31 jan - Geriatrikurs


Advertisement
Belgium's flag
Europe » Belgium » Brussels-Capital Region » Brussels
February 2nd 2011
Published: February 2nd 2011
Edit Blog Post

Första lektionen i Geriatri hade jag förra måndagen, 2 timmar kurs på morgonen 10.15-12.15 och sedan ett lika långt eftermiddags pass 13.15-15.15! Kort dag då alla andra dagar är låånga!
Förmiddags kursen var "praktiskt" stod det men det var snarare att vi hade lektion 1/3 av klassen i ett mindre rum. Läraren var trevligt, hon började med att presentera mig och de två kanadensiska tjejerna som också går i min klass.
Sedan började vi med en genomgång av hur Belgien fungerar, det är inte helt lätt då varje del har olika regler och språk! Men jag fick iallafall en bättre inblick hur uppdelningen är och sen startade lektionen!
Det var mycket siffror och förkortningar, dessa fransmän! (belgare)
Vi pratade om vad det finns för olika ålderdomshem, sjukhus med specialavdelning inom geriatri osv...
****
På eftermiddagen var det dags för geriatri teori. Hela klassen i ett stort klassrum. Vi är runt 60 personer tror jag. Vi hade en äldre dam som undervisade och hon undervisade bra.
Alla har ett tjockt häfte där kursen är sammanfattad och sen läggs powerpointen ut på hemsidan. Jag har beställt det tjockahäftet så jag hoppas att det kommer snart. Allt är sammanfattat av läraren så eleverna läser vad som står där och sen får man självklart kolla i böcker men det häftet är en sammanfattning av vad läraren hittat i olika böcker så jobbet är så gott som redan gjort.
Det är bra att jag har praktisk och teoretisk geriatri, för de som lärarna pratar om har med varandra att göra.
****
Skolan är väldigt fräsch. Det är arbetsterapeuter, sjukgymnaster, idrottslärare, logopeder och audionomer som läser här om jag förstått det hela rätt!
De har väldigt långa dagar, alla kurser på en gång, lite som på gymnasiet faktiskt. De börjar 8.00 så gott som alla dagar och går till 16,17 och till och med 18.30! Där snackar vi långa dagar!
Sen i slutet så har de tentor på alla kurserna under en vecka, stress stress stress.. tur att jag bara läser två kurser!


Advertisement



Tot: 0.24s; Tpl: 0.008s; cc: 5; qc: 43; dbt: 0.0506s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb