Riga

Europe » Latvia » Riga Region » Riga
September 16th 2007
Published: September 26th 2007

I LOVE YOUI LOVE YOUI LOVE YOU

De bar waar de chocoladetaart zo verrukkelijk was en waar de ober een poëet was.
Baltische trip, Episode 2.

Wel, een beetje laat en misschien wat stom om er nu nog een verslag van uit te brengen. Maar zoals beloofd doe ik het toch. Moge het trouwens niet te veel verwarring brengen, mijn niet-chronologische manier van verhalen vertellen.

In Riga checkten Jasmijn en ik in in The Old Town Hostel, op een boogscheut van het oude centrum. De namiddag hebben we het the easy way gedaan en volgden een plannetje met alle toeristische hoogtepunten van de stad. Natuurlijk is dit best in orde want je krijgt ook wel degelijk op een efficiënte manier alles te zien. We kuierden wat rond en zodra we van het pad afweken stuitten we op Bars I Love You (in het Lets krijgen mannelijke woorden een s achteraan). Daar nam Jasmijn een verrukkelijke chocoladetaart (ze wilde er eerst nog een bestellen maar besloot uiteindelijk dat dat toch te decadent was) en ik een capuccino, want ik had zin in chocolademelk maar dat serveerden ze niet. Een super bar trouwens en de ober was van dat poëtische type dat zegt dat 'our customers are our best businesscards' wanneer je hem naar een businesscard vraagt. Oh, Riga is immers een stad die bekend staat om zijn gezellige bars, je kan er namiddagen lang spenderen met het lezen van boeken en drinken van koffie en chocolademelk en thee en bier en zovoort.

In de vooravond deden we een saunake in de kelder van het hostel en daarna gingen we GOED eten. Het restaurant waar we zaten bleek vijf 'kamers' te hebben met vijf verschillende thema's. In de eerste kamer aten we en in de tweede hebben we de grootste waterpijp ooit besteld met thee. Deze pijp trok zo enorm overdreven goed dat ik er eerst een beetje kiezel van werd en daarna zelfs draaierig...

Onze tweede dag in Riga hebben we besteed aan de Art Nouveau architectuur van de nieuwe stad. Heerlijk. Het kwam er eigenlijk op neer dat we willekeurig straten in en uit gingen en er rondkeken, foto's maakten enzo. We hebben er ook een een museum bezocht dat eer betoont aan een bekende Art Nouveau architect waarvan Jasmijn de naam kent en ik ze vergeten ben. Een beetje triestig; op de bovenste verdieping van een prachtig gebouw zitten drie oude vrouwtjes bij een stapel stoffige boeken en tijdschriften op geïnteresseerden te wachten, dat laatste was het museum
TramTramTram

De trams in Riga hebben het uitzicht van de melkdozen in de Colruyt.
dus, voor de duidelijkheid. Verder kochten we die dag enkele boeken in een hele leuke boekenwinkel en gingen wat zitten lezen in Bars John Lemon. Toen we die avond nog iets dronken in de bar van het hostel en er tussendoor wat babbelden met de andere gasten/reizigers merkte de waard op dat de 'Belgians are the most intellectual people I know', toen hij zag dat wij aan het lezen waren.

Dag drie in Riga namen we de trein naar een badplaats in het zuiden. De stranden zijn daar volgens Europese normen tegenwoordig weer geschikt om te zwemmen, hoewel ze in de sterk vervuilde baai van Riga liggen, dit laatste een gevolg van de communistische economie. We hebben er gewandeld op het strand, gefrisbeed, gerend voor de regen en uiteindelijk de lelijkste bar ooit bezocht en er iets gedronken dat helemaal niet zo lekker was (in de Lonely Planet zeiden ze dat deze bar eclectisch ingericht is, eufemistisch voor een kakofonie van goedkope kitsch).

De volgende ochtend off to Tallinn. Oh en toen heb ik nog een paar bladerdeegkoekjes gekocht met paté erin die bijna zo lekker is als die van opa! Hemel, wat waren dat de lekkerste koekjes
Zoen!Zoen!Zoen!

Op het strand ten zuiden van Riga.
ooit.

John LemonJohn Lemon
John Lemon

Dankjewel voor de tip Lonely Planet!
Back on trackBack on track
Back on track

Zicht vanuit de bus op de weg 's morgens vroeg.

1st October 2007

Seg, moet dat van het bestellen van een extra chocoladetaartje er perse in?! Lijk ik zo'n vreetzak :)! Dat Jugenstil museum was trouwens het appartement van Janis Rozentals en er stonden geen drie, maar twee vrouwtjes op wacht :p! Verder perfect verslag, mister waterpijp! xxx
1st October 2007

Jasmijn vertelde ons trouwens het einde van het waterpijp verhaal ook!!!

Waterpijp
Haha! Het einde is slechts voor vertrouwelijke oren bestemd.

Tot: 0.098s; Tpl: 0.01s; cc: 10; qc: 60; dbt: 0.0719s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb