Hilsen fra Berlin


Advertisement
Germany's flag
Europe » Germany
April 30th 2008
Published: April 30th 2008
Edit Blog Post

Hei igjen!

Lenge siden forrige bloggpost nå. Jeg har forflyttet meg siden sist. Etter at jeg forlot min gode venn Pavol i Brno, dro jeg den korte veien til Praha. Der måtte jeg tilbringe en natt på hostel før jeg fant noen som kunne hoste meg gjennom CouchSurfing. Det gikk fint, jeg hadde et 10-manns rom for meg selv, og det kostet ikke akkurat skjorta. Praha var en fin by, og jeg var heldig og fikk tilbringe en hel solskinnsdag der. Jeg var så oppglødd over å se sola igjen at jeg faktisk kjøpte meg et par sko. Men jeg hadde ikke plass i sekken til de nye skoene, så jeg kastet de gamle og tok i bruk de nye glinsende adidas skoene. Praha er billig.

Etter 2 netter i Praha gikk turen videre til Berlin. Her hadde jeg også problemer med å finne host, og etter ca 20 avslag, fikk jeg tilfeldigvis et svar da jeg sjekket innboksen min for siste gang før jeg begynte å lete etter et hostel. Det var ganske tilfeldig at jeg fikk øye på en internettstand da jeg sto i burgerkø på Berlin Hauptbanhof. Da jeg skulle til å betale for internettilgangen, ble jeg avbrutt av en dame som tilbydde meg hennes maskin, siden hun måtte rekke et tog og fortsatt hadde en halvtime igjen. Jeg takket selvfølgelig ja. I innboksen min var det 4 avslag. Og et rungende JA! Denne personen hadde ikke kunnet svare meg på telefon slik jeg hadde bedt om, fordi han ikke hadde penger til å sende melding. Og han hadde ikke internett hjemme heller, så det var bare tilfeldig at han hadde sett mailen min da han gikk inn på en internett cafe den dagen. Mange tilfeldigheter senere sto jeg foran leilighetsblokken hans og ringte på. Og enda noen timer etter det igjen, satt vi på en pub og heiet Manchester United fram til finale. Han heiet forøvrig på Barcelona, fordi han mente det ville bli mer spennende om vi holdt med hvert vårt lag. Jeg sa det var greit, siden jeg visste at jeg dermed kom til å være den gladeste av oss når vi forlot puben. Jeg fikk selvfølgelig rett.

I dag har jeg hatt en sightseeing i Berlin. Jeg så Checkpoint Charlie, restene av berlinmuren, Riksdagen og plarmanentet og alt det andre tullet, og Olympiastadion. En fin og interessant by. I kveld skal vi ut å se på livet, siden det er natt til 1. mai. May day, eller arbeidernes dag som det heter på norsk, er den livligste dagen i året i Berlin. Parader, demonstrasjoner og tonnevis av politi i gatene gjør dette til årets store begivenhet i Berlin. I mange år har det vært store opptøyer og slagsmål i mange av bydelene, og demonstranter og politi turner sammen til blodige slagsmål nesten årlig. De siste årene har dette dog roet seg litt ned, men det finner fortsatt sted i visse bydeler. Men ingen fare, jeg vanker ikke med hippier eller andre venstreradikale utskudd. Så jeg er trygg!

Og så er det en siste ting jeg gjerne vil ta opp med dere før jeg sier takk for nå. Det gjelder alkohol og festing. Flere av dere der hjemme i kjedlige dumme Norge (skal ikke nevne navn) har klaget på at jeg fester for mye. Til det ler jeg høyt, og deretter rister jeg på hodet. Og så roper jeg så høyt at stemmebåndet mitt nesten revner: NEI!
Norsk drikkekultur er en av de verste i verden. Om jeg skriver at jeg skal ut, betyr ikke det at jeg skal feste. Om jeg skriver at jeg skal ta en øl, betyr ikke det at jeg blir full (noen ganger jo, men ikke alltid). I Norge blir man full hver gang man drikker. Slik er det ikke i resten av Europa (noen ganger jo, men ikke alltid). At jeg i løpet av min nesten 3 uker lange reise til nå har tatt en øl eller to minst halvparten av dagene, kan jeg skrive under på. Men jeg vil bare fastlå en gang for alle at jeg kun har vært på 4 fester til nå. Den første var i Paris, det var en hjemmefest, og vi gikk aldri på byen. Den andre og tredje var i Wien. Første kvelden i Wien drakk vi litt av hvert, men sluttet forholdsvis tidlig og gikk aldri på byen. Den andre dagen var en ekte fest, og vi var på byen til klokka 05.00. Den fjerde var i Brno, hvor jeg og mine to norsktalende venner gikk ut sammen og danset til klokka 04.00. Den femte og siste blir mest sannsynlig i kveld/natt.

Jeg har ikke på noen av disse festene vært overstadig beruset (alkoholpåvirket ja, dritfull nei). Så til dere som klager over det som for dere norske nordmenn i Norge ser ut som overstadig festing og alkoholmisbruk, vil jeg bare si at jeg sitter klar ved telefonen og venter på en unnskyldning. Bjørnar er snart 20 år, han gjør som han vil, og han passer på seg selv.

Og så må dere ikke på død og liv tro på alt jeg skriver. Alt har sin rot i sannheten, men alt er ikke nødvendigvis nøyaktig gjenfortalt. Jeg kan ikke sitte her å skildre alle mine opplevelser som om jeg var en nyktern Henrik Ibsen. Tolk det heller som noe Bjørnstjerne Bjørnson kunne skrevet i sin villeste absint-rus.

Skriver kanskje mer når jeg kommer til København.
Flere bilder kommer også i neste post.

Auf wiedersehen!

Advertisement



30th April 2008

Party party!! :D
Hallois Bjørnar!! Tenkte jeg skulle informere deg om at du har en supporter i kampen mot de store fordømmende moralistene hjemme i kjedelige Norge :D H@ve fun! ...og SKÅL! ;)

Tot: 0.12s; Tpl: 0.013s; cc: 10; qc: 45; dbt: 0.0415s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb