Yekatarinburg, fra Dorthe

Russia's flag
Europe » Russia » Urals » Yekaterinburg
August 23rd 2008
Published: August 30th 2008

Her er russerne altsaa venligere end vestpaa.Selvom dem der er mest enteresserede i os paa banegaarden af nogle meget naergaaende boern vi tror er zigeunere! Det er de ikke siger vores guide. De er fra et eller andet med „stan“- Kirgisistan, Usbekistan e.l:Watch out for the „Stans“ advarer hun.

Bortset fra at Jeltsin kom herfra er vi hoppet af toget for 2 ting:
Vi er her for at se hvor Europa og Asien stoeder sammen og faar et diplom af guiden saa vi senere kan bevise at vi har staaet med et ben paa hver verdensdel - lidt ligesom i Skagen hvor vandene moedes.

Saa skal vi se hvor Romanovs(sidste zarfamilie) blev udslettet. Det er faktisk en meget stor oplevelse ude midt en skov. Russerne har jo sans for at fremkalde de store melankolske foelelser, saa de har opfoert traekirker i gammel stil for naeesten alle der har haft den mindste tilsknytning til familien. Vi opnaar alle voldsom gaasehud efterhaanden som vi bevaeger os gennem omraadet for det er en stor historie: Hvorfor maa bolchevikkerne myrde en hel familie for magtens skyld naar zaren allerede har abdiceret? Og ingen har i oevrigt taget ansvaret for at tage beslutningen. Og hvorfor finder man pludseligt resterne af ligene efter at Rusland har sluppet kommunismen igen? Naa men den stakkels familie er altsaa ogsaa blevet helgener i den russisk ortodokse kirke nu, men det er svaert at svare paa Helenes spoergsmaal om hvem der er de gode og hvem der er de onde her!
Det var 2 store fag vi kom igennem: lidt naturvidenskab om kontinenternes bevaegelser og noget meget uhaandterligt mellem religion og politik. Puha, nu maa vi slappe hjernerne af med et par dage

Tot: 0.041s; Tpl: 0.016s; cc: 8; qc: 22; dbt: 0.0172s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb