Geysers, blue lagoon en walvissen!!!

Iceland's flag
Europe » Iceland » Southwest » Reykjavík
August 20th 2009
Published: August 20th 2009

We zijn inmiddels al 2 hele dagen in IJsland, en de tijd vliegt voorbij! We hebben in ieder geval de grootste hoogtepunten gezien. Gisteren waren we een hele dag op pad, beginnend bij een ´power plant´. Dat is een soort energiecentrale, waar ze met behulp van aardwarmte energie opwekken. Warm water is er sowieso in overvloed (in de grond) en daarmee kan ook oa elektriciteit worden opgewekt. De volgende stop was het þingvellir national park. Daar hebben we door een grote kloof gelopen, die daar is ontstaan door verschuiving van de aardplaten. de grens tussen de euraziatische en amerikaanse plaat loopt namelijk precies door IJsland! Daardoor is er veel ´vulkanische activiteit´ en ondergrondse aardbevingen. Er zijn allerlei kraters en meertjes ontstaan in het landschap. Daarna zijn we de Gullfloss-watervallen gaan bekijken. Die zijn schitterend, maar wat was het daar koud! Zelfs met onze mutsen op was het niet uit te houden. (ja, daar zijn foto´s van! die worden zeker nog geplaatst). Het hoogtepunt van de dag waren absoluut de geysers! ´Strokkur´ was erg actief en barstte iedere 5 minuten uit. Echt een natuurwonder, schitterend om te zien.
Vandaag zijn we gaan whale-watchen! We moeten jullie wel een beetje teleurstellen, een walvis op een foto zetten valt niet mee. (papegaaiduikers hebben we wel!) We hebben wel een paar walvissen gezien, maar ze komen telkens maar een paar seconden boven water, en dan zie je alleen de vin en een stukje van de rug. Voordat we de boot opgingen kregen we al zeeziekte-tabletten, en dat was niet voor niets. De zee was vandaag erg ruw en het waaide heel hard. Het was ijskoud, we hebben ons zelfs in overals moeten hijsen. Op de terugweg spatte het water recht in de boot, en ook wij kregen de volle laag. Al met al een heel avontuur, maar wel jammer dat de walvissen niet echt hun dag hadden.
De Blue Lagoon was een stuk relaxter en vooral een stuk warmer! Heerlijk, felblauw water van wel 37/38 graden! Daar hebben we lekker een tijdje in gedobberd. Ook hebben we een heerlijk blue lagoon maskertje opgesmeerd. Pas toen de vingers verschrompeld waren (en de oren bevroren) zijn we uit het water gekomen.
Ook nu is het buiten ijskoud. De temperatuur is sowieso al laag, en de koude wind zorgt ervoor dat het voor je gevoel nog veel kouder is. We gaan nu toch maar weer een paar stappen naar buiten wagen, op zoek naar een leuk restaurantje voor vanavond, en die zijn er genoeg. Het eten valt alles mee, er staan overal lekkere visgerechten op het menu. Zelfgevangen walvis zal het in ieder geval niet worden!

22nd August 2009

Tegenstellingen
Hoi luitjes, Als ik het zo lees dat is IJsland een land van tegenstellingen. Zo heb je het koud en zo lig je te dobberen in een warm bad. Lijkt me een hele ervaring. Maar het is wel vroeg carnaval op IJsland, nu al een maskertje op wat moet dat thuis dan wel niet worden. Groetjes, Kees

Tot: 0.049s; Tpl: 0.01s; cc: 6; qc: 24; dbt: 0.0315s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb