Semuc Champey

Published: July 8th 2009

Vanuit Flores de bus naar Semuc Champey genomen met kleine tussenstop in Coban, waar de andere passagiers gretig een fastfoodhap binnenschrokten, bewoonde wereld zou nameljik niet meer lang duren. Semuc Chempey ligt namelijk in de bergen van Guatemala op een slecht bereikbare plek, in Lanquin moesten we dan ook overstappen op een pick-up, of toch de laadbak ervan. Goed vasthouden want soms ging het echt steil omhoog of naar beneden, met ruige wegen. Ik raakte aan de praat met een meisje uit Californie, die rond aan het reizen was met haar moeder. Zij had het jaar ervoor als vrijwilligster op Galapagos gewerkt.

In hostel El Postal verbleven we (2 Israelis, 2 Ned.meisjes, Brit), maar er waren ook andere backpackers present, allen wilden de grottour doen. Het werd een gezellige avond, iedereen at aan 1 lange tafel en daarna speelden we met zn vieren ·shithead·, kaartspel. Op een gegeven moment moesten we afronden want de elektriciteit werkte maar tot een bepaald uur. Omdat ze eigenlijk geen plaats meer hadden in de hostel sliep ik op een matrasje op de grond in een gedeelde kamer bij de Ned.meisjes, een Israeli en een motorrijder die verdacht veel leek op kapitein Haak. Hij snurkte in ieder geval geweldig, en na lang twijfelen (hij zag er gevaarlijk uit...) gaf ik hem een flinke por. Het beest werd wakker en ik kon snel n slaap vallen.

Volgende ochtend gingen we met zn vijven (meisje uit Calif, Brit David, Ned.meisjes en ik) de volledige tour doen, ik zou enkel niet het "tuben" doen, kwestie van wat geld uit te sparen. Later ontstond daar nog een misverstand rond, maar dat is een langggg verhaal. Goed, we vertrokken met gids naar el Mirador, een uitzichtpunt op de turqoiseblauwe waterpoelen en waterval. Het was wederom een helse klim, maar iedereen werd het zo langzamerhand wel gewend om te klimmen in een warm en vochtig klimaat.
Daarna zakten we af naar beneden, en konden eindelijk in het water duiken. Perfect van temperatuur, perfect van kleur, .. een soort luxeresort in een natuurreservaat.

Na het afdalen van de aparte poelen (zie later fotos) klommen we met een touw van een waterval, om vervolgens in een grot te komen, daar konden we de tunnel die de ruwe rivier verbond aanschouwen. Oppassen geboden want als je in het water valt ben je gegarandeerd dood door de krachtige stroming. We klommen terug omhoog en keerden terug naar de hostel om te lunchen en daarna de tweede helft van de tour te doen; met kaarsen in een grot lopen en zwemmen.

Dat was een unieke ervaring en iedereen vond het geweldig om mee te maken. We liepen door water en als het te diep werd moesten we peddelen als een hond met in de ene hand ons kaarsje. Ook in die grot moesten we op een waterval klimmen en op het einde mochten we van een rots springen op het punt waar de gids met zijn zaklantaarn scheen. Hij deed het zelf ook, als laatstes, en iedereen was stomverbaasd toen hij niet meer boven kwam. Blijkbaar was er een tunneltje en kwam hij achter ons naar boven en wachtte stiekem tot iedereen ongerust werd. Ik en het ander Nederlands meisje hadden hem gezien maar speelden het spelletje mee.

Bij terugkeer mochten we nog van een 10m hoge brug in de rivier springen. De rest ging tuben (met rubberen banden van de rivier), maar geluk dat ik er niet voor betaald had want het was blijkbaar niet zo leuk.

De volgende dag met shuttlebus naar Antigua, maar te veel geld betaald voor een te vol busje. Reactie van de organisator "in jullie land is dit betaalde bedrag niets" .. "ja hallo, we zijn niet in ons land en hier is het wel veel" was onze reactie.. we hadden beter een chicken bus genomen, zoals de locals..

Volgend bericht; Antigua en omstreken!

Tot: 0.101s; Tpl: 0.016s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.0622s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb