Nog meer Lofoten


Advertisement
Norway's flag
Europe » Norway » Northern Norway » Lofoten Islands
July 30th 2010
Published: July 31st 2010
Edit Blog Post

Voorbije nacht was niet zo rustgevend. Gekletter op men tent en nog een onweer in de verte dat toch goed hoorbaar was. Met de bergen gaf die nog een luidere echo. Bij vertrek is het droog en ik mag al direct een brug over. Kort daarna kan ik de drukkere E6 even vaarwel zeggen en ga ik via een kleiner baantje tot Leknes. Buiten wat verdwaalde auto’s is er niet vele verkeer. Hier had ik ook best kunnen wildkamperen want ik zie nog verschillende mensen opkramen. Het landschap is ook zeer wisselend. Er staat een hevige wind die meestal van opzij komt. Deze laat zijn sporen na op het water. Het laatste stukje gaat weliswaar omhoog, tot 137m! En iemand heeft me gezegd dat de Lofoten plat waren. Die persoon heeft geluk dat hij me nu niet tegenkomt! Bij de afdaling begint het te druppelen. In Leknes doe ik bij de goedkopere Rimi mijn inkopen. Toch is men rekening niet noemens minder dan anders. Als ik het stadje verlaat, regent het nog harder en ik schuil in een bushokje voor de lunch. Daarna is het gelukkig minder. Ik krijg nog wat tunnels en bruggen voorgeschoteld. Ik kom ook nog in een baai waar het verschrikkelijk prachtig is. Met groen beklede bergen en glashelder water. Hier en daar een kale berg die statig staat te zijn en zijn autoriteit laat gelden. Op sommige plekken is de wind weer zeer hevig. De weg draait regelmatig dus meer dan eens moet ik tegen dit natuurgeweld weerwerk leveren. Voor de bestemming passeer ik nog een netwerk van kleine bruggentjes door een dorpje, best gezellig. Ook hier zijn de vele toeristen die te lui zijn om hun auto te verlaten (en van achter hun raampje een foto maken) veelvuldig aanwezig. Ik erger me best aan deze mensen, naast de vele motorrijders die de omgeving opschrikken met hun bulderen motoren. In Moskenes ga ik naar de camping. Hier heb ik reünie met andere fietsers. Ik had ze ontmoet op de camping van Olderfjord, vlak na de Noordkaap en nu hier. We kletsen wat bij. Zij hebben de ferry voor een groot stuk genomen en gaan nu naar Tromso waar ze het vliegtuig terug naar Zuid Zweden nemen. We delen nog een wasmachine en ik krijg hun adres. Hun woonst ligt namelijk op de route die ik door Zweden zal volgen. Naast me zetten een vader en dochter uit Servië ook nog hun tent op. Ze verkennen verschillende stukken van Noorwegen. De vader-dochtercombinatie lukt goed.
De dochter heeft net als ik het probleem dat haar leeftijdgenoten haar zot verklaren en dat het niet altijd simpel is om reisgezelschap te vinden. De hemel is nog helder en na lange tijd zie ik de maan nog is. De voorspelling geeft echter regen, veel regen. Morgen zal ik zien wat ervan waar is als ik op de ferry naar Bodo zit.


Advertisement



Tot: 0.242s; Tpl: 0.01s; cc: 11; qc: 56; dbt: 0.0976s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb