Day 16: Corbeny - Hermonville

France's flag
Europe » France
July 17th 2022
Published: July 17th 2022

Druiven / GrapesDruiven / GrapesDruiven / Grapes

We zijn nu echt in de Champagne streek beland. Op de achtergrond ligt Cormicy. We have now definitely arrived in the Champagne region. In the background is Cormicy.
Today was luckily a shorter day: 20.3 kms. But because we stayed at a hotel last night and it is Sunday, breakfast wasn’t served until 8:30. That meant that we were only away at 9:05 and still walked till about 1:15pm. It wasn’t an unpleasant walk though, just getting hot towards the end.
We found out yesterday evening that Corbeny is a special place even though it is really small now (748 people in 2012). The church there has the bones of Saint Marcoult. And because it is not really that far from Paris, many kings came here both as a sort of pilgrimage but also to perform the ‘King’s touch’ where they put their hands on sufferers from Tuberculose ulcers, which should then heal them. They got a necklace with a gold coin from the king as proof and were then allowed to go back into the community. People came from far away for this occasion. Saint Marcoult was the patron Saint for people with this decease, which is why it happened in Corbeny. This practice happened for 1200 years, into the 18th century! It was often one of the first things French kings did after their coronation.

Vandaag
Oude auto’s / Vintage carsOude auto’s / Vintage carsOude auto’s / Vintage cars

Op een gegeven punt liepen we richting een weg die boven over een heuvelrug liep en plotseling kwam daar een hele stoet oude auto’s voorbij. Het was een prachtige gezicht. Op de foto 3 auto’s van de ongeveer 15. At a certain point we were walking towards a road on the top of a ridge and suddenly a procession of vintage cars came past. It was a very interesting sight. In this photo 3 cars of about 15.
was gelukkig een wat kortere dag: 20.3 km. Maar omdat we in een hotel sliepen en het zondag is, was er pas ontbijt vanaf 8:30. Dat betekende dat we pas om 9:05 weg waren en om 13:15 aankwamen. Maar het was geen onplezierige wandeling, alleen een beetje heet tegen het eind.
We kwamen er gisteravond achter dat Corbeny een speciaal dorp is ook al is het nu heel erg klein (748 inwoners in 2012). De kerk daar heeft de botten van de heilige Marcoult. En omdat het niet echt heel ver is van Parijs, kwamen hier veel koningen als een soort van pelgrimstocht en ook voor de ‘Koninklijke aanraking’. Ze plaatsten dan hun handen op mensen die tuberculose zweren hadden en dat zou hen dan genezen. Ze kregen een halsketting van de koning met een gouden munt eraan als bewijs en mochten dan weer onder de mensen komen. Mensen kwamen van verre voor deze gelegenheid. De heilige Marcoult was de patroonheilige van deze ziekte en daarom vond dit plaats in Corbeny. Deze praktijk heeft 1200 jaar lang plaatsgevonden, tot in de 18e eeuw! Het was vaak een van de eerste dingen die Franse koningen deden na hun kroning.

Lonely cyclist / Eenzame fietserLonely cyclist / Eenzame fietser
Lonely cyclist / Eenzame fietser

And 15 secs later this lonely cyclist set against the horizon at the same spot En 15 sec later deze eenzame fietser, afgebeeld tegen de horizon op dezelfde plaats.
View / Uitzicht View / Uitzicht
View / Uitzicht

We are staying in a fairly luxurious B&B tonight. This is the view from the dining area. In the background is the village of Hermonville. That is where we are eating pizza tonight. We verblijven vanavond in een vrij luxe B&B. Dit is het uitzicht vanuit de eetkamer. Op de achtergrond het plaatsje Hermonville. Daar gaan we vanavond pizza eten.
Stappen / StepsStappen / Steps
Stappen / Steps

Deze is alleen voor degenen die ook dagelijks hun stappen tellen. Dan krijg je een beetje een idee wat het betekent om deze pelgrimstocht te lopen. Dit zijn Gerard’s stappen. De eerste dag, 11/7, was een rustdag (15.455 stappen). Het hoogste aantal was op 12/7, toen we 32 km liepen, met 44.817 stappen. Vandaag is nog bezig. Nog net onder de 30.000 stappen. Elly doet ongeveer 10% meer stappen. This one is only for people who also count their daily steps. So you can get an idea of what it means to be walking this pilgrimage. These are Gerard’s steps. The first day, 11/7, was a rest day (15,455 steps). The highest number was on 12/7, when we walked 32 kms, with 44,817 steps. Today is still going, just under 30,000 steps so far. Elly’s step numbers are about 10% higher.

Tot: 0.097s; Tpl: 0.011s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0376s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb