Vilnius

September 13th 2007
Published: September 26th 2007

De liefjesDe liefjesDe liefjes

Dat zijn wij!
Tijdens onze kotenzoektocht van de afgelopen week had Jasmijn vlakbij dworzec centrałna (centraal station) een pijl richting Vilnius zien staan. Zondag, de dag na onze intrek in de flat, bedacht ze dat het misschien wel een leuke bestemming was voor een trip en ik vond dat nog niet zo'n zot idee en meteen die dag gingen we nog naar het station om tickets te boeken bij Eurolines.

Maandagavond 10 september om 23u. De rugzakken gooien we in het laadruim van de bus. Exit pakezel, enter lazy bustoerist. Wij kiezen voor de turkenbank, helemaal achterin de bus, zodat we min of meer comfortabel kunnen slapen. We rijden ongeveer negen uren tot in Vilnius en daar komen we 's morgens om 09:00 aan (er is een uur tijdverschil).

De eerste dag in Vilnius dwalen we vooral rond in het oude centrum en nemen hier en daar foto's die niet zo heel mooi zijn want het weer was maar een beetje grauw. We bezoeken een voormalige gevangenis van de KGB die uit drie verdiepingen bestaat: een gewijd aan de Partizans (de verzetstrijders die zich in de wouden verschansten en strijdden tegen de Soviets die Litouwen bezetten), een gewijd aan de KGB en
De torenDe torenDe toren

Die dag was het wel mooi weer...
in de kelders zijn de originele cellen te bezichten. Vreselijk aangrijpend. In een van de cellen is een klein metalen platform dat 20 cm boven de grond uitsteekt en waar een persoon kan op staan, de rest van de cel lieten ze onderlopen en in de winter werd dit ijs, zodat je maar beter je evenwicht bewaarde en op dat platform bleef staan. Deed denken aan de cel met de Koning uit Het boek van Gould, van Richard Flanagan, dat Jasmijn op dat moment aan het lezen was en dat ik toevallig vorig jaar ook gelezen heb.
Later op de namiddag laten we ons bedienen op thee, chocolademelk en gebak in 's werelds meest gezellige zaak ooit waarvan ik werderom de naam vergeten ben maar het komt erop neer dat we er lekker knus in onze boekjes lezen, Jasmijn in Het boek van Gould en ik in de Vliegeraar.
Die avond beklimmen we, netjes zoals de Lonely Planet het ons voorschrijft, de berg waarrond Vilnius is gebouwd en genieten we 1. van het uitzicht over de stad terwijl de zon net onderging, 2. van de overwinning dat we boven zijn geraakt, 3. van elkaar. Maar dat laatste doen we trouwens
Yes!Yes!Yes!

... dan toch in Trakai geraakt.
de hele tijd, dus misschien hoeft dat niet per sé als extra punt.

De tweede dag in Vilnius huren we voor 1 Lit (heel weinig geld) fietsen bij de toeristische dienst en daarmee rijden we naar Trakai, een nationaal historisch park op ongeveer 30 km van Vilnius. De tocht valt in sommige opzichten heel goed mee, in andere dan weer niet. Gelukkig zijn er in Trakai zure beertjes te vinden en is het er buitengewoon mooi. Er ligt een sprookjeskasteel op een eiland in een wirwar van meren. We eten er lekker aan de waterkant en hebben er een korte babbel met een Nederlands koppel dat bovendien opmerkt dat het een supergoedkoop land is... Ze hebben natuurlijk gelijk.
Iets daarvoor bedachten we dat de fietsen eigenlijk helemaal niet bestemd zijn om buiten de stad te komen, waarop we de huurovereenkomst (voor een eerste maal) onder de loep nemen en besluiten dat het misschien nog wel spannend kan worden. Uiteindelijk nemen we de bus terug naar Vilnius en veinzen dat het tochtje door de stad oh zo gezellig was. Ik geloof dat we 's avonds beiden nog een chocolademelk namen in die ene supergoede patisserie.

De volgende ochtend trekken we verder naar Riga.

Oh, en wat betreft dat van die pakezel. We waren vooral beladen met tent en slaapzakken, onder het motto you never know. Ironisch genoeg hebben we ze nooit gebruikt.

Sporty JSporty J

Pieter in Trakai op zíjn Roze Ros
PostkaartPostkaart
Postkaart

Starring Pieter bij het kasteel
Nog zo'n postkaartNog zo'n postkaart
Nog zo'n postkaart

Starring het kasteel bij J en P

1st October 2007

't Schoon leven...

Tot: 0.066s; Tpl: 0.012s; cc: 12; qc: 28; dbt: 0.0343s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb