Østover og nordover


Advertisement
Czech Republic's flag
Europe » Czech Republic » South Moravian Region » Brno
April 25th 2008
Published: April 25th 2008
Edit Blog Post

SjokkSjokkSjokk

Fikk sjokk da jeg våknet på toget, og verden var hvit!
Ahoy!

Nå har det gått en stund siden sist jeg gav noe livstegn fra meg, på grunn av hard festing, stramt tidsskjema og dårlig internettforbindelse. I skrivende stund sitter jeg i Brno (Tsjekkia), hvor jeg bor hos min slovakiske kamerat Pavol, som besøkte meg i Kristiansand tidligere i år.

Siden sist jeg skrev noe, har jeg vært i Wien, og en snartur innom Bratislava (hovedstaden i Slovakia). Nå er jeg altså i Brno, hvor jeg blir til lørdag eller søndag (usikkert). Deretter drar jeg til Praha, Berlin og København, før jeg vender nesen hjemover igjen.
Jeg har hatt det veldig fint siden jeg forlot Zurich. Togturen fra Zurich til Wien var lang, men tidvis veldig fin. Bortsett fra to episoder da jeg ble vekket på toget av et par Polizei uniformer for å vise passet mitt, og da jeg våknet og så at det snødde ute (vi var tydeligvis langt oppi den Østerrikske fjellheimen).

Folkene jeg bodde hos i Wien var fantastiske, og det var veldig gøy at det var så mange Couchsurfere der på en gang. På det meste var vi 10 stykker som delte leiligheten. Det var 3 jenter som opprinnelig bodde i leiligheten, en fra
VandringVandringVandring

Mye grønt i Wien.
Polen og 2 fra Østerrike. I tillegg hadde de en jente fra Sveits på besøk, 2 amerikanere fra Buffalo, 2 italienere, en spanjol og en nordmann. Vi hadde det veldig gøy sammen, og festet hardt og brutalt som tullete turister. Den første kvelden tok vi noen glass vin og slappet av i leiligheten, den andre kvelden var vi ute til klokka 05.00 og danset. Utestedet kunne tilby 5 shots for 4 euro, noe som passet veldig bra siden vi hadde fått beskjed av hosten vår om å stjele med oss et shotteglass hver hjem til leiligheten (de samlet på shotteglass fra dette utestedet).

Om dagen var jeg ute og utforsket byen, som består av 50 % grøntareal, og 40 % kirker og katedraler (Den første prosentandelen er harde fakta, den andre er basert på mitt og amerikanernes inntrykk). Jeg dro ut av leiligheten alene, men utrolig nok møtte jeg de 2 amerikanerne tilfeldigvis da jeg vandret langs elva Donau, som går gjennom byen. Deretter dro vi sammen tilbake til sentrum for å utforske kirkene. Vi avsluttet ferden vår med en kebab og en øl på offentlig sted, noe som var veldig stas for de 20 år gamle amerikanerne (du
Den stygge andungenDen stygge andungenDen stygge andungen

Det var mye fint som fløt rundt i Donau.
må være 21 år for å drikke alkohol i USA, og du må være gal eller dum for å gjøre det på offentlig plass).

Resten av kvelden var som en eneste stor cocktail.

Dagen etter gikk turen til Brno, men siden jeg hadde god tid, og Bratislava bare lå 1 time unna, tok jeg en liten omvei. I Bratislava slo jeg i hjel noen timer som jeg egentlig kunne vært foruten. Byen var ikke spesielt fin, og det var ganske lite å gjøre der. Hovedattraksjonen var rare parkeringer, men det var det til gjengjeld mye av. Men jeg fikk tatt noen bilder, så jeg kan skryte av å ha vært der. Det er jo tross alt det viktigste.

I går kveld var jeg og Pavol ute med hele venneflokken hans i Brno, og tok noen øl. I dag har jeg sovet lenge, noe jeg sårt trengte, mens Pavol var på skolen. Han har vist meg litt rundt i byen, og i kveld skal vi ut og feste. Vi har mange ting å feire, blant annet Pavols bursdag (22 år på onsdag), Pavols teaterstykker ble avsluttet i går (med suksess), og selvfølgelig mitt besøk. Derfor tar Pavol en
Kirker osvKirker osvKirker osv

Kirker overalt i Wien.
siesta akkurat nå (trenger energi til så mye feiring).

Skriver mer fra Praha eller Berlin.



Additional photos below
Photos: 5, Displayed: 5


Advertisement

ShotsShots
Shots

Shotting av diverse alkoholholdige drikkevarer i leiligheten i Wien. Nasjonaliteter representert: Sveits, Polen, USA.


Tot: 0.056s; Tpl: 0.01s; cc: 12; qc: 28; dbt: 0.0255s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb