Laaste blog in geschreven vorm & reprise

Published: April 18th 2013

Na vijf en een halve maand zit mijn "ff wat anders" erop. Ik ben net weer thuis en druk bezig met tijdzones, temperatuurverschillen en mijn familie eindelijk weer zien. De afgelopen maanden zijn interessant en leerzaam geweest in een hoop opzichten. Conclusie: ik kan in ieder geval aardig tegen de warmte.

Maar voordat ik in een al te serieuze stemming kom een kleine samenvatting van de afgelopen weken. Via het zuiden van Belize zijn we Guatemala in gegaan en Antigua aangedaan. Het toffe van Antigua in tweede instantie is dat er aan de buitenkant van de gebouwen allerlei kleurige kleuren op de muren staan. Schreewerige borden en neonreclame zijn vrolijkerwijs niet toegestaan in dit oud-spaanse stadje met als gevolg dat er achter de kleurige muren nog wel eens een verrassing zit. Zoals een prachtige tuin, atriums en zelfs een whisky-bar!Na een avondje ontdekken om 4.30 begonnen aan de beklimming van Acatenango, een 3976 m hoge vulkaan. Met Marvin, onze gids naar boven gewandeld. Gewandeld is een "understatement", normaliter gaat er 8 tot 10 uur in de beklimming zitten. Ondanks dat Astrid en ik een niet al te beroerde conditie hebben zijn we aardig op ons nummer gezet door eerder genoemde; op rubberen laarzen en een spijkerbroek aan huppelde Marvin voor ons uit en wachtte op mooie punten op ons. Grote stukken van het pad waren rul zand op een steile helling, één stap omhoog en meteen weer een stukje naar beneden glijden. Na vier uur stonden we boven met beenspieren die aangaven dat we aardig opgeschoten hadden. Met een prachtig uitzicht op Fuego, de actieve vulkaan naast Acatenango waar een rookpluimpje uitkwam. Tegen de geruchten in geen draken gezien. Na anderhalf uur afdalen stonden we weer beneden en hebben we een kijkje genomen in het huis van Marvin. De meeste Guatemalezen leven in huizen die bestaan uit 1 kamer, zonder ramen en schoorsteen. Hout is de brandstof om te koken en te verwarmen. Dus.

Na Antigua door naar El Paredon om een paar dagen te surfen. Dat Nederland haar voordelen heeft blijkt bijvoorbeeld uit dat je water uit de kraan in Antigua niet kunt drinken. En dat je in Nederland over het algemeen wel met de dokter kunt communiceren. Met andere woorden, eindelijk een keertje ziek geweest op een reis waarop dat onvermijdbaar leek maar ik tot zover de dans ontsprongen was. Gelukkig heeft dat het surfplezier niet in de weg gestaan, tussen de bedrijven door een paar mooie golven kunnen pakken.

Na Atitlan, een prachtig meer waar de wereld aan overbodige prullaria te koop is en Tikal, de plek waar je foto's van moet hebben als je een beetje toerist bent (en lekker je eigen weg kunt zoeken als je standaardfoto's minder nodig vindt) de terugreis begonnen naar Belize City en naar huis. Via overvolle busjes en met een tussenstop bij de dierentuin in Belize bij het vliegveld aangekomen en begonnen aan een vliegreisreis van 19 uur.

Wat heb ik zoals het nu lijkt terug gekregen voor dit avontuur? Het is heerlijk om even uit de "vanzelfsprekendheid" te stappen en de boel eens even van een afstandje te bekijken. Naast een aantal nieuwe vaardigheden ben ik ook een aantal ideëen rijker. De komende tijd gaat bestaan uit iedereen weer te zien en ondertussen een aantal van mijn ideëen in realiteit om te zetten. En als iemand zin heeft om mijn nieuwe verworven overlevingskunsten in actie te zien; deze zomer gaat er absoluut een aantal weekendjes bestaan uit in het bos spelen.

Reprise (zoals beloofd):

• Openbaar vervoer met bussen die pas rijden als ze vol zijn werkt ook
• Surfen is absoluut niet overschat
• 16 britten "Goeiemoarn" leren zeggen gaat bijna vanzelf
• In de jungle zijn mieren de grootste bron van irritatie
• Guatemala is veel mooier dan Belize
• Beveiligers met een 12 gauge shotgun zien er stoerder uit
• Bussen die gepimpt zijn rijden veel leuker dan dure geaircondinitonde toeristenbussen
• Voor 67 Belize dollar kun je in een dag door heel Belize reizen
• Hoe meer bergen er in een land zijn, hoe mooier het is
• Nina Simone met Feeling Good had wel op mijn ipod moeten staan

Hiermee komt een einde aan mijn schrijfselen via dit medium. De rest van de verhalen zijn in verbale vorm beschikbaar. Tot binnenkort!

Tot: 0.109s; Tpl: 0.013s; cc: 8; qc: 47; dbt: 0.0769s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb