Live vanuit moskou...extended

Russia's flag
Europe » Russia » Northwest » Moscow
January 23rd 2007
Published: January 23rd 2007

Privyet!

Geland met het vliegtuig storten wij ons meteen in Russchisch onderhandelen voor beginners, nee we willen geen taxi, we gaan zelf met de bus richting centrum. Als enige backpackers vielen we natuurlijk wel een beetje op, maar via via toch bij het busstation aangekomen. Wat een chaos rond zes uur op de weg! Auto's en bussen, alles rijdt door elkaar en pogingen enige structuren in de wegen te onderscheiden laten we dan ook gauw achterwege. Na anderhalfuur bus aangekomen bij metrostation Rechnoy Vokzal. We zien een nog grotere massa mensen bij elkaar, maar iedereen staat netjes in de rij te wachten tot ze de bus mogen betreden. Via felle neonlichtreclames, kleurrijke bloemenkraampjes, groepjes mannen in grijze uniformen (wat later blijkt: immigratiepolitie) en houten klapdeuren betreden wij een metrostation in de hoop de goede weg naar het hostel te vinden. Waar het bovengronds donker en soms bouwvallig is komen we ondergronds terecht in een wereld van glimmende marmeren muren, prachtige kroonluchters en gouden taferelen. Welkom in de metro van Moskva. We laten ons meestromen door de massa mensen (dit metronetwerk heeft meer dan negen miljoen reizigers per dag) en komen verbazingwekkend in een keer goed aan bij het hostel op de old arbat, een toeristische straat in het centrum.

Baas van het hostel is Vincent. Hij verwelkomt ons met lekkere wijn en vertelt hoe Moskou werkt en wat je wel en niet mag doen.
Na veel slaap lopen we de volgende dag richting Kremlin en zien al snel de hoge muren waardoor het Kremlin omringd wordt. In het donker passeren we het monument van de onbekende soldaat en al walsend, onder het gezang van dronken zingende studenten (geen valse noot te bekennen) lopen we het Rode Plein op. Een mooi groot plein, maar het krijgt door de kerstverlichting en schaatsbaan een erg Amerikaans uiterlijk. De vierkante marmeren tombe van Lenin steekt af tegen de kleurrijke St. Basilius Basiliek.

Later komen we erachter dat de overblijfselen van het communisme vooral buiten het centrum te vinden zijn. Ronddwalend door straten stuit je soms op grote sociaal-realistische beelden met sterke vrouwen en heldhaftige mannen. Verdwaald op weg naar de Novodevichy begraafplaats passeren we vervallen sovjetflats, mensen met bontmutsen en een grote overdekte markt waar de groenten netjes in driehoeken opgestapeld zijn. Daar vlakbij een hippe japanse/europese loungetent (?) met dure sushi en Westerse muziek.
En dan jarig in Moskou! Op zoek naar kaartjes voor een balletvoorstelling komen we erachter dat het beroemde Bolshoi theater in de stijgers staat. Moskou lijkt wel een stad in renovatie, zoveel plekken komen we tegen waar druk gebouwd wordt. Dan maar schaatsen in het Gorky Park? Daar aangekomen is het park eerder dicht dan open en tussen de triest aandoende gesloten attracties vinden we een cafe'tje waar we onszelf tracteren op een Russchische lunch; veel champignons, cremige mayonaise en een koolsalade.
Vincent neemt ons en de andere drie gasten van het hostel de laatste avond mee uit. Hij houdt niet van lopen dus steekt hij op iedere plek zijn hand op om een willekeurige auto tot taxi te laten dienen (dit is heel normaal hier). Startend in een kroegje en eindigend in een ondergrondse gay-club beleven we zo onze laatste avond in Moskou...

Zoals jullie zien staan er wat foto's op deze weblog. Na vier dagen Moskou vertrekken we vanavond met de trein in de richting van Irkutsk waar we over drie en een halve dag aan zullen komen. Het duurde even voordat we wisten waar we goedkope treinkaartjes konden kopen, maar uiteindelijk hebben we een vrouw lief aangekeken en in het Russchisch opgeschreven waar we heenwilden. Geen coupe maar platzkarte wordt het; derde klas met meer bedden dan in een coupe. Vanwege de winter zal het niet heel druk zijn. Veel noodles en soep ingeslagen, alles ingepakt dus zo op weg naar de eerste trein van de Transsiberie Express!

23rd January 2007

Mooi, die foto's! Ik herken het Kremlin van Call of Duty 2! Voorzichtig daar zitten allemaal snipers. Irkutsk ken ik alleen van Risk. Suc6!
29th January 2007

wow
wow, dat klinkt goed en ziet er mooi uit! dat wil ik ook! proficiat met je verjaardag! ik kijk uit naar jullie volgende bericht... X buuv
30th March 2007

WAOOOOOOOOOOOOOOOOO !
What r u talking about, dutchs ? Say english, pls.

Tot: 0.145s; Tpl: 0.018s; cc: 9; qc: 66; dbt: 0.1052s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb