Xi'an

China's flag
Asia » China
June 21st 2008
Published: June 21st 2008

Foerst vil jeg bare beklage at jeg er sen med aa laste opp bilder. Don't blame it sunshine, don't blame it on the moonlight, don't blame it on the good times, blame it on China.

Shanghai er naa et avsluttet kapittel paa vaar tur, og oppholdet der ble avsluttet med brask og bram. I gaar hadde Inga bursdag, noe vi maatte feire dagen foer, siden vi dro paa dagen hennes. Vi begynte med en baattur paa Huang Pu, elven som renner gjennom Shanghai. Der gaar det turistbaater paa kveldene som gir et overblikk over Shanghais opplyste skyline. Det var rift om stolene paa dekk, alle var paa egen haand og man maatte virkelig kjempe for dem med livet som innsats. Vi rakk alle aa springe opp alle treppene og dytte unna de kineserne som var i veien, og fikk dermed stoler ved siden av hverandre. Dette hoeres kanskje brutalt ut, men det er saann man gjoer det i Kina. Etter en liten stund begynte det dermed aa regne, og vi ga bort stolene vaare. Etter en bedre middag ble vi vist Shanghais mangfoldige natteliv, og kicket off med champagne paa det stedet hvor det drikkes mest champagne i hele Asia, paa en megatrendy bar med utsikt over the Bund, promenaden langs elven. Der var langt mellom kineserne, men den kvelden var det jo tross alt Ingamor som var i fokus. Etter et par andre steder endte vi opp paa et ganske slibrig sted, hvor utenlandske forretningsmenn kom for aa moete unge (og ofte kjoennsopererte) prostituerte fra Filippinene. Ikke veldig hyggelig, saerlig ikke etter at vi traff en kompisgjeng fra Norge.

Foerste togtur sammen er naa overstaatt, og etter 16 timer paa tog, en billig og spennende togmiddag og en lengre samtale med en kineser som bor i Joensuu i Finland, toeffet vi inn paa togstasjonen i Xi'an i dag tidlig. Xi'an ligger ganske noeyaktig midt i Kina, og er en stor studentby. Her finner man ogsaa noen av den kinesiske histories store skatter, blant annet de utgravede Terrakottakrigerne, som vi skal besoeke i morgen. Man merker fort at Xi'an er godt tilrettelagt for turister, og vi tas eksepsjonelt godt imot. Vi har hoert rykter om at det hver torsdag her avholdes English Corner, hvor snakkesalige kinesere fyller gatene for aa snakke engelsk, og hvor utlendinger er ekstra populaere aa snakke med. Synd vi ikke er her paa en torsdag, dessuten er det sommerferie her.

I kveld skal vi ut og spise med Ares soeskenbarns kinesiske veninne, og kanskje faar vi lurt henne med paa KTV - kinesisk karaoke. Vi har to dager igjen her i Xi'an foer vi legger oss paa toget til Beijing. Vil dere ha suvenirer fra Kina, let us know!

Tot: 0.098s; Tpl: 0.014s; cc: 6; qc: 45; dbt: 0.0547s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb