Shanghai

China's flag
Asia » China » Shanghai
June 19th 2008
Published: June 19th 2008

Hei igjen, vi har naa forflyttet oss over halve jordkloden og sitter naa paa en innroeykt og merkelig internettkafe i sentrum av Kinas stoerste by, Shanghai. Dette er foerst og fremst en ledende internasjonal finansby, og det merkes. Skyskraperne rager hoeyt i vaeret, det er nok av rike kinesere i fine biler, og her er hele 100.000 utenlandske fastboende visstnok (men med 20 millioner kinesere forsvinner de liksom litt i mengden). Gaar man av de store avenyene, derimot, og roter seg inn i smaa bakgater, faar man en stoerre foelelse av at man er i Kina. Der er det smaa boder hvor det selges grillede reker og poser med te, barn leker midt i gata og familier sitter paa fortauet og spiser sin middagsmat.

Starten paa denne turen er ganske myk, i den forstand at vi faar bo hos Ares soeskenbarn, Jon Erlend, som bor og arbeider her i Shanghai. Han snakker utmerket kinesisk, kjenner byen godt og gir oss nyttige tips om reise i Kina. Saerlig aa ha den spraaklige hjelpen er en stor lettelse, Kina er ikke verdens letteste sted aa orientere seg i. Folk kan daarlig engelsk, de skjoenner ikke baeret hvis vi proever aa stotre fram en glose paa mandarin, og dessuten er alle skilt paa kinesiske tegn, noe som gjoer det utfordrende aa finne det man leter etter. Men dere som kjenner oss vet at vi tar utfordringer paa strak arm, og har klart aa gjoere oss ganske godt kjent med byen.

De aller stoerste hoeydepunktene hittil har vel vaert maaltidene, som har blitt inntatt paa en rekke vanlige kinesiske restauranter. Og det er en del aa sette seg inn i her. Kinesere viser svaert lite hoeflighet ved bordet, og kelnerne rydder vanligvis et bord med kost og feiebrett. Bein og lignende spyttes paa gulvet, og saus drypper paa bordet. Det blir saa klart en god del soel naar tre nordmenn skal innta et maaltid med spisepinner, men vi holder oss for gode til aa hive mat paa gulvet. Vi legger det heller paa et fat. Kun bruk av tannpirker er kineserne pirkete paa, munnen maa alltid dekkes til. Likevel, hvert eneste maaltid har vaert en fryd for oeyet, ganen, magen og lattermusklene. Alt blir egentlig godt her, selv om man ikke helt vet hva man spiser. Det var foerst flere timer etterpaa at vi fant ut at lunsjen vi hadde spist med liv og lyst var svinetarm med loek og paprika. Alt er derimot ikke like eksperimentelt, vi har funnet vaare favoritter allerede som jeg haaper vi faar spist mye den halvannen uka vi har igjen her i Kina. Saa kan vi kanskje driste oss litt mer i Beijing, har hoert man faar alt fra slange til sjoehest der.

I morgen begynner turen paa skikkelig-skikkelig, da venter den foerste lange togturen. Maalet er Xi'an, en stor studentby i innlandet. Der skal vi forhaapentligvis faa tak i litt suvenirer, suge til oss av kinesisk kultur og historie, og ikke minst se de kjente Terrakotta-krigerne. Videre gaar turen videre til OL-byen Beijing, hvor vi skal ha et lengre opphold.

Vi har hoert at Haga er ute av regjeringen og Sverige ute av EM. Noe mer som skjer hjemme?

20th June 2008

God tur!!
HEI, eg er så glad for å kunne følga med deg Per på tur!!Gler meg til fortsettelsen, og venter spent på bilder. Ferieklem frå tante Jorunn
21st June 2008

Åh åh ÅHHHHH- jeg er så ubeskrivelig misunnelig!!! Går faen ikke an å være yrkesaktiv når nydelige mennesker er på reisefot. Men er jeg bitter, NEI heldigvis! Gled dere til Beijing er alt jeg kan si. Synd jeg ikke husker navnet på område vi bodde i, for det var helt utrolig nydelig. Skal spørre klisterhjerne Ole. PS. Ta for guds skyld karaokebuss hvis dere får sjansen. Det er helt for jævlig, men gud for en god historie... Smask og dask fra et regnfylt vestland.
1st July 2008

Så flott å lesa at du tek med deg den flotte tradisjonen med å eta haslets til Kina, Per! Magne vert nok grøn av misunnelse (bokstavleg tala) når han får høyra dette. Skulle gjeve mykje for å ha vore deg no Per, ute på dei mongolske steppene ein plass som ein annan emo-versjon av Djengis Khan, men gud bedre... Me skal jo ut på tokt om ikkje så lenge! Kos deg masse masse masse, men spar litt av kruttet til midt-austen og! BLODbra blogg forresten.

Tot: 0.048s; Tpl: 0.012s; cc: 8; qc: 24; dbt: 0.0259s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb