Estelí


Advertisement
Published: January 17th 2006
Edit Blog Post

Hola Amigos,

Na 2 dagen in Leon (een mooie stad, niet toeristisch in noord Nicaragua), zijn we naar Estelí gegaan, een bergstadje met een politiek bewogen verleden (evenals Leon overigens), waar een van horen zeggen goede Spaanse school is. We hebben besloten hier nog een week Spaans te doen alvorens Enrico teruggaat naar Antigua en ik zuidwaards ga.
Het stadje zelf valt tegen, maar de eerste les vandaag was goed en ik begin langzaam wat meer vertrouwen in mijn Spaans (spreken) te krijgen. Echter het accent van de mensen hier (en de woorden die ze gebruiken) zijn zo verschillend in vergelijking met Guatemala, dat het verstaan mijn momenteel vrij veel moeite kost.... maar goed, un dia... (one day)
Het schooltje is erg klein (3 andere studenten, niet direct mijn type mensen). Mijn familie is aardig (hoewel er s nachts veel lawaai is, waardoor ik niet echt goed slaap)
Afgelopen vrijdag hebben we gewandeld. Een taxi heeft ons in de buurt van een waterval afgezet en we zijn terug gelopen. De waterval was wel mooi, maar er lag zoveel afval in en rond het water dat we niet zijn gaan zwemmen.
Zondag ben ik alleen naar een stad ´in de buurt´ gegaan. Het was toch nog bijna 2 uur met de chickenbus, omdat de weg op het laatst niet zo goed was, maar het uitzicht was geweldig. Zo´n twee uur door de stad gelopen (de musea waren helaas gesloten omdat het zondag was) en toen de bus naar een natuurreservaat genomen. Ik werd afgezet bij de weg naar een hotel, vandaag was het een klein half uur lopen naar het hotel waar ze kaarten e.d. van de omgeving zouden hebben. Een mooie wandeling door een koffieplantage, onderwijl kletsend met een nicaragueze jongen die in de buurt woonde.
Bij het hotel een kaartje gehaald en gaan wandelen: mooi en ik kwam bijna niemand tegen, hoewel het hotel vol met amerikaanse en europese toeristen was. Op een bepaald moment begon ik wel enigszins te stressen, omdat ik de bus terug moest halen en heb ik delen van de weg half rennend afgelegd, maar ik was op tijd terug in het hotel en na een jugo de naranja (ik moest een entrance fee betalen en kreeg daarvoor een gratis consumptie, terug naar de weg. Ik stond op de bus te wachten maar enkele nicaragueze mannen waren aan het liften en aangezien de auto die stopte er een was met een gezin, man vrouw en enkele kinderen, ben ik ook achterin gesprongen en zo terug naar Matagalpa gekomen... En de bus terug naar Esteli.
Vandaag zoals gezegd mijn eerste Spaanse les; deze was voorbij voor ik het wist (ik heb het eerste uur bijna onafgebroken Spaans gesproken (niet vloeiend, maar goed, poco a poco). Vanmiddag hebben we wat gerelaxd (en heb ik wat in mijn Spaanse Harry potter gelezen (mijn Engelse Isabel Allende boek (kerstcadeautje van Enrico) is uit en ik heb geen andere engelse boeken kunnen vinden, dus binnenkort zal ik een ander Spaans boek (een dat ik nog niet ken) moeten kopen...)
En vanavond is het tijd voor huiswerk... Ik wil echt graag Spaans leren!
Anyway, dat was het wel weer zo´n beetje. Nog 4 ochtenden Spaans te gaan en dan vrijdag middag op naar Granada (Enrico gaat nog enkele dagen mee, voor hij teruggaat naar Antigua om daar nog 12 weken Spaans te leren).
Mocht iemand van jullie nog concrete tips hebben wat betreft waar in Costa Rica ik heen moet gaan, graag!
Adios

Advertisement



Tot: 0.115s; Tpl: 0.016s; cc: 12; qc: 52; dbt: 0.0603s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb