Soile&Tintti

Ikiliikkujat

There are absolutely too many places in the World to be seen - or is there only too litle time to see them all?
We are a couple of good old schoolmates travelling together around the globe trying to visit as many fashinating places as possible - this time our target is Ecuador and Galapagos.

South America » Ecuador » Galápagos » Isabela Island November 29th 2015

Punta Moreno / Elizabeth Bay Puerto Villamilistä jatkoimme Isabela -saaren läntiselle rannalle. Siellä lähdimme ensimmäiselle veneretkelle tutustumaan saaren rantoihin. Isabelan saari on varsin nuori ja sillä on kaikkiaan 5 tulivuorta joista Volcan Sierra Negra on viimeisimpänä purkautunut vuonna 2009. Saaren rannat ovat näillä kohdin pääsääntöisesti hyvin kivikkoista ja maasto on lähinnä pelkkää mustaa laavaa. Rannalle ei siis eritysemmin kannata lähteä kävelemään vaan eläinten tarkkailu veneestä on huomattavasti helpompaa. Rantaa lähestyttäessä näytti lähinnä siltä, että siellä mustassa erämaassa ei voi olla mitään. Mutta yllätyksiin on jo totuttu ja niin nytkin. Pian löytyivät ensimmäiset rannalla pomppivat pingviinit. Nämä endeemiset - eli vain täällä elävät ja täältä kotoisin olevat pingviinit ovat pohjoisimmat lajinsa edustajat. Niitä eksyy ainoina välillä myös po... read more
Punta Moreno
Eka pingviini kuivalla maalla!
Galapagosin merimetso

South America » Ecuador » Galápagos November 29th 2015

Lopultakin ... Pääsimme laivalle perjantaina päivällä kun Puerto Ayotaran sataman laituirilla meitä odotti tulevina päivinä hyvinkin tutuksi tuleva 'dingi' - eli isohko kovapohjainen kumivene jolla laivan ja sataman tai rantojen välillä liikutaan. Pääsimme satamaan hyvin Puerto Ayoran julkisilla kulkuvälineillä, eli todellisuudessa takseilla, jotka kaikki olivat valkoisia enemmän tai vähemmän vanhoja pick-upeja. Ja lysti maksoi aina kokonaisen taalan vaikka olisi mennyt mihin Pto Ayoran alueella. Ja mukaanhan mahtui mukavasti myös tavaraa sinne lavalle. Ja mikä meitä sitten oli odottamassa? Mukava ja tilava katamaraani johon mahtui yhteensä 16 matkustajaa ja 9 hengen miehistö. Tällä porukalla lähdimme tutkimaan ensimmäisenä Isabelan saaren ihmeitä. Mikähän meitä oikein odotti? Pto Villamil Matka alkoi heti koko yön kestäneellä laivamatkalla ja varsin tuuli... read more
Turha luulla, että täällä riittäisi tilaa ihmisten istuskella
Ensimmäiset pingviinit
Flamingot

South America » Ecuador » Galápagos » Santa Cruz Island November 26th 2015

Elämää eläinten ehdoilla Näiden muutamien saareilla vietettyjen päivien aikana on käynyt täysin selväksi, että täällä elämä kulkee eläinten ja luonnon ehdoilla. Saaren alkuperäiset asukkaat määrävät täällä tahdin ja ihmisen on siihen sopeuduttava. Eläimet ovat etuoikeutettuja ja niiden toimia ja elämistä ei saa häiritä millään tavalla. Jos merileijona sattuu asettumaan ihmisille varatulle penkille, niin ihmisen on väistettävä. Vähän kuin Intian pyhät lehmät - täällä (lähes) kaikki eläimet ovat vastaavassa asemassa. Lähes siksi, että merestä kyllä pyydetään kalaa ja äyriäisiä joita syödään ja tarpeettomat eläimet poistetaan jopa kovallkain kädellä. Saarille on aikanaan tullut hylkeenpyytäjien ja ensimmäisten asukkaiden mukana vuohia ja aaseja. Nämä eivät kuulu saarten alkuperäiseen eläimistöön ja siksi ne muuttivat ekosysteemiä väärään suuntaan. Jotta vääränlainen kehitys... read more
Receptionista Dona Tintti
Lammas. Kadonnut sellainen - tai nyt jo löytynyt
Enkö nyt voisi saada yhden palan?

South America » Ecuador » Galápagos » Santa Cruz Island November 26th 2015

Ja sitten saarille Tapasimme Tintin kanssa Quiton kentällä aikaisin maanantaiaamuna. Tintin lento oli saapunut ajoissa klo. 2:20. Matka Santiagosta oli todella pitkä, kun siihen sisältyi 12h vaihtoaika Limassa. Eipä ollut pelkoa, että ei ehdi vaihtaa konetta. Tintti sai aikansa kulumaan Yle Areenan seurassa ja samaan aikaan matkalaukku otti suunnan jonnekin aivan muualle … Tosiaankin – Tintti saapui perille, mutta tavarat eivät. Quiton kentällä tehtiin aamutuimiin kadonneen matkavaran ilmoitus ja oletuksena oli, että laukku tulee perässä Puerto Ayoraan viimeistään seuraavana päivänä. LAN:illa on Isla Baltralle 2 päivittäistä lentoa. Kovasti siis toiveena oli, että jospa vaikka jo seuraavana aamupäivänä pakaasi saapuisi. Quitosta lähtiessä on heti Galapagos –saarten matkatavaran tarkastus ja sinetöinti ja ensimmäinen maksu. Tarkkaan kyseltiin, ettei mukana ole mitään k... read more
Lentokenttävene
Jättiläiskilpikonna
Mutakylpy vilvottaa

South America » Ecuador » North November 22nd 2015

Quitosta Mindoon Perjantaina aamulla alkoi matka Quitosta Mindoon. Kuljetus järjestyi helposti suoraan majapaikkani kanssa ja he olivat aamulla hakemassa minua. Quitossa majoitukseni oli uuden lentokentän lähellä, eli kaupungin itäpuolella. Mindoon menevä tie on kaupungista luoteeseen, eli jouduimme käytännössä ajamaan Quiton pohjoisosan läpi. Mikä valtava muutos on tapahtunut viidessä vuodessa! Uusi lentokenttä on aiheuttanut sen, että myös teitä on jouduttu rakentamaan uusiksi. Kentälle johtavat tiet oli rakennettu korkeiden mäkien - eli meikäläisittäin kai vuorien - sivuihin ja kallioleikkaukset oli peitetty vielä betonilla. Ehkä siksi, että kivi- ja mutavyöryjen mahdollisuus pienenisi. Quito sijaitsee 2805m korkeudessa ja sen on sanottu olevan ikuisen kevään kaupunki, ehkä siksi, että keskilämpötila on ympäri vuoden n.19C. Kaupunki on levittäytynyt todella laajall... read more
Pääkatu
El Quetzal kaakaotehdas
Kaakaota

South America » Ecuador » North » Mindo November 21st 2015

Paluu Etelä-Amerikkaan Jokunen vuosi on jo ehtinyt vierähtää siitä kun viimeksi on tällä mantereella oltu. Edellinen Etelä-Amerikasta kertova blogimme päättyi Ecuadoriin ja Quitoon johon myös sen kertainen yhteinen matkamme päättyi. Jo silloin oli ajatuksena, että tuo kerta tuskin oli viimeinen Etelä-Amerikassa ja etenkään Ecuadorissa koska yksi pitkäaikainen haave jäi sillä kertaa toteutumatta. Nimittäin Galapagos. Nyt vihdoin on koittanut paluun aika ja pääsemme toteuttamaan tämän unelman. Galapagos Galapagos. Ihan oikeasti - Galapagos.Jo tuo nimikin kuulostaa minusta jotenkin epätodelliselta. En tiedä miksi, mutta tuntuu siltä, että olen 'aina' tiennyt mikä on Galapagos. Aina on tietenkin suhteellinen käsite, mutta jotenkin nyt ainakin sen ajan, kun ympäröivästä maailmasta on käsittänyt jotain muutkain kuin ihan kotikonnut ja oman pienen asuinympäristön... read more
Ja tänne päädyttiin - Mindo Sisakuna Lodge
Näillä mennään ...
Finnair vie perille - tällä kertaa Miamiin

Europe » Croatia October 23rd 2011

Matkan viimeinen etappi Splitistä Dubrovnikiin ja matkan tavoitteet Viimeisenä kohteenamme matkalla oli Split josta matka sitten jatkuisi takaisin Dubrovnikiin ja paluulennolle Helsinkiin. Splitissä olen käynyt joskus todella kauan sitten - jopa niin kauan, että maisemat ja paikat olivat lähes tuntemattomia ja jouduinkin kovasti miettimään, että muistinko yleensä oikeastaan mitään paikoista joissa kävin joskus muinaisen Jugoslavian aikana. No enpä todellakaan paljonkaan. Majoituimme mukavaan pieneen hotelliin hyvin lähelle vanhaa kaupunkia ja Diocletianiuksen palatsia. Pieneltä parvekkeeltamme jopa pilkotti meri kun osasi tarkkaan katsoa oikeaan kohtaan, olimme siis jälleen onnistuneet saamaan erinomaisen majoituksen oikein merinäköalalla. Tätä erinomaista etua myös hyödynnettiin innolla, parvekkeista onkin tullut tämän reissun 'viihdekeskuksia' - maisemien ihailua... read more
Makarska Riviera
Tie mutkitteli vuoren rinteillä
Jylhät rantakalliot

Europe » Bosnia & Herzegovina » South » Mostar October 22nd 2011

Mostar – idän ja lännen kohtauspaikka Balkanin etnisten sotien aikana 1990 luvun alussa useimmille varmasti tulivat tutuiksi kuvat raunioituneista taloista ja kärsivistä ihmisistä. Minullakin nuo muistikuvat ovat hyvin mielessä ja aivan erityisesti mieleeni on jäänyt yksi yksityiskohta sodan järjettömyyksistä. Mostarin vanhan sillan tuho. Bosnian alueella Mostarissa on 1550 luvulla rakennettu kaunis silta joka ylittää Neretva joen. Silta on yhdistänyt jo aikojen alusta idän ja lännen, kristinuskon ja islamin sekä alueella asuneet eri kansallisuudet, bosniakit ja kroatit. Bosnian sodan aikana 1991 silta vaurioitui ensimmäisiä kertoja ja marraskuussa 1993 se tuhoutui lopullisesti kroattien tykistötulituksessa. Sota ei tietenkään tunne armoa ja mikään ei ole turvassa – jotenkin vaan tuntui jo silloin, että on niin turhaa tuhota vuosisatojen takaiset historialliset muistot jot... read more
Emme unohda ....
Mostarin vanhaa kaupunkia
Neretva jokea Mostarissa

Europe » Montenegro October 19th 2011

Durmitor ja Tara-joen kanjoni Albaniasta palattuamme olikin sitten aika jättää Budvan kaupunki taakse ja jatkaa jälleen matkaa. Olimme nyt kolunneet lähistön merenrannat ja matka jatkuikin sisämaahan ja Montenegron vuoristoihin. Maassa on 5 kansallispuistoa jotka kaikki sijoittuvat tavalla tai toisella vuoristoisiin maisemiin – me olimme nyt matkalla niistä suurimpaan – Durmitoriin. Kun maassa kerran riittää vuoria on myös sopivien ajoreittien valinta aina vähän siitä kiinni, että minkä vuoren haluaa ylittää tai mitä laaksoa pitkin kiinnostaa ajella. Nyt reitti alkoi samaa tietä josta olimme edellisenä iltana palanneet ja suuntasimme kohden Podgoricaa. Matkan edetessä maisemat muuttuivat entistä mäkisemmiksi ja pian nousimmekin sitten jo oikein korkeaan vuoristoon. Majoituspaikkojen löytyminen ei ollut lainkaan varmaa vaikka olimmekin suunnistamassa kohden Durmitorin al... read more
Ensimmäinen näkymä Durmitoriin
Durmitor
Koirilla oli ihan oma peräkärry

Europe » Albania » North » Shkodër October 18th 2011

Lounaalle Albaniaan Muutaman Budvassa vietetyn päivän jälkeen oli taas aika lähteä vähän retkeilemään. Jo aikaisemmin oli suunniteltu, että Albaniassakin olisi ihan mukava käydä – ei siis viipyä mitenkään useita päiviä vaan ihan vaikka päivävisiitti lounaan merkeissä olisi riittävä tällä kertaa. Jo joskus nuorempana oli usein mielessä, että eipä olisi lainkaan hullumpi keksintö lähteä pistäytymään Albaniassa. Joskus 80-luvullahan maa oli vielä suljettu ja vaikeasti lähestyttävä mutta siten tietenkin sitäkin kiinnostavampi. Eipä kuitenkaan koskaan ollut riittävästi sinnikkyyttä lähteä kokeilemaan, että miten maahan olisi päässyt. Tirana taisi olla ainoa paikka mihin olisi edes voinut kuvitella lähtevänsä ja sekään ei olisi ollut helppoa. Mutta haaveeksi jäivät nämä suunnitelmat silloin vuosia sitten ja Albania oli siis edelleen meidän kannaltamme täysin neitseellinen maaper... read more
Albanian raja-asema
Keskusaukio
Hotelli Shkoderissa

Tot: 0.18s; Tpl: 0.007s; cc: 14; qc: 91; dbt: 0.0978s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb