Dag 3: Monterosso-Vernazza

Italy's flag
Europe » Italy » Liguria » Vernazza
September 6th 2016
Published: September 12th 2016

Rond 7.45 worden we wakker van de eerste geluiden die door het slaapkamerraam naar binnen komen. Op het buitenplaatsje onder ons zijn al wat mensen aan het ontbijten en er klinkt druk Italiaans geklets en wat muziek. We sluiten het raam en blijven nog even liggen. Een uurtje later staan we op en brengen we nog wat spullen naar de auto. Dan betalen we de rekening bij onze vriendelijke gastvrouw, die inmiddels weer op haar kantoortje is. Ons ontbijt halen we bij een klein exclusief uitziend bakkerijtje. De broodjes zijn overheerlijk, maar daar betalen we dan ook wat voor. Evengoed genieten we er heerlijk van met een fles water op een bankje voor de kerk, waar we de opstart van de dagelijkse werkzaamheden gade slaan. Daarna lopen we naar de toeristeninfo bij het station voor wat informatie over het Cinque Terre ticket. Het blijkt dat we die per dag moeten kopen bij het tickethuisje aan het begin van de route. Vervolgens pakken we vlak bij het station de trap die naar de kerk van Sint Franciscus leidt. We passeren het standbeeld van Franciscus met zijn trouwe hond en komen dan bij het wit-zwart gestreepte kerkje aan. We kijken even binnen en gaan dan achterlangs naar de begraafplaats die helemaal op de top ligt. Vroeger werden de mensen hier bovengronds begraven en dat is te zien aan de enorme muren met marmeren grafplaten waar de kisten achter liggen. Door alle, weliswaar plastic, bloemen en foto's op de graven is dit een indrukwekkend gezicht. Er zijn ook enkele graftombes waar hele families liggen. We vervolgen onze weg door wat achterafstraatjes naar beneden en komen uit op het pleintje voor de kerk waar we een cappuccino drinken alvorens we de wandelroute starten. Om 11.48 precies staan we bij de ticketshop en komen we op het smalle pad dat ons naar Vernazza moet brengen. Het eerste stuk bestaat voornamelijk uit heel veel trappen waar iedereen hijgend en puffend op voortploetert, want met deze temperaturen is het al snel zweten geblazen. Gelukkig hebben we genoeg water bij ons om het vocht aan te vullen. Een slimme oude Italiaan staat onderweg met een citruspersje en sinaasappelen om de dorstige wandelaar van vers vitaminesap te voorzien. Onderweg stoppen we natuurlijk een paar keer om van de geweldige uitzichten te genieten. Zo zien we Monterosso steeds kleiner worden en Vernazza steeds groter. Om 13.15 stappen we vanaf een trap in een smalle steeg de hoofdstraat van Vernazza op. Nu op zoek naar een terrasje voor een broodje, het is spitsuur, maar we vinden een plaatsje bij de Blue Marlin Café. Het duurt even, maar uiteindelijk weten we een van de vele serveersters te 'tackelen' voor twee cola en de menukaart. Nou als dat maar gaat lukken, want ze kijkt niet al te slim en vrolijk. De twee cola komen er aan, maar na een tijd wachten en twee pogingen om, in het Italiaans nog wel, bruschetta's te bestellen krijgen we nog geen reactie. Nou heb ik veel geduld, maar dit gaat nergens over, dus cola betalen en opstappen dan maar! Wat een muts! Even verderop de straat in naar rechts blijken meerdere tentjes te zitten waar we wel snel een panini kunnen bestellen. We gaan even lekker op een bankje bij de haven zitten en kijken naar al die wandelende en etende mensen. Na een tijdje lopen we het havenhoofdje op en beklimmen we de trap naar Castello Douro. Het is inmiddels drie uur en we besluiten richting ons B&B te lopen dat iets buiten het centrum ligt. Na een klein zoekmomentje staan we eigenlijk min of meer voor de deur waar een vriendelijke jonge meid ons de kamer wijst. Ook hier weer een leuke, schone kamer met dito badkamer. Ontbijten kunnen we morgen in het restaurantje onder de B&B, volgens haar het beste. Vast en zeker familie! Maar het lijkt ons een prima idee, dan kunnen we de spullen nog even op de kamer laten en na het ontbijt uitchecken. We nemen even een douche en een korte siësta alvorens we het dorp weer in gaan voor de shopjes en om een leuke stek voor het avondeten te zoeken. Eerst een aperitief in de vorm van een Heineken en een Aperol, daarna lopen we naar de haven en kiezen voor restaurant Gambero Rosso. Effe gecheckt op Tripadvisor en 4 sterren van de 5 vinden we prima, dus we nemen plaats op het terras aan het haventje. Het is heerlijk weer, in de avond daalt de temperatuur en staat er een briesje. We eten heerlijke spaghetti bolognese en spaghetti con vongole e cozze, die laatste is natuurlijk voor mij. Dat is smullen geblazen. We slenteren terug naar onze kamer, lezen nog wat en gaan op tijd slapen, want morgen moeten we genoeg energie hebben.

Tot: 0.107s; Tpl: 0.011s; cc: 11; qc: 52; dbt: 0.0589s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb