Bocas del Toro en Panama City


Advertisement
Published: August 6th 2009
Edit Blog Post

Van Tortuguero teruggekeerd naar het dichtsbijzijnde stadje om er een bus naar de grens te nemen. Onderweg langs Puerto Viejo en Cahuita gereden wat ook wel leuke badplaatsen leken, maar ik had een andere bestemming op het oog: de eilanden Bocas del Toro van Panama. Daar zou ik een duikcursus volgen, de Padi Open Water wel te verstaan!

Dat had ik in Honduras door de omstandigheden gemist maar men had me verteld dat Bocas even goedkoop was. Bleek zelfs goedkoper ! 205 dollar voor 3 dagen professionele les en in totaal 6 duiken !
Helaas was er een grote domper die periode: mijn bankkaart werkte er niet en mijn geld was zo goed als op. Gelukkig is er zoiets als helpende ouders en western union! Leve de vooruitgang! Na veeel pech, eerst was de computer van de enige western union op het eiland kapot dus moest ik naar het vaste land, daarna werd ik nog gestoken door kwallen.. lukte het eindelijk en waren de problemen voorbij.

Vanaf dan weer geluk: tijdens het duiken zagen we vele kreeften, pijlstaartroggen, spotted drums, een dikke reuzenkrab, een gevlekte aal, een schipwrak, etc.. Elke dag gingen we met de andere leerlingen (Richard en Chin uit Engeland, Grace uit de VS) over de middag eten bij een local voor 2,5 dollar een groot bord en drankje. Onze leraar had me de eerste dag uitgenodigd er te eten. ZIjn naam? Arquimedes... Waarschijnlijk hoopten zijn ouders bij geboorte dat hij een of ander wiskundig genie zou worden.. Nu is hij duikinstructeur en soms kite en snowboardinstructeur in Europa.

De laatste avond gingen we nog uit maar niet tot de vroege uurtjes want voor de bus naar Panama city moesten we al de eerste boot van 6u30 halen! Met die bus reden we op de Panamerican highway, over de brug van het Panamakanaal (net tijdens de zonsondergang!) naar Panama City ! veel panamas he..


In Panama City verbleef ik bij een couchsurfer, David Diaz, grappige en zeer vriendelijke jongeman die op het punt stond terug naar zijn thuisland Honduras te verhuizen en toch nog couchsurfers verwelkomde. De eerste avond waren er ook 2 Canadezen. We maakten een ritje naar de artifiële eilanden voor Panama city zelf, op de terugweg werden we door de politie tegengehouden. David had een verblijfskaart van panama, maar is van Honduras en komt om de 3 maanden terug naar panama. Hij had blijkbaar een Panamese rijbewijs nodig, wat hij niet had want kwam toch telkens terug zodat hij zogezegd geen visa nodig had. Zijn internationale rijbewijs was zogezegd niet geldig volgend de verkeerspolitieagent, een pietje precies.. Na veel gezeur mocht de Canadees met een VOORLOPIG rijbewijs weg ( hij kon niet eens rijden, had het 1 keer gedaan), dat noemt zich dan deftige politie..

Voor de rest daar in het oude centrum rondgesjokt en veel Kuna Yanas gezien, indianen uit bepaalde regio van Panama.

Ook jeansbroek van 6 dollar gekocht.. Panam is cheap voor inkopen

Advertisement



Tot: 0.077s; Tpl: 0.009s; cc: 11; qc: 48; dbt: 0.0373s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb