MOSKVA

Russia's flag
Europe » Russia » Northwest » Moscow
April 17th 2004
Published: September 19th 2014

ISTANBUL-MOSKVA

GÜN 01

Uçağımız ,Sheretmeyovo 2 ye indi ve bizi bekleyen otobüs doğruca otelimize götürdü.
Otelimiz Kızıl Meydana çok yakın Marriott Royal Aurora oteli.
Eskiden önemsiz bir otel iken, perestroika sonrası, yabancı sermaye akınca Marriott zincirine katıldı ve eli yüzü düzgün 5 yıldızlı bir otel haline geldi.
Otele yerleştik .
Akşam yemeğimizi otel'de yedikten sonra ben Ayşe'ciği aldım ve Moskova sokaklarına daldım.
Bu Moskova dediğin, anlatmakla bitmez ama bir şeyler aktarayım.
Moskova (Rusça: Москва / Moskva) Rusya Federasyonu'nun başkenti, federe şehir öneminde, Merkez Federal Bölgesinin ve Moskova Oblastı Bölgesi idare merkezi. Kahraman Şehri (1965), 2 Lenin Nişanı ve Ekim Devrimi Nişanı ile ödüllendirilmiş.
Adeta bizim Şanlıurfa ya da Gaziantep veya KahramanMaraş'ın Rus olanı yani...
Rusya ve Avrupa'nın genel nüfusuna göre en büyük şehir (1 Ocak 2010 yıllın nüfusu — 10,562 milyon insan), Moskova şehri, yığışımın merkezi.
Ayrıca dünyanın en büyük ilk on şehrine girmekte...
Moskova küresel kentlere giren bir şehir olarak, dünya üzerine büyük etkileşime sahip.
Şehrin nüfusu, yüksek ekonomik potansiyeline yardımcı olmaktadır.
Moskova aynı zamanda önemli bir nakliye kavşağı, ayrıca ülkenin politik, ekonomik, kültür ve bilim merkezi.
Şehre 6 hava alanı hizmet ediyor.
Moskova'da 9 demiryolu istasyonu, 3
nehir limanı (Atlas Okyanusu ve Kuzey Buz Okyanusu deniz havzalarıyla nehir ulaşımı bulunur).
Başkentte 1935 yılından itibaren metro çalışmakta.
1980 yaz olimpiyatlarına ev sahipliği yapmıştır.
Moskovada yaşayan milyarder sayısı, diğer dünya şehirlerden fazladır, bu da en çok milyarderin yaşadığı şehir ünvanını getirmiştir.
2007 ylı istatistiklerine göre dünyanın en pahalı şehirleri listesinde 1. sıraya yerleşmiştir.
Türkiye'de eskiden solcu olanlara adres olarak gösterilirdi ...
Şimdi bu kadar pahalı hale gelince acaba hala MOSKOVA 'ya ...MOSKOVA'ya diye bağırıyorlar mı ? Hiç sanmam....
Moskova ,eğitim ve bilim alanında birçok kuruma sahip çıkar.
Ayrıca Eurovision 2009'a ev sahipliği yapmıştır.
Hemen otelin önünden biraz yürüyünce ,Petrovka meydanına varıyorsunuz.
Burada Dünyanın en önemli opera ve tiyatrolarından biri sayılan Bolşoy tiyatrosu yer alır ( Balşoy rusça Büyük demektir ).
Çok ciddi eserleri, üç on paraya izlediğim muazzam bir tiyatrodur.
Bolşoy Tiyatrosu (Rusça: Bol'shoy Teatr, Büyük tiyatro) Moskova'da bulunan tarihi bir tiyatrodur.
Opera ve bale gösterileri için, ünlü mimar Joseph Bové tarafından tasarımı yapıldı.
Dünyanın önemli sanatçılarını yetiştiren topluluk 1776'da ,Prens Peter Urusov ve Michael Maddox tarafından kuruldu.
Çalışmalarını önce özel bir evde yapıyorlardı ama 1780'de Petrovka Tiyatrosu'na geçtiler, oyunlar ve operaları üretmeye başladılar.
Günümüzdeki Bolşoy binası, 1805'de yanan Petrovka Tiyatrosu meydanına 1824'de inşa edildi.
Bolşoy tiyatrosununu takiben , bizim için "Kızıl" başkaları için" Kırmızı" Meydana yürüdük.
Burasını, yarın ayrıca ziyaret edeceğimiz için fazla takılmadan Arbat sokağına yöneldik.
Arbat caddesi, Moskova'nın en renkli caddelerinden biri olup trafiğe kapalıdır.
Komünist dönemde dahi, bohem bir yaşamın barındığı yerlerden biri olmuştur.
Bu cadde halen canlı cafeleri hediyelik eşya satıcıları ve sanatçıların buluştukları bir ortamı yaratmaktadır.
Rus dantellerinin en güzel örneklerini ve vakti zamanında en baba hayvarların satıldığı dükkanları burada bulmak mümkündür.
Zaman akışı içinde o güzelim cafelerin yanında döner satıcıları ve ABD rüzgarları ile Mc Donalds'ın köfte ekmek satan dükkanlarını artık görmek mümkün.
Arbat şehrin sembol mahallesi olup, tarihi 1493 yılına kadar uzanmaktadır.
O tarihte şehri kasıp kavuran yangının, sokaktaki St Nicholas ( bizim Demre'li Nicholas) kilisesinin mumlarından yayılan kıvılcımla oluştuğu söylenir.
Arbat'ın kökünün Arapça "banliyö" den geldiği sanılıyor.
Zira O dönemde doğudan gelen kervanların durak yeri imiş.
15 YY da hal böyleyken 18 YY da şehrin arka sokakları Moskova'nın en aristokratik ve en varlıklılarının oturduğu diğer bir deyişle şehrin beyin takımının oturduğu bir yer haline gelmiş.
Sokağın 2 no lu evi, ünlü Prague restoranının bulunduğu yerdir.
1870
yılında tüccar Tararykin in açtığı restoran Moskova'nın en ünlü restoranları arasında yer alır. 1901 yılında Çekov "üç kızkardeş" adlı tiyatro eserini burada kutlamış aynı şekilde 1913 yılında ünlü rus ressamı Ilya Repin "müthiş Ivan ve oğlu" adlı eserinin başarılarını burada kabul etmiştir.Moskova Konservatuarını kuran Rubinstein'ın yıllık anma törenleri halen bu restoranda yapılmakadır.Arbat ı kesen sokaklardan biri olan Serebriany sokağı ( gümüş sokak) eski gümüş ustalarının yerleştikleri bir yermiş. Burada yetişen Alexander Suvurov 1787-1791 Türk Rus savaşını kazanan komutan olmuştur. Daha sonra 1812 de Napolyon'u dize getiren generallerin içinde. Bizim kaşınmamızla başlayan bu savaşın sonunda maalesef Kırım yarımadası elden gitti.Bu gümüş sokağının karşısında Starokonushenny sokağı yer alır. Filozof ve Moskova üniversitesi profesörü Sergei Trubetski burada otururmuş. Evinde düzenlediği partilerde ünlü piyanist Alexander Scriabin yeni eserlerini burada çalarmış.Arbat'ı kesen bir başka sokak Kaloshin'de yazar Alexander Pushkin'in kayınvaldesi Madame Malinovskaya oturuyormuş. Nitekim bugün Arbat sokağında Pushkin ve sevgili eşi Natalia' nın bir heykeli bulunmaktadır. Aynı evde daha sonra Trans Siberia demiryolu hattının yaratıcısı Obruchev oturacaktır. Bu sokakta 19 yy da Fyodor Tolstoy oturacaktır. Sokağın köşesinde 1990 yılında bir otomobil kazası ile hayatını kaybeden Rus Rock'çu Viktor Stoy'un duvarı yer almaktadır.Arbat sokaklarından bir diğeri olan Nikolopeskovsky'de Alexander Scriabin 1912-1915 yılları arasında yaşamış ve Prometheus ve Divine Poem(ilahi şiir) adlı eserlerini burada besteleyip 43 yaşında hayata veda etmiştir.Arbat' ın 5 nolu evinde Pushkin 'in yakın dostu Pavel Noshchokin otururmuş. Hani şu gömülürken üzerine örtülen paltoyu kendisine hediye eden arkadaşı… Daha sonra MC Donalds' ın tezgah açtığı Arbat sonu küçük meydanda, Çar 'ın av köpeklerinin bakıldığı yerler varmış.53 No lu ev Puskin in yaşadığı ev. Aynı zamanda Tchaikovsky nin kuzeninin evi oluyor daha sonra ve hazret 1884 te Moskova da bu evde kalırmış. Aynı evde futurist yazar Vladimir Mayakovsky yaşamış.Ev 1986 yılında Puskin in müzesi haline getiriliyor.Arbad'ı kesen Sivtsev-Vrazhek sokağında Puhskin in büyük kızı Maria Gartung oturuyor. Ne alaka diyeceksiniz? bu hatun Tolstoy un ünlü eseri Anna Karenina karakterinin modeli.Plotnikov sokağının köşesinde Pushkin,Gogol ve Tolstoy 'un mitolojik karakterlerle çevrelendiği bir heykeli vardır.Yakındaki Denezhny ( para ) sokağı, 17 yy da kıraliyet darphanesinin üyelerinin oturduğu sokak. 19 yy da Gogol bu sokakta oturan Zagoskin'den esinlenerek "müfettiş" adlı eserini yazıyor. Bu ev daha sonra Alman Elçiliği haline getiriliyor 6 temmuz 1918 de Devrimci sosyalizm partisi üyelerinden biri burada Alman Büyük elçisi vuruyor ve Bolşeviklerle Lenin'i iktidara taşıyor…Yine çok yakın sokaklardan biri olan Spasopeskovsky sokağında zamanının zengini Vtorov oturuyor. Bu Vtorov denilen zat Bulgakov un "Usta ve margarita" adlı kitabının kahramanı olmaktadr. Bugün bu ev ABD elçisinin resmi evi olarak kullanılmaktadır.Arbat sokağının batı yakasında Gotik suratlı Dış işleri bakanlığı yer almaktadır.Bu bina bizzat Stalin in verdiği komutla, devrin SSCB nin gücünü dünyaya kanıtlamak amacıyla inşa ettirdiği "7 kızkardeş" olarak tanımlanan kulelerden bir tanesidir.Yakın Kız kardeşlerden biri Ukrayna Oteli ve diğeri Moskova Devlet Üniversitesidir.Umarım sokağın önemi hakkında bir bilgi verebildim.Bu satırları yazan kulunuz, Moskova ziyaretleri sırasında, sokağın 7 numaralı evinde kalma şansını elde etmiştir. Umarım partinin sadık üyesi ve ev sahibi madam Olga hala hayattadır.Bu küçük geziden sonra yürüyerek otelimize döndük.Güzel bir uyku bizi bekliyordu.Günü toparlayan videonun youtube adresi şöyle:

Tot: 0.119s; Tpl: 0.014s; cc: 8; qc: 24; dbt: 0.044s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb