Guatemala City ja Antigua

Published: August 8th 2007

Guatemala CityGuatemala CityGuatemala City

Pääaukiolla oli paljon porukkaa
Herättyämme Guatemala Cityssä Katjan kuume oli ohi ja elämä sai jatkua. Pakattiin kamat ja jätettiin ne respaan säilöön. Suuntima olisi pankille, koska taas olivat rahat vähissä ja tarkoitus oli lähteä Antiguaan myöhemmin päivällä. Oltaisiin edellisenä iltana tilattu pitsa, mutta meillä ei riittänyt rahat. Syy useisiin käteisongelmiin on siinä, että meillä on tällä hetkellä vain yksi luottokortti mukana ja silläkään ei aina saa mitään seinästä ulos, koska luottoraja täyttyy niin nopeasti. Onneksi pitkän etsinnän jälkeen löydettiin pankki, joka vaihtoi euroja paikalliseen valuuttaan. Kurssi ei ollut yhtä hyvä kuin dollareilla, mutta ei voinut mitään.

Aamupäivä meni kierrellessä keskustassa ja yhdellä markettikadulla, jossa myytiin kaikkea mahdollista elektroniikasta vaatteisiin. Käytiin myös paikallisella käsityötorilla katsomassa paikallisten väsäämiä tuotteita. Jotenkin oli taas sellainen tunne, että täälläpäin ei pyöri liikaa turisteja, koska kun käytiin pääplazalla, niin kerättiin taas kaikkien katseet. Guatemala City oli aika samantyyppinen kuin Bolivian La Paz. Kummassakin oli pienet kadut ja pakokaasua köhivät äänekkäät bussit, ei siis mikään unelmapaikka hengata.

Päätettiin hakea kamat respasta ja käveltiin kymmenisen korttelia bussiasemalle, jota sieltä ei kuitenkaan löytynyt. Onneksi pari paikallista näytti meille oikean bussin ja vielä ymmärrettiin, että pitää vaihtaa bussia jossain. Bussia odotellessamme likainen nainen tuli hölöttämään meille ja vielä lopuksi mottasi Katjaa käteen, kun
Guatemala CityGuatemala CityGuatemala City

Ei niin kaunista katuloistoa
rahaa ei herunut. Mikälie narkkari kaipasi päivittäistä annosta. Bussimatkat menivät sujuvasti ja oltiin reilun tunnin kuluttua Antiguassa. Antigua on vanha koloniaalinen kaupunki, kiviteineen ja värikkäine taloineen. Kuten aikaisemmatkin näkemämme koloniaaliset kaupungit, oli myös tämä paikka tupaten täynnä turisteja. Antiguassa on muun muassa paljon kielikursseja, jonne varsinkin reppuselkämatkailijat tulevat opiskelemaan espanjaa. Meillä epsanja sujuu jo sen verran hyvin, ettei sellaisia kursseja enää tarvita.

Monta hotellia läpikäytyämme löydettiin vihdoin voittaja, jossa sitten vietettiin kolme yötä. Ensimmäisenä iltana ulos lähdettyämme törmättiin samaan suomalaiseen pariskuntaan, jotka nähtiin aiemmin Utilassa (Mikko ja Emilia). Vietettiin sitten heti iltaa aamun pikkutunneille ja turistiin niitä näitä. Antiguassa oleskelun aikana meidän piti käydä katsastamassa yksi lähellä oleva tulivuori (kaiken kaikkiaan niitä löytyy kolme Antiguan ympäristöstä), mutta ei jaksettu, koska oltiin jo yksi käyty katsomassa aiemmin reissun aikana. Tyydyttiin siis vain Antiguan tunnelman aistimiseen ja paikallisella torilla pyörimiseen. Meillä oli samanlaiset suunnitelmat Mikon ja Emilian kanssa, joten sovittiin jatkavamme matkaa yhdessä ja käytiin varamaassa liput La Mesillaan Guatemalan ja Meksikon rajalle. Koska bussi lähti neljältä aamulla, painuttiin aikaisin nukkumaan.

AntiguassaAntiguassa
Antiguassa

Kirkko heikossa hapessa

Kirkko hyvässä hapessa

7th May 2007

Terveisiä
täältä Tapiolan konttorilta. Täälläkin alkaa olla jo kevät. Ja huomenna aukeaa pyöräilykausi töihin. Aamulla oli jo 18 astetta lämpömittarissa auringossa. Ai espanja jo hallussa? Hyvä juttu!

Tot: 0.158s; Tpl: 0.011s; cc: 14; qc: 74; dbt: 0.1223s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb