Day eighteen - The day it rained

Italy's flag
Europe » Italy » Tuscany » Volterra
June 1st 2009
Published: June 20th 2009

Da vi vågner regner det stadig voldsomt. Vi prøver at sove det væk men det hjælper ikke rigtig. Vi spiser morgenmad og kravler tilbage i sengen og hører lidt Harry Potter. Stadig regnvejr.
På vej hertil så vi en coop, selvom logoet havde de rigtige bogstaver tænkte jeg at det nok ikke var det vi troede det var. Men det var det. Coop hernede er så hvad der nok svarer til en Bilka eller Kvickly Xtra hjemme ved os. Den lå inde i et lille center og havde det hele. Vi får handlet ordentligt ind, hvilket vi ikke har fået i et stykke tid, og håber så det ikke regner mere da vi kommer ud. Det regner stadig, og underligt nok har skyerne hele tiden været meget vide og slet ikke mørke, men det bliver ved med at regne og det er rigtig meget vand der kommer ned. Da vi kommer tilbage til pladsen går vi op i receptionen og siger vi bliver en dag eller to mere. Denne gang får vi så at vide vi slet ikke skal tænke på hvor længe vi bliver men bare tjekke ud inden kl. 12 den dag vi vil tage af sted. Det er fra den ene dag til den anden blevet lavsæson, der er rigtig mange italienere der er taget hjem pga. vejret i løbet af dagen og det skal siges at over 90 % hvis ikke 95 % er italienere på det her tidspunkt.
Vi spørger lidt til vejret og hun fortæller om en ”naturlig varm spa” man kan tage i hvilket skulle være rigtig godt når det regner. Der er faktisk 3 indenfor rimelig rækkevidde men hun anbefaler den der er kortest til og også nemmest at finde. Det skal lige siges at pladsen er på nuværende tidspunkt delt op i to typer bund - mudder og vandpytter. Man kan så engang imellem se en kvadratmeter med græs men det er bestemt vand der er mest af. Det er som om jorden slet ikke kan suge alt vandet, men der er altså også meget af det. Hun sagde i receptionen at der ikke var nogen vejrudsigt der havde sagt det ville regne og de siger også alle at det stopper nu, men de regner ikke med det.
Da vi kommer tilbage til teltet er der en kæmpe vandpyt under hele opholdsrummet. Man kan se når man træder ind at teltet gør nøjagtig som vand gør når man træder i en vandpyt, bare lidt langsommere. Det er alt for blødt at gå på, men der er ikke trukket noget vand ind andet end alt det vi har slæbt med ind ad indgangen.
Begge kabiner, sovekabinen og kabinen med mad og tøj er dog mere heldige, der er helt hårdt under dem. Vi er 50 % heldige. Det er tydeligt at der er andre der er meget mere uheldige end vi er. Vi skynder os af sted til det varme bad. Efter en kort køretur, hen forbi coop igen omkring 40 km. ankommer vi til stedet. Der lå en sø i den by vi skulle til så vi var sikre på det var der, men det var det ikke. Der er i stedet gravet ud et sted og så ligger der små sten som bund, meget underligt. Til gengæld står der noget med 36 grader på skiltene, det er da ikke til at tage fejl af. Vi betaler 18 Euro pr. person plus lidt for et skab til vores ting og går ned og klæder om. Der er en del mennesker, men slet ikke så mange så man ikke kan være der. Det er også rigtig dejlig temperatur og stort set alle er der bare for at slappe af så folk holder sig i ro, der kunne være plads til mange flere mennesker. Vandet er i halvdelen af bassinet så dybt så jeg kan bunde på knæene, resten er så jeg lige kan bunde og så bliver det så lidt dybere. Der er kun en enkelt eller to ude på det dybe, alle andre slapper bare af i det lave. Det er også klart det bedste. Vi er i vandet i omkring halvanden time inden vi tager hjem igen. Det er også nogle rigtig fine badeforhold så det var lidt dumt vi ikke havde shampoo osv. med. Badeforholdene på vores nuværende campingplads er ikke specielt gode, specielt fordi det er så vådt over det hele. Man kan ikke gå 20 meter fra teltet til toiletterne uden at få kolde våde tæer af al det vand.
Da vi kommer hjem gider vi ikke lave den ellers fine aftensmad vi havde købt ind til, primært på grund af det kedelige vejr, men også forbi klokken er blevet halv ti. Vi tager noget rugbrød og går i seng i håb om at regnen stopper i nat. Vi aftaler inden vi ligger os til at sove at hvis en af os opdager at det holder op med at regne skal vi vække den anden. Så galt er det. Igen må vi dog erkende at der er andre der har det værre. Der er lige et enkelt sted i teltet hvor der er dryppet en 20-30 dråber ned, men selvom vi sjasker rundt i en vandseng hver gang vi er i opholdsrummet er der slet ikke trukket noget vand op nedefra. Det er ret imponerende. Sammenlignet med de andre telte står vores også meget pænere, nogle af dem ser meget slatne ud. Vi lukker øjnene og krydser fingre.

Tot: 0.095s; Tpl: 0.012s; cc: 9; qc: 51; dbt: 0.06s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb