Preikestolen - Odda

Norway's flag
Europe » Norway » Western Norway » Stavanger
August 9th 2010
Published: August 9th 2010

Zaterdag was het nog steeds prima weer, dus konden we mooi Preikestolen (Preekstoel) beklimmen: 2 uur hike naar een stuk fjordwand dat 600m loodrecht uit het water steekt. Redelijk op tijd begonnen, want we waren gewaarschuwd dat dit een touristtrap zou zijn, zeker in het weekend. Het viel gelukkig alles mee, af en toe haalde je iemand in. Hoewel best steil hier en daar viel de zwaarte best mee. Toch vond Henk het op de heenweg, bijna boven, nodig zn knie te vernachelen. Bovenop gekomen stond er een strakke zuidwester, waardoor op het randje gaan zitten niet zo'n goed idee leek. In volledig noorse stijl staat er geen hek, geen touw, niet eens een waarschuwing. Kan me niet voorstellen dat er niet 20 per jaar naar beneden keilen, zeker gezien de manier waarop sommigen rustig langs het randje lopen. Het uitzicht is echt fantastisch, en liggend op het randje is 600 meter echt hoog. Boven werd het langzaam steeds drukker, totdat je een nummertje moest gaan trekken om op het fotospotrandje te kunnen zitten, tijd voor de terugtocht dus. Naar beneden werd langzaam duidelijk dat de touristen hier niet per blik, maar per container blikken aangevoerd werden, absurt hoeveel mensen er naar boven kwamen klimmen. Hierdoor (en door die kapotte knie) was de afdaling een stuk trager dan geplanned, maar kruipend kom je er ook..
's Middags doorgereden naar Odda, een klein plaatsje tussen 2 meren, aan 2 kanten ingesloten door bergen. Omdat het regende de avond doorgebracht met een biertje en een boek onder de lokale brug, de Peppers zachtjes neuriend. Donaties kunnen naar giro 333.

9th August 2010
spesjaal voor NightHawk

Kijk! eindelijk iemand die snapt hoe je dat moet sgrijfe!
9th August 2010

genieten
Hoi kinders, wat maken jullie weer veel mee. En wat een prachtige foto's, ik weet het nu zeker ik wil er ook een keertje heen. Ga gelijk sparen want wat is het daar duur of je ga met een grotere auto kan je lekker veel mee nemen. Nou genieten jullie er maar van, hoop dat het niet te veel regend want dan zie je niet veel. groetjes van mamsie en al jullie fans.
10th August 2010

Ziet er supervet uit zeg, zo'n rotswand. Wel een beetje jammer dat jullie niet op het randje durden te zitten.

Tot: 0.116s; Tpl: 0.014s; cc: 10; qc: 49; dbt: 0.066s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb