Sweeeeeet P!

Europe » Russia » Northwest » Saint Petersburg
July 22nd 2008
Published: July 22nd 2008

Hei folkens!

Dette blir siste oppdatering fra Russland for denne gang. I morgen gaar toget vaart fra Sankt Petersburg til Helsinki, og resten av ferien blir bare en sjarmoeretappe hjem til Oslo.

Vi er endelig ferdige med russiske tog for denne gang. Ulaanbaatar til Sankt Petersburg er ikke en ubetydelig avstand, og vi har tilbakelagt mange kilometer og mange timer paa tog. Det er baade spennende og slitsomt aa reise paa tredje klasse i Russland. Spennende, fordi vi faar et innblikk i hvordan den jevne russer tilbakelegger store avstander, og slitsomt, fordi dette ogsaa innebaerer alle deres lyder og lukter.

Saa hvordan reiser en russer med tog? La meg proeve aa gi et lite bilde. Russere er tidlig ute naar de skal paa toget, og tropper opp paa stasjonen i god tid foer toget gjoer det. Naar toget foerst kommer, loeper alle russerne saa fort de kan til riktig perrong og spor. Naa er det viktig aa stille seg i koe foran riktig vogn, slik at man er rask med aa faa sin egen bagasje ombord, etter at konduktoeren grundig har sjekket billett og pass. Saa er det om aa gjoere aa komme seg inn paa toget og finne plass til bagasjen. Bagasjen setter man slik at det ikke er plass til noen annen ved siden av. Slik kan man vaere sikker paa at det oppstaar en liten krangel naar de sene (dvs oss) kommer ombord og vil ha plass til store ryggsekker. Naar toget dytter ut av stasjonen, er det full aktivitet i vogna. Konduktoeren sjekker billetter og deler ut sengetoey, og da er festen i gang. Foerst maa man ha paa seg den noeye utvalgte tog-outfiten. Dette maa gjoeres etter man har kommet paa toget. Et skikkelig russisk tog-outfit skal vaere lett og ledig, klaerne skal helst ha striper (adidas er bonus!) og ingen plagg boer matche. En russer paa tog ser litt ut som om han er paa vei til et litt slitent helsestudio. Naar tog-outfitet er paa, begynner det store gildet. Vi pleier vanligvis aa spise et stort maaltid foer vi gaar paa toget, mens russerne tar det like etter toget har gaatt. Da drar de fram store skaaler med stekt kylling og kokte poteter, store glass med syltede agurker og paprika - og, selvfoelgelig, vodka. I tillegg er det viktig aa ha med dobbelt saa mange agurker og tomater som man egentlig vil komme til aa spise, i tillegg til en soet, liten kopp og minst 30 poser assortert te. Etter maten roer det seg, noen tar seg en blund, andre sitter og klager over den sterke varmen paa toget og paa lave pensjoner, mens andre loeser sudoku. Saann fortsetter det gjennom hele togturen - store maaltider med vodka (oel drikker man bare paa perrongen naar toget stopper i mer enn 20 min), og diverse aktivitet i mellom. Rutetidene er slik at toget vanligvis kommer fram rundt seks om morgenen. Vi pleier da vanligvis aa sove fram til toget kommer fram, og saa spise etter vi har kommet fram. Russerne derimot, staar alle opp to timer foer toget kommer fram, det vil si ca kl 4-5. Da har de tid til aa stelle seg, ta paa vanlige klaer, spise en stor frokost og drikke uante mengder te. Vi har blitt ganske flinke til aa sove gjennom dette etter hvert, men det krever litt. Ved avstigning er russerne like ivrige som de er naar de skal paa, og det er alltid et syn aa se de springe av gaarde paa perrongen med smaa trillekofferter for aa rekke en buss eller moete en kjenning.

Kjaert barn har mange navn. For meg er Sankt Petersburg et svaert kjaert barn, og jeg kan nevne mange navn - Leningrad, Peterburg, Piter, Saint P - og aller best, Sweet P. Det er annerledes aa vaere her o sommeren, det er mange turister - flest russiske, men ogsaa mange utlendinger. Ellers har byen forandret seg lite, og det er gledelig. Prisene har oekt litt fra det jeg er vant med, men det er en fryd aa gaa langs kanaler og elver og se sine favorittbygg, spise sin favorittmat og besoeke sine favorittsteder. Sankt Petersburg er en flott avslutning paa to og en halv meget innholdsrike uker i Russland, og det blir litt vemodig aa sette seg paa toget i morgen tidlig. Men det er forsaavidt greit ogsaa, vi er slitne og troette, men likevel klare for finske eventyr.

23rd July 2008

perros! så fint ni verkar ha haft det, du skriver så bra bloggar att det nästan känns som jag är ute och åker jag med. när kommer ni på fredag? jag har skickat ett sms men vet inte om du fått det. ses snart! kram

Tot: 0.101s; Tpl: 0.011s; cc: 7; qc: 45; dbt: 0.0663s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb