Du bist so wunderbar, Berlin!


Advertisement
Germany's flag
Europe » Germany » Berlin » Berlin
June 16th 2008
Published: June 16th 2008
Edit Blog Post

Hei godtfolk, vär hilset fra Düsseldorfs internasjonale lufthavn. Bagasjen er sjekket inn, vi kom alle gjennom sikkerhetskontrollen og flyet gjöres klart. Om en time flyr vi til Kina.

Reisen begynte allerede for fem dager siden, da jeg dro til Berlin for aa besöke min gode venn Stian fra Blindern, som er paa et halvt aars utveksling paa det ärvärdige Humboldtuniversitetet. Jeg var ikke den eneste som reiste, Guro og Ragnhild tok buss ned med en pause i Köbenhavn, som visstnok skal ha innebärt raveparty i et parkeringshus. Sigrid hadde flydd fra Stockholm, og Rikke kom med fly dagen etter meg. Vi var med andre ord en hel gjeng.

Stian bor sammen med to andre norske utvekslingsstudenter i en leilighet som ligger i sjette etasje, 101 trappetrinn over hyggelige Schleiermacherstraße i bydelen Kreuzberg, "det andre Istanbul". Der hadde vi et glimrende utgangspunkt for aa utforske Berlin. Og utforske gjorde vi. Denne turen har blitt innledet med en fin blanding av amokpreget shopping, sofistikert samtidskunst, innholdsrike nattetimer og oppfinnelsen av minst ti nye leker. I det hele tatt har disse dagene gaatt med til aa dele Berlin og dens innbyggere inn i kategorier som fallos/glufse, frekkert/frue, Kunst/Kinder og mye mer, og den siste leken paa lista er "Alles Käse oder nicht?" - er alt ost eller ikke? Vi sleit hardt med aa havne i en situasjon der vi med trygghet kunne si at alt var ost.

Berlin er stor og har mye aa by paa, likevel föler jeg at vi har faatt med oss et bredt utvalg av byens natteliv. Her kan nevnes at vi har sunget 90-tallshiten Be My Lover (Ladadadidadadada) saa overbevisende og med slik innlevelse at DJen Johan ble dypt imponert. Vi har tatt del i pingpongspill paa höyt nivaa, noe som er mye enklere og kjekkere kl tre paa natta. Andre stikkord er fotball, Alta og homserave. Jeg har ikke tid til aa nevne mer, dessuten leser foreldrene mine dette.

Selv med aktive netter har vi faatt gjort mye paa dagtid, og jeg er särlig glad for at jeg fikk tid til kjapt aa se gjennom leiligheten til en jeg ikke kjente, glemme for en stakket stund at jeg heter Per og ikke minst ta del i opprettelsen av en helt ny a cappellagruppe med denimtema - D9M. I tillegg har jeg hjulpet en mann i rullestol med aa selge tre par solbriller og to brilleetui, og dessuten aa dandere en kinesisk vifte, og jeg har slaatt meg lös i vill tyrkisk jubelrus etter EM-seieren mot Tsjekkia. Dersom dette er standarden for resten av turen, tror jeg baade jeg og dere har mye aa glede dere til.

Naa har jeg truffet reisefölget mitt, Inga og Are, og vi er saa klare vi kan bli til aa shanghaie Shanghai i morgen. Vi maa bare slippe ut veldig mye CO² först.

Skriv gjerne hilsener til oss her!



Additional photos below
Photos: 13, Displayed: 13


Advertisement



16th June 2008

Puh !
Intens start på reisen !!! Hvordan er du / dere om et par uker ?? God tur og gode opplevelser til dere !! Gleder meg til å følge med, og håper på mange fine bilder ! Mammo

Tot: 0.055s; Tpl: 0.013s; cc: 9; qc: 29; dbt: 0.0323s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb