IJsland

Iceland's flag
Europe » Iceland
June 4th 2019
Published: June 7th 2019

Gisterenavond en vannacht hebben we geleden. Het schip bonkte, trilde en schommelde bij het weerstaan van de elementen. Enkele leden van ons viertal had geen trek of bleef op de kamer. Degenen die toch iets tot zich namen deden dat met zeer veel mate. Van slapen of enig ander vermaak was geen sprake. De verlossing kwam toen het schip verlaat aanmeerde in het noordwesten van IJsland, Seydisfjordur om precies te zijn. De spelling van dit woord doet de IJslandse taal geen eer aan. Een drietal tekens is echter op mijn toetsenbord niet te vinden. Bij het noemen van namen zal dat wel meer voorkomen. Vlot door de douane en op weg naar Egilsstadir voor boodschappen. IJsland is ruwweg 2 keer zo groot als Nederland en telt slechts 400.000 inwoners. Een dunbevolkt landje dat niet op elke hoek van de straat een supermarkt heeft. Een telefoontje met de geplande camping leverde een teleurstelling op. Gesloten i.v.m. de kou. Nu was het ons aan de kust al opgevallen dat de temperatuur dicht bij het nulpunt of iets daaronder was maar kennelijk was het landinwaarts nog iets kouder. Dit werd bevestigd bij het rijden naar de alternatieve camping in Madrudalur . Schitterend gelegen met vergezichten op besneeuwde hellingen. Maar wel een snijdende wind die een gevoelstemperatuur gaf van -10. Onderweg nog een paar mooie watervallen gezien. Een wandelingetje gemaakt. In de camper gegeten. De voorzieningen op de camping overstijgen nauwelijks het niveau van de plaggenhutten waarin zij gehuisvest zijn. Dus vroeg naar bed. Gelukkig maar want de ontberingen hebben een bres geslagen in de conditie.

Tot: 0.244s; Tpl: 0.013s; cc: 9; qc: 48; dbt: 0.0472s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb