Oslo - Stavanger

Norway's flag
Europe » Norway » Western Norway » Stavanger
August 6th 2010
Published: August 9th 2010

Het plan voor woensdag was naar het Telemarken kanaal te rijden, daar met een boot het kanaal af te dalen via 10 sluizen. Aangezien we de rijtijd wat onderschat hadden (gebeurt hier vaak, wegen, zeker door de bergen, zijn 1,5-baans (voor tegenliggers moet je dus echt half naast de weg, veel blinde bochten, je schrikt je telkens weer de tering als er een tegenligger komt, en het asfalt is zeker 5 cm hoger dan het gras), er lopen schapen los die het liefst naar het midden van de weg rennen als je aankomt, en dan schaapachtig (ha-ha) gaan staan koplampstaren, en de gemiddelde snelheid ongeveer 66,6 km/u bedraagt), kwamen we te laat voor de boot. Achteraf gezien kwam dit best uit, we zijn (in de regen) naar een complex van 5 sluizen achter elkaar gereden, zagen daar (in het zonnetje) precies de boot die we gemist hadden door de sluizen gaan, hebben gezwaaid naar de 4(!) mensen aan boord, en zijn (in de regen) weer teruggereden. Van het geld wat we uitgespaard hadden met de boot missen hebben we maar een biertje gehaald (1 ja, 10 euro/biertje, doe anders ff posie normaal ofzo).

Aangezien het donderdag nog steeds regende, werd ons uitzicht langs de weg naar Stavanger lichtelijk vernaggeld door laaghangende bewolking. Aan de andere kant ontstonden er wel overal watervallen, dus iets met nadelen en voordelen. Door de regen konden we helaas de wandelklimberghiketochtthingie naar Kjerag niet doen, real slippery when wet. We besloten dus maar onderaan de fjord te overnachten, waar je kwam via een weg met 29 haarspeldbochten.. je kan ook overdrijven natuurlijk. Zittend op de veranda met uitzicht op de fjord de bar gelukkig toch nog gevonden. De volgende ochtend de wekker op 5:30, om voor de buien die om 12 uur voorspeld waren de tocht te maken naar dat steentje wat klem zit tussen 2 rotswanden. Helaasch regende het nog steeds, en besloten we de boot van 7:30 naar Stavanger maar te nemen, we waren tenslotte toch wakker. Om 7:31 kwam een vriendelijke Noorse vertellen dat de boot stuk was, en de volgende om 12:00 vertrok. Dus maar weer die 29 bochten op, schapen omzeilt, en met de auto naar Stavanger. Uiteraard was het droog en bleef het zonnig, maar in de richting van de fjord de hele dag donkere wolken, dus toch de goede keuze. Helaas geen zuidelijke fjordbeklimming dus, maar aan de noordelijke kant ligt Prekestolen, de beroemste klim van heel noorwegen, dus gaan we die morgen maar proberen.. de weersverwachtingen zijn (nog) goed..

De dag in Stavanger verder doorgebracht met bekijken van asociaal grote cruiseschepen, het Petrolium-museum (Noorwegen heeft ranzig veel olie en gas in de grond zitten, verkoopt het allemaal, is te rijk voor het aantal inwoners, geeft z'n inwoners dus geld, die het weer uit moeten geven waardoor de prijzen stijgen..en wij met bigmacs van 7 euro zitten.. tijd voor groene stroom! (ow, wacht, ze hebben hier ook getijde-centrales..).

Tot: 0.118s; Tpl: 0.019s; cc: 10; qc: 50; dbt: 0.0559s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb