Duiken in Utila!

Published: April 1st 2013

Na Rosco op de taxi te hebben gezet is het solo-deel van mijn reis begonnen. Na een poosje in Guatemala te hebben rondgestapt met mijn zo-goed-als-niet-bestaande-Spaans op naar Honduras.

Van medereizigers al allemaal adviezen gekregen over waar ik het beste naartoe kon om te duiken. Mexico was een hele goede optie, maar na alle verhalan aangehoord te hebben op de bus gestapt naar Utila, Honduras. Om de keuze nog een keer bevestigd te krijgen kom ik in Hopkins,Belize een duikinstructrice tegen uit Mexico die mij Utila nogmaals van harte aanraadt en meteen een duikschool aanbeveelt. Hopkins is een schattig dorpje in Belize met de laagste criminaliteitscijfers. En een prima strand aan de Carribean. Dus een dagje blijven hangen om te windsurfen en te chillen. De Funky Dodo blijkt een prima plekje te zijn om mede-backpackers te ontmoeten, gezellige avonden!

De reis gaat na deze korte pauze door per boot. De bootreis start in Dangriga, een plek waar je 's avonds niet over straat moet lopen. Vrienden zijn er een nachtje blijven slapen in een hostel dat beheerd werd door een ex-vreemdelingenlegioenair. Die hen van harte afried om een biertje en de stad te gaan doen omdat hij anders weer toeristen moest komen redden met zijn shotgun. En die sfeer is overdag ook prima te voelen... Gelukkig kom ik Marvin tegen, een visser uit Dangriga die toevallig dezelfde kant op moet. Niet verwacht dat ik met een local zou reizigen, maar het bevalt prima! Mooie verhalen over speervissen, hoe de maan de vissen beinvloedt en over gezinnen met 24 kinderen. De reis voert naar Puorto Cortez, Honduras. Marvin zijn Spaans helpt me er aardig doorheen en we voorkomen en passant dat twee zweedse meiden afgezet worden door een taxichauffeur. Ze voegen zich bij ons en we reizen via San Pedro Sula (murder capital van de wereld) naar La Ceiba. Alles is er aardig op ingericht om reizigers veilig te houden, we hoeven het busstation niet uit.

De laatste boot brengt ons naar Utila, waar we meteen onthaald worden door de staff van Utila Dive Center, naar het schijnt een van de beste duikcentra ter wereld. De volgende 8 dagen zit ik met dezelfde twee Zweedse meiden in een cursus voor Open Water en daarna Advanced Open Water. Toptijd gehad, het duikcentrum is een gave plek met een bar en een prachtig plekje om de zonsondergang te zien. Het eiland bestaat bij de gratie van duiken en er zijn prachtige koraalriffen, een aantal wrakken en de wereld aan vissen te zien.

Ons groepje doet het duiken vrij aardig, we slagen met hoge cijfers en hebben dikke lol met de instructeurs. Er is een bar in een boomhut (met een Gaudi-achtige tuin, super!) waar we onze finale test moeten doen, het "clearen" van een volledig ongelopen shotglaasje, als parodie op het leegmaken van je duikmasker onder water.

Na een heerlijk tijdje in Honduras terug naar Belize om Astrid op te halen. 29 april is Paasweekend, een feestje dat ze hier vrij serieus nemen. Het openbare leven ligt helemaal op zijn gat, geen bussen, geen supermarkten, geen restaurants. Gelukkig had ik dit al een beetje aan zien komen en de noodzakelijke voorbereidingen zoals een auto huren en een hotelletje regelen van tevoren klaar. Zonet met Astrid naar de jungle geweest en morgen door naar Guatemala voor meer surfen en meer backpacken.

Tot de volgende keer!

Tot: 0.428s; Tpl: 0.015s; cc: 13; qc: 50; dbt: 0.0231s; 1; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 2; ; mem: 1.4mb