Flores en Tikal

Published: July 7th 2009

Na het oversteken van de grens merkten we meteen dat we in een totaal verschillend land terecht kwamen;
de wegen onverhard en hobbelig, veel kleine hutjes en mensen in traditionele indianenkleren, veel koeien met een slobberige nek langs de weg, het type heilige koe van India.
We kwamen aan op het eilandje Flores, middenin een meer. De buschauffeur zette ons af aan de hostel Los Amigos, gehouden door een Nederlander en een excentrieke Brit. Het zag er geweldig uit, patio met banenenbomen inclusief papegaai, schommel, hangmatten, vegetarisch restaurantje, .. Enkel de piepende deur van de dormitorio (gedeeld met 10 mensen) was een storende factor.

De dapperen onder ons besloten om de vroegste bus naar de tempels van Tikal te nemen, die van 4u30. Ook ik ging mee 😉 Na een slechte slaap en een busrit kwamen we aan in het park. Het ontbijt daar zag er niet zo lekker uit en dus moest ik het doen met een Snicker.. Die heeft me wel de hele morgen doorgeholpen overigens !

Bij het restaurantje zat er ook een watervogel zenuwachtig heen en weer te lopen rond een plas. Later bleek dat er een krokodilletje in lag te slapen, de gids maakte hem wakker met een stok, met een boos gehap als gevolg.

Tikal zelf was indrukwekkend maar vermoeiend, want zelfs om 7u was het al rond de 30 graden en zeer vochtig. Iedereen was weer volop aan het zweten, vooral bij het beklimmen van de hoogste tempels. Maar het was zeker de moeite waard want het uitzicht is geweldig. Een ·360 graden uitzicht over jungle, jungle en jungle met howler monkeys die ergens aan het schreeuwen zijn. We hebben ze trouwens ook van dicht gezien maar deftige fotos heb ik niet, enkel van hun achterste...

Terug in Flores nog wat rond het meer gewandeld en in de hostel gepraat met iedereen die er rond liep. Een tip; begin nooit een discussie met een Israeli (die net zijn 4 jaar legerdienst erop zitten had) over de situatie in zijn land of over moslims. Een oneindig gesprek en het komt er op neer dat moslims dom zijn en dat de enige oplossing de vernietiging van een van de twee is. Volgens hem de Palestijnen...

Ook gepraat met 2 Nederlandse meisjes, Britten, veel Amerikanen, ... het was er erg gezellig.
Volgende morgen dacht iedereen dat de broer van de excentrieke Brit rondliep, maar al gauw bleek het om dezelfde persoon te gaan enkel de baard was eraf. De wereld is te klein voor twee zulke figuren...

Hierna naar Semuc Champey

Tot: 0.095s; Tpl: 0.009s; cc: 10; qc: 51; dbt: 0.05s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb