Page 3 of Ikiliikkujat Travel Blog Posts

South America » Venezuela » Central » Puerto Colombia October 17th 2010

Kaakaon alkulähteillä Kaakao on alkuperältään Etelä-Amerikkalainen kasvi ja edelleen ainoa maanosa jossa sitä kasvaa luonnonvaraisena. Kaikkialla muualla viljely perustuu istutettuihin pensaisiin. Olemme siis todella kyseisen kasvin alkulähteillä josta espanjalaiset valloittajakin aikanaan toivat pensaan papuja Eurooppaan suurena saaliinaan. Puerto Colombiasta n. 5 km itään sijaitsee pieni Chuaon kylä jossa jonka pääelinkeino on kaakaon kasvatus. Kylään ei ole tietä vaan liikennöinti sinne tapahtuu veneillä jotka lähtevät kylän satamasta. Kaikki mahdollinen rakennustarvikkeista lähtien on kuljetettu kylään veneillä - myös kylässä liikennöivät 2 linja-autoa - muutama vene kytkettin yhteen 'lautaksi' jolle bussit sitten ajettiin ja toimitettiin perille kyläläisten käyttöön. Kylässä on viljelijöiden osuuskunta johon kuuluu yhteensä 120 jäsentä - 70 naista ja 50 miestä... read more
Kaakaon kukkia
Kaakaon hedelmät kasvavat suoraan rungosta
Nuori yksilö

South America » Venezuela » Central » Puerto Colombia October 15th 2010

Matka jatkuu Caracasista Auton vuokraaminen Caracasissa ei ole ehkä helpoin mahdollinen tehtävä. Auto on kuitenkin helpoin konsti liikkua joten muu ei auttanut kuin hankkiutua lentokentälle jossa autovuokraamot olivat. Vain muutama toimisto tarjosi mahdollisuutta vuokrata auto Caracasista ja palauttaa se Maracaiboon joka olisi lähin suuri kaupunki lähellä Kolumbian rajaa. Pitkän tinkimisen ja etsimisen jälkeen vihdoin onnistuimme ja koska auton vuokraaminen viikoksi oli halvempaa kuin 5 pv niin viikkoon sitten päädyimme. Ja kummallista jälleen oli tietenkin se, että maksu tapahtui käteisellä jota edelsi taalojen vaihto paikallisella kurssilla. Yleensä autolla matkailua suuresti helpottaa kartta. Kyseinen hyödyke tuntuu olevan täällä päin maailmaa mitä turhin - yhtään mistään ei löytynyt tiekarttaa joten eikun pienen matkailukartan avulla matkaan sitten vaan suunniste... read more
Puerto Colombia pääkatu
Näkymä Maracaysta vuorille
Kotikatu

South America » Venezuela » Capital » Caracas October 13th 2010

Maailmalla jälleen! Tien päällä jälleen - vuosi ehti vierähtää edellisestä turneesta mutta nyt on taas päästy asiaan oikein toden teolla. Edellisellä keralla kiertelimme Andeja, Amazonia ja Atacaman autiomaata, tällä kertaa pysyttelemme rantojen tuntumassa eli ‘Por la costa’ - Pitkin rantoja. Matka alkoi samaa reittiä kuin viimeksikin, Madridin kautta lento Caracasiin jossa nyt olemme muutaman päivän totutelleet kuumuuteen ja kosteuteen. Lennot sujuivat tällä kertaa suorastaan erinomaisesti, ajoissa matkaan ja lentokin kesti vain vaivaiset 9 tuntia, oikein pikataival siis. Kentällä suoriuduimme pitkästä maahantulotarkastuksen jonosta ja tullistakin suosiollisesti, tavarat löysivät tiensä samaan paikkaan kuin me vaikka jonkin aikaa erossa niistä olimmekin. Ensitunnelmat Caracasin Simon Bolivar lentokenttä sijaitsee reilusti varsinaisen kaupungin ... read more
Plaza Bolivar
Macuto
Rantakahvila Macutossa hotellimme edessä

South America » Chile » Santiago Region » Santiago October 30th 2009

Matkan viimeiset päivät Santiago ja Valparaiso Niinhän siinä käy, että kaikki hauska loppuu aikanaan, niin myös meidän Etelä-Amerikan tourneemme. Viimeisiä hetkiä tässä vietetään ja onkin aika myös lopetella tämän blogin kirjoittelua. Olemme nyt olleet kumpikin Santiagossa viime sunnuntai-illasta lähtien ja aika on kulunut kaupunkiin tutustumalla sekä ympäristön nähtävyyksiä kiertelemällä. Sunnuntaina illalla kävimme tapaamassa Tintin paikallisia ystäviä illallisella heidän kotonaan. Virallinen ohjelma alkoi maanantaina kun teimme ihan perinteisen kaupunkikierroksen Santiagon keskustan alueella. Jo sunnuntaina saapuessani Santiagoon vaikutelma oli muihin aikaisemmin nähtyihin pääkaupunkeihin verrattuna aivan toinen. Tuntui lähinnä siltä, että jos minut olisi tiputettu silmät kiinni sidottuina ja tietämättä mihin olen menossa keskelle Santiagoa, olisin melkein ennemmin vei... read more
Näkymä Santiagoon San Christobalilta
Portillo
Ranta El Tabossa

Atacama ja hiekkaerämaan ihmeet Mikä ihme voi ihmistä kiinnostaa ja ihastuttaa hiekassa, kivessä ja suolassa sekä kaikissa niissä kummallisissa olomuodoissa, joita nämä muodostavat kun niitä kertyy yhteen paikkaan runsain mitoin? Siitä piti päästä ottamaan selvää kuivimpaan paikkaan mitä keksiä saattaa, eli Atacaman autiomaahan eli A3 Tourin viimeiseen viralliseeb etappiin. Saavuimme San Pedro de Atacamaan myöhään illalla ilman minkäänlaista mahdollisuutta edes vilkuilla ympärillemme kun pimeys oli ihan täydellinen. Vain kummallisen mallinen kuunsirppi valaisi ympäristöä ja muuten kaikki oli lähinnä arvailujen varassa. Olimme päässeet hotelliin bussin päätepysäkille sattuneen maasturikuskin kyydillä kun kylillä ei varsinaisesti takseja ole olemassakaan. Kuljetus on siis hoidettava aina jonkun kanssa sopimalla tai sitten kävellen. Kassien kanssa pimeässä hortoilu ei vaikuttan... read more
Joka puolella savuttaa
Laguna ja cerro Miscanti
El Tatio geysiirejä

South America » Bolivia » La Paz Department » La Paz October 24th 2009

La Pazista San Pedro de Atacamaan Kolme viikkoa on vierähtänyt käsittämättömän nopeasti ja olemme jo päässeet matkan viimeiseen maahan, Chileen. Lähtö La Pazista oli lievästi sanottuna stressaava - olimme tulleet edellisenä iltana kiireesti viidakosta takaisin kaupunkiin ja koko päivän matkustamisesta uupuneina illalla ei oikein mihinkään tarttuminen huvittanut. Olimme kuitenkin suunnitelleet, että matkatavaroita olisi vähän kevennettävä kun laukut ovat päässeet matkalla jotenkin turpoamaan ja pelko Sky Airlinen tiukoista matkatavarasäännöistä vähän hirvitti. Muutenkin liian täyden kapsekin raahaaminen on välillä ollut aika työlästä ja turhasta tavarasta eroon pääseminen olisi siis tarpeen. Jo alun perin tuli kerättyä vähän turhan paljon yhtä ja toista mukaan - Tintti on välillä vähän naureskellutkin tavaroilleni - osa sinänsä on ollut ihan tarpeellista ja osa kyllä ihan turhaa... read more
Näkymä kaupunkiin
Kaupunki laakson pohjalla
Naiset La Pazissa

South America » Bolivia » Beni Department » Madidi October 22nd 2009

A3 Tour - A2 Amazon Zoo Matka on jo edennyt kovaa vauhtia ja tätä kirjoittaessa olemme jo käyneet viidakossa, palanneet sieltä ja ehtineet autiomaahan. Matkanteko on täällä sen verran hidasta, että nytkin on 2 päivää mennyt ihan pelkästään matkustamiseen, ensimmäinen päivä jokiveneellä viidakosta ihmisten ilmoille ja lento takaisin La Paziin ja sen jälkeen seuraavana päivänä ensin lento Aricaan ja sieltä Antofagastaan ja sen jälkeen 4 tuntia bussilla autiomaahan. Yhteydet Boliviasta Chileen maateitse ovat ihan mahdottoman huonot - tässä ihan lähellä on rajanylityspaikka Ollague mutta mikään kaupallinen yhtiö ei ylitä sitä rajaa - emme siis olisi päässeet oikein millään konstilla sitä kautta tälle Chilen puolelle rajaa joten jouduimme tekemään melkoisen lenkin päästäksemme rajan toiselle puolelle. Mutta se onkin sitten ihan toinen tarina. Vihdoinkin viidakkoon Pak... read more
Puusammakko
Musta kaimaani
Tarantella

South America » Peru » Puno » Lake Titicaca October 16th 2009

Titicaca ja hyvästit Perulle Matka Cuscosta Titicacalle alkoi jälleen aikaisin aamulla - täällä kun lähdetään johonkin, tapahtuu se aina suorastaan käsittämättömiin aikoihin. Herättävä on 5:30 jotta ehtii bussiin tai junaan tai mihin vaan kulkuvälineeseen. Aikainen lähtö on tarpeen, kun lyhytkin matka kestää aina todella pitkään. Meillä ei ollut kilometreinä edessä mikään kummoinen matka mutta aikaa siihen oli varattu 8 tuntia. Ja se kaikki kyllä menisi. Löysimme bussimme ja totesimme, että paikkamme olivat varattuja. Olimme saaneet bussin yläkerran etupenkistä paikat, mutta joku oli ne jo tyytyväisenä käyttänyt. Selvyyden vuoksi sitten tiedustelimme, että olivatko paikat vaan yleensä sattuneet miellyttämään vai oliko käynyt niin, että olimme saaneet paikkaliput samoille paikoille. No, niinhän siinä oli käynyt ja paikat oli myyty kahteen kertaan. Onneksi bussissa sattui kuit... read more
Bussiavustaja Cuscossa
Vuoria ja tulivuoria riittaa
Perun Altiplanoa

South America » Peru » Cusco » Machu Picchu October 13th 2009

Machu Picchu ja Aguas Calientes Olimme saaneet varattua matkan Machu Picchulle vähän eri aikataululla ja reitillä kuin olimme toivoneet. No, aina ei voi saada kaikkea toivomaansa ja matkamme alkoi Poroystä joka on Cuscossta n. 20 minuutin matkan päässä. Asemalle meidät kuljetti Armando joka lupaisi tulla meidät seuraavana päivänä sitten myös noutamaan Ollantaytambosta. Ainoa keino päästä Machu Picchulle on käyttää junaa tai patikoida eripituisia reittejä Inka Trailia pitkin. Tietä ei perille ole ja matkaa on siis taitettava Peru Railin junalla. Nyt on jo löytynyt muutama muukin yrittäjä, joka rohkeasti on aloittanut liikennöinnin tällä reitillä. Aikaisemmin on syntynyt jopa mellakoita, kun reitille on yritetty saada kilpailua. Junia on 3 eri kategoriaa, kallein matka maksaa 600$ - eli aivan hirveä hinta junamatkasta joka ei kuitenkaan ole kuin 150 km. Me tyydyimme halvimpa... read more
Wayna Picchu
Sisaankaynnin nakyma
Ruohonleikkuri

South America » Peru » Cusco October 10th 2009

A3 - ensimmäinen A Kiertelemme vielä yhden päivän Liman keskustassa kuljettajamme Walterin kanssa. Ydinkeskusta on kauniisti kolonialismin mukaan rakennettu - hienoja aukioita ja katuja reunustavat upeat puiset parvekkeet. Limaa kutsutaankin ’parvekkeiden kaupungiksi’. Käymme seuraamassa presidentin palatsin edessä tapahtuvaa vahdinvaihtoa - koko seremonia kestää varmasti tunnin kaikkine kummallisine kumarruksineen ja kiemuroineen. Kyllästymme näytelmän seuraamiseen melko nopeasti, vaikka Walter näyttääkin seisovan suorana asennossa ja seuraavan esitystä kiinnostuneena, entinen armeijan virkamies kun on. Tutustumme myös Assisilais -luostariin jonka kellarissa on valtavat katakombit. Limalaiset haudattiin aikanaan tämän kirkon ja sitä ympäröivän luostarin alle. Kalmistossa käveleminen on vähän karmaisevaa - restauroinnin yhteydessä on kerätty valtavat kasat luita suuriin laa... read more
Cuscon katuja
Rouvat ja koira ruokaostoksilla
Uupunut perunakauppias

Tot: 0.184s; Tpl: 0.008s; cc: 13; qc: 60; dbt: 0.0765s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb