Op weg naar Lake Baikal

Russia's flag
Europe » Russia » Siberia » Irkutsk
January 27th 2007
Published: February 1st 2007

Dag drie in de Baikal-express richting Irkutsk. 2716km afgelegd.
De trein dendert door. Binnen is het bloedheet, buiten -22 of meer. Taisha slaapt, Babuska zit aan haar voeteneind te praten met Marina en Aksana, de twee vrouwen die onder ons slapen. Aksana probeert iets in het Engels te zeggen, het kost haar veel moeite omdat ze al heel lang geen Engels meer heeft gepraat. Bij woorden die ze niet begrijpt zegt ze: "difficult, no translate". Taisha wordt wakker van de trein die stopt voor een station, ze brabbelt wat woorden in het Russisch vanachter haar lakens. De radio speelt nu klassieke muziek, dan weer house of typisch Russchische muziek. Marina biedt ons een zak met gedroogde vruchten aan. Lekker bij de thee uit de Samovar! (ketel die in iedere wagon zorgt voor kokend water) De dag komen we door met naar buiten kijken, thee drinken, noodles eten en lol maken met onze mede-passagiers. Er zijn vier bedden aan de raamkant, waarvan wij in de bovenste twee slapen en dan nog twee bedden boven elkaar aan de andere kant van het gangpad.
Bij iedere stop ontstaan er op het perron spontaan kleine marktjes waar je van alles kan kopen, zelfs fruit en groenten, en dat midden in Siberie! Snel even frisse lucht scheppen voordat we weer vertrekken. Terwijl de nieuwe passagiers elkaar nog onwennig aankijken, begint onze 'coupe' op een kleine familie te lijken. Taisha die ons aan het lachen maakt door haar prinsessenmasker op te zetten, Marina die ons volstopt met eten, Babuska die met Sjoerd bier drinkt en Aksana die met handen en voeten vertelt over haar zoontje en man.
Op weg naar de restauratie passeren we ijskoude tussencoupes met dikke ijskristallen op het raam. We ontmoeten Odile uit Frankrijk en Eelke uit Nederland, naast hun zijn we de enige "foreigners" in de trein. De restauratiewagon is net het decor van een Russchische soap. Een dronken jongen slaapt met zijn hoofd op tafel en wordt later weggedragen door twee vrienden. De vrouw die koekjes verkoopt in de trein kijkt naar de Russchische karaoke op televisie. Even zingt de dronken jongen mee, dan wordt hij weer verder gedragen. De beveiligingsmeneer slaat een arm om de provodnitsa.
Het is tijd om te gaan slapen. We zeggen de dronken Russen gedag en wandelen zes wagons terug om in het donker op ons bed te klimmen.

Om 9.00 lokale tijd (na vijf tijdzones gepasseerd te hebben) komen we, na drieeneenhalve dag, in Irkutsk aan.

1st February 2007

vodka tegen de kou?
Lieve Lina en Sjoerd, Al jaren droom ik over Irkutsk maar heb geen flauw idee wat daar te doen is. Ben blij dat jullie het nu gaan zien! Hoe doen jullie lichamen 't in die onvoorstelbare koude? Al bontjassen aangeschaft? xxxls
1st February 2007

Prachtige sfeertekeningen! Is Tolstoi herrezen uit zijn graf?
Hoi lieve kiendjes! Heerlijk om te lezen dat jullie al zoveel leuke ervaringen hebben op jullie barre reis door het ijzige Rusland. Leuk, die beschrijvingen van wat je meemaakt in Moskou en tijdens jullie treinreis; ik maak me er al helemaal een beeld van: compliment aan de auteur(s)! Hier in Nederland is het nog steeds laf herfstweer; dus er is nog volop bokbier (herfst-bok) te koop: lekker voor mij! Ben benieuwd naar jullie volgende verslag. Geniet en groetjes!

Tot: 0.106s; Tpl: 0.01s; cc: 14; qc: 68; dbt: 0.0784s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb