Moro!

Published: May 24th 2007

Antiguassa siis olen edelleen, Arturo pääsi lähtemään Floresista tänään, on tällä hetkellä matkalla tänne. Huomenna pitäisi sitten jatkaa matkaa autolla Lago de Atitlanille.

Eilen heräsin aamulla 5.15 ja bussi kohti Pacaya tulivuorta lähti klo.6.00. Bussi oli jenkkien vanha koulubussi, vielä vanhoissa väreissäänkin! :D Bussi vei meidät kylään vuoren rinteelle, josta sitten jatkettiin patikoimalla eteenpäin. Pari tuntia meni kiivetessä ylöspäin. Päästiin siis ylös n.2300 metrin korkeuteen. Pacaya on tosiaan yksi aktiivisista tulivuorista täällä, ei menty ihan ylös asti, vaan jäätiin alempaan kraatteriin. Pacaya viimeksi purkautui kunnolla 1998, jolloin jopa Guatemala cityn lentokenttä jouduttiin sulkemaan pariksi päiväksi sen takia. Vuosi sitten oli pienempi purkaus. Käveltiin kraatterissa kuivuneen laavan päällä, n. 6 metriä sen alapuolella on sulaa laavaa. Kiivettiin siis laavan päällä vielä ylemmäs. Se kuivunutkin laava on todella kuumaa, höyryä on jokapuolella. Opas näytti esimerkin, hän heitti oksan yhteen kuumaan kohtaa, meni hetki ja se syttyi roihahtaen palamaan. Ois pitäny ottaa makkaraa messiin ni ois päässy grillaamaan! :D Juu, nähtiin myös siellä ylempänä myös sulaa laavaa. Aivan huikeen näköstä kun laava vyöryy rinnettä alas. Oltiin n. 10 metrin päässä siitä sulasta laavasta. Siinä paikalla oltiin n15 minuuttia katsomassa, sitten lähdettiin takasin alas, ei kuulema silmät oikein tykkää niistä höyryistä.. Opas oli paikallinen ja puhui Espanjaa. Yllätyin itekkin kuin hyvin mä sitä ymmärsin!

Retkellä tutustuin pariin jätkään jotka on USA:sta ja pariin Israelilaiseen jätkään ja kanadalaiseen tyttöön. Illalla lähdettiin ulos, mentiin yhteen baariin kuuntelemaan bändiä jossa soittaa kuulema pari Buena Vista Social Clubin alkuperäisjäsentä. Hyvää musiikkia oli ainakin! Ihmiset tanssi salsaa ympärillä. Siitä sitten jatkettiin toiseen baariin, joka meni yhdeltä kiinni. Lähdettiin kävelemään hostellia kohti, mutta löydettiin underground baari matkalla, johon sitten mentiin jatkamaan vielä hetkeksi. Tänään on tietysti sitten huono olo..

Nyt lähden kohti guesthousea odottelemaan Arturoa. Lisää juttua tulee kuvien kera sitten kun pääsen käyttämään nettiä omalla koneella.

Tot: 0.095s; Tpl: 0.013s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.0554s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb