Costa Rica


Advertisement
Costa Rica's flag
Central America Caribbean » Costa Rica
December 26th 2007
Published: December 26th 2007
Edit Blog Post

Volcan ArenalVolcan ArenalVolcan Arenal

En av de mest aktive i verden!
Heisann!

Naa har jeg tilbrakt to uker paa Costa Rica! Det ble en liten overgang fra Cuba. Fra et rimelg "lukket" samfunn uten de store paavirkninger utenfra, er Costa Rica det stikk motsatte. Over-amerikanisert kan vel trygt si.... Og amerikanere har jeg moett i vaert eneste hostel! Har gaatt mye i dude, jo, maaaan, what´s up o.s.v. de siste ukene. Dette har jo ogsaa resultert i at spansken ikke akkurat har forbedret seg.... For vel proeve aa ta et kurs naar jeg kommer nedover til Sor-Amerika!
Costa Rica proever aa holde en groenn profil. Og er opptatt aa ta vare paa naturen. Dette er jo selvsagt ikke alltid like lett naar landet ogsaa invaderes av turister. Det er mange nasjonalparker her og rikt dyreliv.

De forste dagene var jeg i San Jose (hovedstaden) hvor jeg naa ogsaa avslutter oppholdet her. I og med at jeg egentlig ikke hadde planlagt aa vaere her i det hele tatt, trengte jeg noen dager paa aa finne ut av hva jeg skulle gjore her. San Jose er ikke mye aa skryte av, og jeg har heller ikke brukt sa mye tid paa og utforske byen. Det er god sjans for aa bli ranet her ogsaa hvis man ikke tar de riktige forholdsreglene. Vi ble blant annet oppfordret til aa ta en taxi hjem fra en pub som ligger 4 kvartaler unna!! Ikke alle taxisjaafoerer er like aerlige heller. En jente ble robbet for 50 dollar paa en tur som skulle ha kostet 1 dollar! Han nektet aa aapne bagasje rommet foer hun hadde betalt 50 dollar og lagde et voldsomt oppstyr..... Ikke bare bare aa reise alene alltid, spesielt ikke som jente.... Er jo ikke saa rart det blir saann heller... Jeg stakk hue inn i en butikk med rikelig utvalg av skytevaapen midt i San Jose. Hva skal de egentlig med det her, annet enn aa rane folk! (Kan vi trekke linjer til USA igjen...?)

Jeg bestemte meg for aa starte med en tur til La Fortuna hvor hovedattraksjonen var den aktive vulkanen: Volcan Arenal. Etter nesten 400 aar med "slumring" vaaknet den til liv igjen i 1968 og utslettet landsbyene Pueblo Nuevo, San Luis og Tabacon. Siden har den saa og si daglig vaert i aktivitet.
Den skuffet heller ikke! Ble med en gruppe fra hostellet og vi booket en vulkantur med "Mr. Lava Lava" ha ha. Han garanterte oss aa se lava! Hvis ikke skulle vi faa en gratis tur dagen etter. Vulkanen hadde et utbrudd pa 10-15 sekunder paa det meste og flere mindre. Den spydde ut stein paa boligstorrelser som hamret nedover fjellsiden, saa det var jo verdt turen!
Ellers ble det litt vandring i omraadet samt bading i elva, med tarzan-aktiviteter. (Sjekk video´en jeg har lagt med) Omraadet ellers kan ogsaa by paa flere flotte fossefall og dampende hot-springs (naturlig oppvarmet vann fra elvene rundt vulkanen)

Etter noen dager her tok jeg en taxi-baat-taxi tur til Santa Elena litt vestover. Dette er et omraade med velbevart "cloudforest" og rikt dyreliv! Den varme, fuktige vinden fra Caribbean driver oppover her, for saa og kjoles ned og danne tette skyer. En annen "finurlighet" i omraadet er "Bosque Eterno de los Ninos" (Barn´s evige skog eller noe i den duren....) 22 000 hektar ble kjopt opp av unger fra hele verden som har latt det vaere en relativt oede plass med liten tilgjengelighet. Ungene syntes tydeligvis at det var bedre aa tilrettelegge for dyrelivet i primaer og sekundaer skogen, enn aa utvikle en lukrativ turistindustri! Unger naa til dags!! Deres hjemmeside er forresten: www.acmcr.org
Her ble det guidet
En fin liten slangeEn fin liten slangeEn fin liten slange

som ogsaa skal vaere temmelig giftig ifolge guiden. Den heter noe saant som Viper (tror jeg)
kveldstur med muligheter for aa se det meste av dyr som finnes her! Merk at jeg sa muligheter..... dyrene kommer jo desverre ikke paa bestilling. Men et par nye dyr kan jeg krysse av for. Har aldri sett tarantella eller viper-slange foer!! Morro!!
Dagen etter ble brukt til zip-lining og canopy-tour, noe som er et must for alle som er i dette omraadet. Det gaar ut paa aa komme seg gjennom skogen fra tre til tre langs ett gedigent taubanesystem. Ikke det store kicket for en klatrer, men det var jo en flott tur med rimelig god utsikt.

Ferden videre ble bestemt i siste liten... det sto mellom Tamarindo og kysten sorover derfra eller dra ned til Manuel Antonio, som ligger paa den sentrale delen av pacific siden. Valget falt pa Manuel Antonio, da utvalget av aktiviteter var litt bedre. Her var det baade mulighet for strandliv og skogstur.
Jeg booket inn paa Hostel Vista Serena, som hadde tidenes utsikt fra terassen!! Sjekk bildene av blant annet solnedgangen herfra!!
Dagene her ble tilbrakt paa stranda stort sett. Hadde ogsaa en liten tur inn i Nasjonalparken. Sjekk bildene av dyrene og strendene her! zEgentlig ikke sa mye mer aa rapportere herfra....

Lordag dro jeg i retning San Jose igjen, men stoppet i Jaco for to netter. Her er det i alle fall ikke noe rapportere..... En skikkelig turistby, med mye daarligere strender enn nede i Manuel Antonio. Saa det ble stort sett avslapping her ogsaa.... Maa jo lade batteriene foer jeg skal til Aconcagua paa fredag!! Da blir det endelig litt action igjen, jeg blir jo temmelig rastloes av for mye strandliv : )

Julaften ble brukt til transport tilbake til San Jose, da det ikke gaar saa mye busser 1. juledag. Ble en rolig kveld uten den store feiringen. La ut litt flere bilder og skrev litt paa bloggen. Det har stort sett dagen i dag ogsaa gaatt med til! Onsdag morgen baere det nedover mot Sor-Amerika og Buenos Aires!

Tja, da gjenstaar det vel bare aa onske alle en fortsatt GOD JUL!!





Additional photos below
Photos: 30, Displayed: 25


Advertisement

Zip-linesZip-lines
Zip-lines

I regnskogen i Monteverde! Flotte omgivelser for en "taubanetur"
Ganske grei utsikt!!Ganske grei utsikt!!
Ganske grei utsikt!!

Fra terrassen paa hostellet i Manuel Antonio!! Var jo helt greit aa tilbringe noen timer i hengekoya her, spesielt ved solnedgang!
SolnedgangSolnedgang
Solnedgang

Som sagt helt grei utsikt til solnedgangen i Manuel Antonio!! : )
God stemningGod stemning
God stemning

God mat og Caribiens beste Sangria : ) Paa "Ronny´s place" i Manuel Antonio
ApeApe
Ape

Rikt dyreliv i Manuel Antonio nasjonalpark. Spesielt aper var det mye av her....
StrandlivStrandliv
Strandliv

Strendene i parken var helt overlegne!!
Iguana??Iguana??
Iguana??

Jeg tor ikke satse saa mye paa at det er riktig, men jeg tror det er Iguana eller noe....
Jesus.........Jesus.........
Jesus.........

Denne skapningen ble kalt etter eller annet med Jesus Christe.... Den kunne visst lope paa vannet!!!


Tot: 0.136s; Tpl: 0.013s; cc: 15; qc: 75; dbt: 0.0835s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb