Terug in de sleur

Europe » Netherlands » South Holland » Rotterdam
October 26th 2009
Published: October 26th 2009

Mooi plaatje :-)Mooi plaatje :-)Mooi plaatje :-)

Blijven toch je roots...
Is alweer tijdje geleden ondertussen, maar dan ook veel te drukke periode achter de rug... zou niet eens meer weten wat we psies gedaan hebben voordat we naar NL vertrokken... dus laat maar gewoon beginnen bij de reis!! Die begon al niet al te goed. Na instappen op Melbourne begon de ellende al... bijna anderhalf uur vertraging omdat er bepaalde passagiers door de douane waren aangehouden en niet mochten vertrekken... nou goed, was niet zo erg dachten we want hadden toch paar uur tussenstop op KL dus beter nu ff wachten als je nog neit zo moe bent dan wanneer je na die eerste vlucht op KL zit. Nou goed, eindelijk vertrokken en vlucht was niet zo fijn als met Singapore. De stewardessen waren niet half zo vriendelijk als die bij SIA, de service was daarnaast ook nog eens veel minder goed (Jacq haar vegetarische maaltijd werd tot 2x toe aan de verkeerde mensen gegeven, daarnaast kregen we ook nog eens verschillende gerechten), kwaliteit van de maaltijden veel minder, dus ja.... zou iedereen aanraden lekker SIA te vliegen als je deze kant opkomt! Meest vervelende was aankomst op KL waar we zagen dat we 8 uur vertraging hadden... was schimnbaar al
Tsja...Tsja...Tsja...

als er nog verwarring mocht zijn...
lang bekend dat het vliegtuig stuk was, zelfs als toen we incheckten op Melbourne maar niemand die wat had gezegd en dus vonden we het echt heel bizar dat men er iets van 18 uur over had gedaan om op de basis van Malaysia Airlines een vervangend vliegtuig te vinden. Omdat we om 12 uur in de ncaht aankwamen kregen we wel een hotel overnachting maar ook die was verre van perfect. Ten eerste moesten we door de douane heen, zelf de bus vinden die ons naar hotel zou brengen (aan meerdere mensen gevraagd waar we nou heen moesten voor die bus, maar kregen enkel wat vage aanwijzingen, niemand die de moeite nam om ons in detail uit te leggen waar we heen moesten, als we ze al konden verstaan, wederom een voorbeeld waarbij SIA vele maler klantvriendelijker is) en dan was dat hotel ook nog eens een half uur van het vliegveld vandaan, zogenaamd omdat er niets in de buurt van het vliegveld beschikbaar was... uiteindelijk dus net 3 uur kunnen slapen voordat we weer werden gewekt om teruggebracht te worden naar het vliegveld, niet echt ideaal dus. Nou goed, uiteindelijk dus met veel vertraging in NL aangekomen, en
Vaag figuur!Vaag figuur!Vaag figuur!

Geloof niet dat het van harte was :-)
helaas misten we dus de hele eerste dag van onze vakantie. We hadden aantal dingen gepland die eerste dag, maar dat kon gelijk de prullenbak in en we kwamen dus gelijk in een super druk schema terecht...

Aankomst op a’dam was wel weer super natuurlijk... Jaap en Thee die ons op stonden te wachten was weer geweldig.... om over de drop nog maar te zwijgen!!! Gelijk de NLse file in, we waren weer terug hoor... lekker avond thuis gebleven, heerlijk op de bank gezeten en gewoon genoten van het teryg zijn. Zaterdag begon het gekkenhuis: de Boeffies kwamen ons ophalen om naar Antwerpen te gaan... een van de ringen van Jacq was kapot gegaan (een diamantje zat los) dus die wilde ze in de winkel waar hij was gekocht laten repareren. En antwerpen is gewoon een leuke stad dus leuk uitje! Heerlijke dag gehad, gezellig als altijd met de Boeffies en geweldig genoten van al het moois dat antwerpen te bieden heeft. In de aovnd dan heerlijk wezen dineren bij Zeezout in het Scheepvaartkwartier in R’dam... eten viel beetje tegen gezien de verwachtingen, maar mocht de pret niet drukken! Super avond gehad en daarna nog paar drankjes gedronken voordat
de homo stok!!'de homo stok!!'de homo stok!!'

het levende bewijs!!!
we pas rond half 3 ’s nachts thuis waren... vraag me niet hoe we dat hebben kunnen volhouden na een reis van 40 uur en een jetlag onder de leden, maar het zal vast en zeker met het gezelschap te maken hebben gehad!!! Jacq was wel om 5 uur alweer wakker, dus die voelde de jetlag aardig... ik sliep ietsje langer maar niet veel, fijn is anders. Zondag was echt drukke dag, eerst naar mijn oma om haar te verrassen (die wist nog niet dat wij in NL waren voor haar verjaardag) en dat was echt een bijzonder moment. We belden aan en toen ze opendeed kon ze haar ogen niet geloven... best wel beetje emotioneel allemaal, en echt heerlijk om zoiets te mogen meemaken. Zo’n 95e verjaardag maak je niet elke dag mee, dus daar mag wel wat moeite voor worden gedaan! Daarna naar de oma van Jacq toe om ook daar gedag te zeggen, vervolgens gezellig langs Bas en Martha in Barendrecht. Martha heeft nu dan echt besloten om de overstap vanuit Portugal te maken, ze woonde er pas dus we vonden het super dat we ze samen kondne bezoeken! Daarna moesten we de auto dan nog terugbrengen
ParijsParijsParijs

mooi oud straatje waar restaurant La Procob ligt (oudste cafe van Parijs) aanrader voor iedereen die naar parisj gaat!
naar de Boeffies (hadden we van hen geleend) om dan vlak voor het avondeten weer thuis te zijn... dag zit erop, zucht...
Maandag dan weer vroeg op om de trein naar Parijs te pakken... half 8 de Thalys van r’dam CS zodat we om half 11 in parijs waren. We hadden met de moeder van Jacq daar afgesproken. Omdat we maar 12 dagen in NL waren was het ondoenlijk voor ons om naar Boekarest te gaan. Vanaf r’dam kost het ongeveer een dag reizen eer je in boekarest bent, dus 2 dagen van de vakantie al kwijt aan reizen terwijl we er totaal maar 12 hadden. Parijs was 5 uurtjes reizen, dus maakte de tijd stuk nuttiger besteed. Tijd in Parijs was erg fijn. Het blijft een schitterende stad, en zo konden we zowel wat tijd doorbrengen met de moeder van Jacq, en daarn aast een beetje de toerist uithangen op onze vakantie. Is namelijk het grootste probleem van onze vakanties naar NL: ze zijn geen relaxvakanties... is meer soort van werkvakantie waar je al je tijd kwaijt bent aan afspraken, hapjes, drankjes en racen van de een naar de ander zonder dat je nieuwe dingen meemaakt. Niet dat dat
ParijsParijsParijs

Gebakjes eten bij La Duree... wereldberoemd voor de lekkerste Macarons in parijs (heerlijke koekjes)
niet gezellig is, maar na 2 weken ben je echt wel kapot en toe aan een echte vakantie, en dan ben je ook nog eens enkel maar in NL geweest. Dus uiteraard heerlijk om iedereen te zien, maar door wat tijd in Parijs te zijn hebben wij ook voor even het idee dat we echt op vakantie zijn en nieuwe dingen meemaken. Heerlijk genoten van de stad, gezellig gegeten met zijn 3-tjes en mooie tijd gehad.

Dan woensdagavond op tijd thuis om de verjaardag van Chanan te vieren die jarig was. Was ook mooie gelegenheid natuurlijk om echt zijn vakantie te kunnen vieren in persoon! Donderdagochtend dan bij mijn oma langs om weer ’s lekker op de koffie te gaan. Daar heerlijk zitten kletsen en beseffen wat een bijzonder mens ze toch is. Ze is nu 95, maar nog zo helder als maar zijn kan en je kan overal goed over praten met haar, echt heel bijzonder. Vanaf mijn oma dan door naar Johan in het Ghijseland waar ik had afgesproken met hem en Xander voor een gezellige middag. Ze hadden wat bekokstoofd samen, geen idee wat maar als we maet zijn 3-tjes waren wist ik wel dat het

onze favo straat: La Rue Mouffetard
gezellig zou worden! Zijn gezellig de stad ingegaan, en daar paar uurtjes in de Breakaway cafe doorgebracht al poolend en bier drinkend... als vanouds! Daarna wezen eten bij Brutus Beer bij de Erasmusbrug en Xander had zijn vriendin Milou ook gevraagd ff langs te komen. Weer erg leuk, want had Milou nog nooit in het echt gezien omdat ze pas afgelopen jaar bij Xander was ingetrokken. Wederom een zeer geslaagde dag dus, veel gelachen (zie nog steeds die rode kop van Johan voor me die tijdens het eten een lachbui krijgt waar hij zowat in stitkt!!) en lol gemaakt. Was helaas weer voorbij voor we er erg in hadden 😞

Zou eigenlijk niet eens meer weten wat Jacq op de donderdag heeft gedaan... weet nog wel dat ze apart met mensen heeft afgesproken, maar kan me de details niet meer voor de geest halen. Is een ander nadeel van zo’n ‘vakantie’ in NL - Jacq en ik hebben ons eigen schema om met vrienden af te spreken... je zegt elkaar bij het ontbijt gedag (of Jacq is er dan al vandoor omdat ze haar schema’s drukker indeelt dan ik) en ’s avonds komen we elkaar in bed weer tegen,

notre dame
te moe om echt te praten of t vertellen wat we allemaal gedaan hebben. Ook al zijn we dus 2 weken samen, we heben op het eind echt het gevoel alsof we elkaar weken niet hebben gezien en hebben echt behoefte aan ff tijd samen. Herinner me trouwens weer wat Jacq had gedaan: eerst ook o pde koffie bij haar oma, en daarna gezellig met Thea de hele middag de stad in!

Vrijdag dan afgesproken met Ray vd Ouden, mijn oude baas van laatste baan in NL. Had afgesproken om met hem mee te gaan naar bedrijf waar hij nu werkt waar ook een aantal andere oud-collega’s werken. Gezellig om beetje bij te kletsen met oude bekenden, maar ook om opties te bespreken over eventueel een baan bij hen. Goed, had niet verwacht dat het zo serieus zou worden maar tijdens de gesprekken werd dus duidelijk dat men een concreet aanbod had voor me.... eigenlijk een aanbod waar Jacq en ik altijd op gehoopt hadden: baan in Frankrijk, goede baan met supermooie uitdaging en mogelijkheden, niet te ver van NL vandaan, goede voorwaarden, werken voro Ray die ik nog steeds reken tot een van mijn beste bazen ooit... nix

een vande mooie uitzichten
mis mee eigenlijk. Hebben toch besloten om er op he tmoment niet op in te gaan, we hebben echt ff het gevoel dat we rust in ons leven willen, ff in een rustig ritme komen en de batterij weer op te laden. Afgelopen jaar is een hectisch en emotioneel jaar geweest (voorbereidingen bruiloft/ daadwerkelijke bruiloft en alle bezoekjes eromheen/ gezeur over vorig visum en met mijn werkgever/ dan nieuwe baan met veel reizen/ etc) dus ff lekker samen bijkomen. Erg jammer, want hadden ze nou 3 maanden terug met het aanbod gekomen dan hadden we nu in Europa gezeten... nou goed, wat in het vat zit verzuurt niet, dus onze tijd in Europa komt nog wel! Tijdens onze 2 dagen in Parijs begrepen we ook weer wat we nou precies missen aan Europa, dus komt goed.

Vanaf Gorinchem dan met de trein naar r’dam waar ik Ray maar weer eens een pak slaag ging geven met poolen :-) Afgesproken in Breakway cafe en daar al de voorsprong opgebouwd... deze vervolgens gruwelijk uitgebouwd in Thurston aan de Westersingel, om na het avondeten de nekslaag te geven... zal er maar niet bij vertellen dat hij op het einde nog gevaarlijk dichtbij
ParijsParijsParijs

Place de la dinges... einde van chapms elysees
kwam en dat er wat spannende momenten bij zaten, maar als we het onafhankelijk bekeken was Ray gewoon erg slecht vandaag en de terechte verliezer.... en al helemaal omdat hij alweer de homo-stok moest gebruiken... je weet wel, dat hulpstuk waar je je keu op kan laten leunen als de bal een beetje ver bij je vandaan ligt... tsja, enkel homo’s gebruiken die stok, en dat mag natuurlijk wel verteld worden! Zelfs met mijn knappe staaltjes van de bal “snooker” leggen voor Ray (zo neerleggen dat de witte bal niet in een rechte lijn een bal van zijn kleur kan raken), en de daarop volgende homo-punten die hij opeens verzon als nieuwe regel elke keer als ik de bal weer eens vakkundig had neergelegd bleek dat hij niet alleen heeft verloren met aantal gewonnen potjes, maar ook op het aantal homo-punten... de stok was doorslaggevend op de homo-punten schaal, dus ik reken deze overwinning eigenlijk als een dubbele overwinning!!! De avond op de standaard wijze afgesloten: in een dronken bui Jacq en Jasmin bellen die ergens in de stad samen zaten te eten om te vragen waar ze zaten zodat we ff langs konden komen en ik met hen mee kon rijden naar Barendrecht!! De dames hadden het natuurlijk al zien aankomen (is al 3e jaar op rij dat dit zo gebeurt...) en waren er wederom niet blij mee omdat we hun gesprek weer eens onderbraken... nou goed, was toch laat dus ook voor hen bedtijd! Jacq had alweer een druk schema gehad met ontbijt in Hotel New York, daarna trein naar a’dam waar ze de rest van de dag met Yuk Chi heeft doorgebracht, om dan de avond met Jasmin in r’dam door te brengen....

Toen was het alweer zaterdag... ben het alweer kwijt wat we toen hebben gedaan... o ja, zijn met de kids de stad ingegaan om cadeautjes voor hun verjaardagen te kopen. Was ook super gezellig, lekker met zijn 4-tjes in de tram, koffie drinken bij de V&D en beetje door de stad slenteren op zoek naar cadeaus, ook wat quality time met hen natuurlijk... daarna terug naar huis voor de volgende afspraak: hapje eten met Ans en John in Poortugaal... vorige keer helaas ook niet veel tijd gehad om met hen af te sprkeen, dus we keken er nu echt naar uit om een gezellige avond met hen te hebben! En dat was het natuurlijk ook weer, beseffen ons toch echt hoe bijzondere vrienden we wel neit hebben, en dat we elke keer dat we weer in NL zijn zo’n super leuke tijd hebben met iedereen! Net of we iedereen de week ervoor nog hebben gezien, en dat na ruim 4 jaar weggeweest te zijn! Kunnen nu al niet wachten tot we tzt definitief terug zijn en iedereen veel vaker kunnen zien....

Toen was het alweer zondag, de dag waar we het allemaal voor hadden gedaan: de verjaardag van mijn omaatje. Hadden zaterdag een autootje gehuurd in r’dam en daarmee op zondag naar Rijsoord gegaan waar het feest werd gegeven. Was toch wel een bijzonder moment, want was de eerste keer in jaren dat we mijn hele familie weer zouden zien dus waren toch wel wat gespannen. Zoals verwacht was er gelukkig niets aan de hand en was het een gezellige middag, al bleef het wel vreemd om iedereen na al die tijd weer te zien... vooral mijn nichtjes die ik me enkel nog kon herinneren als kleine frummels van 4 jaar oud en nu opeens allemaal kleine pubers waren!! Geloof ook dat omaatje het erg geslaagd vond allemaal, dus we kunnen wel spreken van een succesvolle verjaardag!

Op de maandag dan eindelijk wat rust.... een ochtend thuis zonder afspraak... zaaaaalig! Althans, ik dan want Jacq moest alweer vroeg de stad in voor een ontbijtafspraak, gevolgd door lunchafspraak en nog een erna... ik had enkel lunchaffspraak met Jan Willem, oud-collega van aantal jaar. Was ook weer super leuk, en zo werd het alweer maandagavond, op een na laatste avond van onze trip...

Dinsdag was dan mijn verjaardag, en hadden in de ochtend nog ff snel met Wessel en Jasmin afgesproken. Jacq heeft die 2 een paar maanden terug aan elkaar gekoppeld (Wessel is onze makelaar en Jas is al jaren een van de beste vriendinnen van Jacq) dus we hebben een band met zijn allen zeg maar!! Jacq heeft vanaf het begin al het idee dat de relatie van hen een groot succes gaat worden, en tot nog toe heeft ze gelijk want ze zijn super gelukkig samen! Ff op de koffie bij Wessel dus (zijn kantoor zit vlakbij het huis van Jacq haar ouders) en daarna met Jas ff snel naar haar huisje in r’dam zuid kijken. Toen weer snel terug naar huis, want we gingen die middag lekker uitgebreid lunchen met Jaap en Thee bij restaurant Mooii in de Oude Haven om mijn verjaardag te vieren. Echt super lekker gegeten, beter dan Zeezout, en erg gezellige middag gehad. Toen was het alweer zover... laatste avond voor vertrek...

Lekker genoten van een rustige avond in b’drecht aan de eettafel, toen we nog werden verrast doordat Ray nog ff langskwam om me te feliciteren met mijn verjaardag! Erg super attent en vond het geweldig dat hij de moeite nam om nog ff langs te komen vanuit Kralingen. Tsja, dan merk je wel weer dat een vriendschap van ruim 30 jaar toch wel bijzonder is!!!

Woensdag dan alweer terug... dit keer waren Jaap en Thee zo lief om mee te gaan naar Schiphol en ons uit te zwaaien... weet alleen niet of dat nou wel zo’n goed idee was want het lijkt wel alsof het afscheid zo veel emotioneler is dan wanneer we gewoon lekker met de trein naar Schiphol gaan... die rij voor de douane duurt maar en duurt maar, en zo heb je dus tijd genoeg om te gaan lopen nadenken waarom we nou in godsnaam weer naar Australie gaan terwijl we van die heerlijke mensen in NL hebben zitten waar we van houden en we dus lange tijd weer niet gaan zien.... we dachten dat het afscheid makkelijker zou worden nu het al de 4e keer is, maar eerlijk gezegd was dit misschien nog wel een van de zwaarste afscheid... thuis was het al niet anders toen we de kids gedag moesten zeggen... je hart breekt toch elke keer weer als je zo’n huilende kleine meid in je armen hebt... nou goed, we weten nu echt zeker dat de terugkeer naar NL dichterbij is dan dat we weg zijn geweest uit NL!!

Terugvlucht was weer een groot drama... ten eerste waren we vergeten om de slaappillen in de handbagage te doen zodat we neit echt konden slapen op de eerste vlucht... daarna kwamen we op KL aan en bleken we alweer vertraging te hebben door technische problemen.... allereerst 3 kwartier, dus viel mee, vliegtuig in... ff zitten, tot je te horen krijgt dat we er weer uit moesten omdat ze nog op onderdelen zaten te wachten... dan extra uur vertraging, dan nog eens 2 uur omdat ze van vliegtuid moesten wisselen... en dat dus allemaal op hun hoofdkwartier, waar tientallen vliegtuigen van Malaysia Airlines staan!!! Ondertussen amper info gekregen van de medewerkers, als ze wat zeiden was het of verkeerd, of je kon hun Engels gewoon niet verstaan... en het ergste was nog wel dat er niets werd gedaan om ons schadeloos te stellen! Ja, technische problemen komen vaak voor, en nee, we kunnen u niets bieden als compensatie, ja is heel slecht, u heeft gelijk, maar enkel de grote baas mag beslissen te compenseren, maar nee, die kan ik niet bellen want heb zijn nummer niet... korte samenvatting van de woedeuitbarsting die Jacq had en het erop volgende gesprek met een of andere manager daar... kortom: VLIEG NOOIT MET MALAYSIA!!!!

Na wederom een lagne vlucht dan eindelijk om half 2 terug in St Kilda... heeeeeeeeeeeeeeerlijk! Gelijk naar bed want volgende ochtend gewoon werken.... viel mee op kantoor gelukkig, redelijk druk, lekker bezig, lekker hoor. Vrijdagavond tot 11 uur wakker gebleven, toen naar bed en lekker slapen. Geen wekker gezet want hadden wel op de jetlag gerekend. Tot onze verbazing werden we idd wakker, al was het wel om 3 uur in de middag!! Gewoon 16 uur in een ruk geslapen... denk dat we het nodig hadden, haha!! wel gelijk haast (allereerst mijnkappersafspraak van 12 uur gemist!) want we zouden nog ff bij marco en ange langsgaan om haar verjaardag te vieren. Dus snel langs de markt en door naar hun huis. Was lang geleden dat we ze hadden gezien, dus was wel ff gezellig. Weer op tijd naar huis want we waren moe (je vraagt je af hoe na 16 uur slaap, haha!!)

Jacq werd erg vroeg wakker, half 3 ofso geloof ik en ging er om kwart over 3 maar uit... ik heb zo’n half waken/ half slapen nacht achter de rug, waarbij je je afvraagt of je dingen nou hebt gedroomd, of gedacht toen je wakker was... uren lang op randje slapen/ waken gelegen, erg irritant en vervelend. Die dag verder niet veel gedaan, beetje proberen uit te zingen waarbij Jacq het wonder boven wonder goed volhield. Gelukkig daarna weinig last van de jetlag, dus goed kunnen slapen volgende nachten. Vanaf maandag werd het wel gekkenhuis op mijn werk.

Ik had die week 2 belangrijke demo’s die zouden zijn voorbereid door een collega van me in mijn afwezigheid. Helaas had zij niet heel veel gedaan, en moest ik nog veel zelf doen wat niet wat afgesprken. Dus gelijk een week van ruim 60 uur gedraaid in 5 dagen, om dingen voor te bereiden waarin ik zelfs nog niet eens getraind ben. Nou goed, uiteindelijk redelijk goed afgelopen al was de eerste van die 2 demo’s kantje boord (had de presentatie dinsdagavond kwart over 11 af voor de presentatie om 9 uur volgende ochtend). De tweede op vrijdag ging echter erg goed, zelfs beter dan ik had durven hopen dus al met al een goed resultaat, al had ik graag nog wel elangzaam weer terug in het ritme gekomen na de 2 hectische weken in NL. Daarbovenop moest ik de week erna (deze week) gelijk voor een week naar Singapore, gevolgd door 5 dagen Shanghai voor training. Shanghai is gelukkig gecancelled, maar al met al toch weer een week weg van huis... gelukkig is de dinsdag na terugkomst een vakantie dag hier (Melbourne Cup) dus doe het die maandag ook lekker rustig aan na zondag pas om 9 uur thuis te komen.

We zijn wel aan het plannen geslagen voor onze vakantieplannen... ziet er naar uit dat 2 weken vakantie rond de kerst eindelijk zijn goedgekeurd... plan is om lekker samen het zuidereiland van Nieuw Zeeland te gaan verkennen... lekker autootje huren en beetje rondtoeren... heerlijk samen, lekkr ontspannen en relaxed, een echte ontspanvakantie!! Om maar niet te beginnen over onze huwelijksreis.... hebben dan eindelijk besloten om deze in te plannen. Met alle hectiek rondom onze bruiloft en het gezeur met het visum erna is het er niet eerder van gekomen... nu de rust beetje is wedergekeerd hebben we dan eindelijk weer onze droom opgepakt: een week op een schitterend eiland op de Malediven!! Hebben vanmiddag de bevestiging de deur uitgedaan, en zoals het er nu naar uitziet vertrekken we op vrijdag 2 april naar Singapore, daar bliven we dan 2 nachten om lekker in het vakantie ritme te komen, om dan op zondag door te vliegen naar de Malediven waar we een week op een mooi en luxe eilandresort zullen blijven!!! We keunnen echt niet wachten, hebben al jaren hiernaar uitgekeken en in de planning gehad, en nu gaat het dan eindelijk gebeuren... althans, ff afwachten tot morgen tot we de bevestiging hebben dat het resort nog beschikbaar is... zal wel, maar je weet maar nooit....

Goed, datw as het wel weer denk ik zo. Lang verhaal weer, niet veel details maar ook veel te veel meegemaakt om alles tot in detail te bespreken. Mocht je nog vragen hebben dan weten julile ons te vinden :-)

We hebben een supertijd gehda, dus dank aan iedereen die de moeite heeft genomen om vrij te nemen en tijd opzij te zetten voor ons... wij vonden het echt super om iedereen te zien en ook vooral goed de tijd te hebben gehad om met iedereen door te brengen... beter dan de ultra-kort afspraakjes van 2 uur tijdens de vorige NL trip!!! Laten we hopen dat we het binnenkort nog veel uitgebreider kunnen overdoen!!!!!

Groetjes en tot snel
Jackie en Robin

26th October 2009

poolen
Objection: jij had de meeste homo punten want je hebt de avond ervoor geoefend. Wie is die vent op die vage foto? Ik kan het niet zijn want ik ben veel te goed om van zo'n slechte pooler als jij te verliezen.

Tot: 0.183s; Tpl: 0.017s; cc: 19; qc: 87; dbt: 0.1221s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.5mb