycket hjälpsamma. Min spanska är lite ringrostig men jag förstår nästan allt och kan göra mig förstådd. Nästan ingen pratar engelska vilket är bra för att då tvingas man prata spanska även om det ibland känns svårt.

Under helgen umgicks jag med den brasilianska tjejen och hennes lägenhetskompis, en annan sjuksköterskestudent från Portugal, och lärde känna Valladolid lite bättre. Mitt första intryck av Valladolid är att det är en vacker och lagom stor stad, där det mesta finns inom gångavstånd.

Första veckan på prematuravdelningen har varit full av intryck och i början av veckan jag kände mig allmänt lite vilsen men allteftersom jag kom in i arbetet och språket så gick det bättre och bättre. Mina huvudsakliga uppgifter den här veckan har varit basal omvårdnad av barnen (tvätta, byta blöjor, mata m.m.), göra i ordning läkemedel och ta kontroller (andningsfrekvens, blodtryck, puls och saturation). Jag har även varit med på ronder. Det är väldigt intressant få se hur vården och sjuksköterskeutbildningen i ett annat land fungerar. En stor skillnad mellan praktiken här och i Sverige är att här har studenterna ingen egen handledare utan man är med den sjuksköterskan som gör något intressant för tillfället, en annan stor skillnad är att studenterna här under hela sin utbildning har praktik och teori parallellt, varannan vecka har de praktik på morgonen och lektioner på eftermiddagen och den andra veckan tvärtom.

Under veckan lyckades jag även få tag i ett rum där jag kan bo under mina månader här. Jag bor med en brasiliansk kille och en belgisk tjej och det fungerar jättebra. Jag har även träffat en hel del andra studenter både från Spanien och från andra länder.

Min tid här i Valladolid har verkligen börjat jättebra och jag trivs i staden, på praktikplatsen och med människorna som jag träffat, nu ser jag framemot en ny lärorik vecka.


Advertisement



15th October 2010

Underbart att du har börjat skriva! Väntar med spänning på fortsättningen :)
16th October 2010

Är handledningen bättre eller sämre än hemma?
Funderade på det där med att inte ha en fast handledare. Är det bättre eller sämre än hemma? Jag kan ju tänka mig att det blir mer fart i utbildningen om man hoppar mellan sjuksköterskorna som gör nåt roligt, men samtidigt att kontinuiteten är mindre?

Tot: 0.068s; Tpl: 0.009s; cc: 9; qc: 50; dbt: 0.0403s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb