Tropische tuinen, salamanders, een boulevard en veel zon

Portugal's flag
Europe » Portugal » Madeira » Funchal
September 28th 2019
Published: September 28th 2019

Bom Día!

Vandaag was een culturele dag want we hebben heel de dag door de hoofdstad Funchal geflaneerd. Dus, rond 9:00 zaten we aan de ontbijttafel met z'n allen, natuurlijk om de buik te vullen maar zeker ook om de dag door te nemen. Hoe laat willen we waar zijn, dat soort zaken. Hartstikke handig.

Rond 11:00u stapten we bepakt en bezakt en met de buik gevuld - en deze keer ook goed ingesmeerd met zonnebrand - met z'n allen de plaatselijke bus in en een half uurtje later zette de buschauffeur ons netjes af in de stad die we eigenlijk alleen nog maar vanaf het vliegtuig hadden gezien. Ik zeg wel 'netjes' maar kolere wat scheurde die vent door de vele bochten en straten!

Deze, wederom zonnige dag, in de stad is er een die ieder voor zich in kon kleuren. Het is overduidelijk die grootste, meest levendige stad van het eiland en er is ontzettend veel te doen en voor iedereen wat. Je zult er geen Times Square vinden maar bijvoorbeeld wel een lange boulevard langs de haven, met in die haven een giga-cruise schip.

De bushalte stond direct naast de gondel - highlight nr. 1 - die wie dat maar wil naar boven brengt, waar ook direct highlight nr. 2 te vinden is: de prachtige en tropische tuin Monte Palace Tropical Garden; Monte vanwege de wijk waarin ie te vinden is en Palace omdat het bijna koninklijk aandoet. Dat laatste is eem observatie van mijn kant en geen feit. Niet alleen de tuin is fit for a queen or king maar het uitzicht minstens zo. Je kijkt uit over duizenden oranje daken en er is overal kleur: natuurlijk schoon of de huizen onder de daken en alles wat daarbij hoort.

Laat ik er ook eens een feitje tussendoor gooien. Zoals al wel bekend was, Madeira is een eiland en ze is helemaal door Moeder Natuur gekleid. Die is vast wel even bezig geweest want dit prachtwerk is 57 km lang en 22 km breed.

Ik had tot 19:00u om zelf in te vullen dus genoeg tijd ook de tuin van binnen te bekijken en ik ben echt niet de beroerdste om uit te leggen hoe het eruit zag maar daar is eigenlijk geen beginnen aan. Hier zijn dus een paar losse kreten: (onbekende) prachtige bloemen, struiken watervallen, wegschietende of juist stoer poserende salamanders, hier en daar deed het wat Japans aan, op en neer (!), hoog grijs-gehalte wat betreft de bezoekers, felle kleuren en erg romantisch.

Vervolgens ben ik naar beneden gelopen en dat was best een stuk! Ik weet niet of je het begrip steil-steil kent maar dat was het!

De rest van de dag heb ik flanerend doorgebracht en zonder enig plan. Best lekker. Af en toe ga je ergens zitten met een leuk uitkijkje en eet je een sinaasappeltje en dat de gehele (mid)dag door.

Morgen weer een nieuwe dag dus wie weet tot dan!

Liefs, Mies

Tot: 0.052s; Tpl: 0.011s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.0229s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb