Sulawesi


Advertisement
Asia
January 6th 2010
Published: January 6th 2010
Edit Blog Post

Hello Mister, Hello Misses!

(voor de screeners onder ons, pagina twee heeft alleen foto's, wel ff scrollen)

Het is weer even geleden maar dan nu eindelijk deel 2 😊 Na een korte vlucht zijn we aangekomen in Manado, Sulawesi. In de plaatselijke vvv-gids staat Noord-Sulawesi bekend als de provincie waar iedereen lacht... geen enkel woord gelogen! Het is wennen om elke dag door iedereen aangesproken te worden en in sommige gevallen zelfs licht fysiek contact. Iedereen wil zijn woordje engels op die ene toerist proberen en van kinds af aan wordt het "hello Mister, hello Miss" er bij de jongste ingepraat.

We hebben na 1 dagje Manado onze zinnen gezet op palau Bunaken, na het schijnt een duikersparadijs (eiland). Komt goed uit want ik kan niet duiken en Juud bezit een 3 jaar oud stoffig papiertje waarmee je schijnt te kunnen duiken. Het is niet makkelijk om op Bunaken te komen, dit geldt trouwens voor alles hier in Sulawesi. Je moet voor alles je tijd nemen en vooral geen haast hebben want hier gaat alles met het bekende natte vinger werk. Misschien wel een boot/bus/vlucht en anders gaat die wellicht morgen wel... Dus. Maar goed de boot, alles en iedereen probeert een sla'tje te slaan uit de toeristen en wil je overbrengen met een priveboot die zonder overdrijven 10x de prijs is van de publieke boot. Dit blijkt een typisch trekje te zijn van de inheemse bevolking en het duurt even voordat we hier een gepast antwoord op kunnen geven.

Alles (behalve de prijzen naar het schijnt) op Bunaken is paradijselijk; het eten, het koraal (inclusief zeeschildpad), de mensen en vooral de mangoboom die in de tuin groeit! Op aanraden van een medegast kopen we van tevoren een buskaartje naar Palu, vanwege de kerstdrukte kunnen bussen vol zitten. Het plan was om richting het zuiden te gaan, en oud en nieuw op bali te vieren. De busreis van 24 uur op papier was echter een beetje onderschat: een stoel in een bus waar ongeveer geen rug in zit, een chauffeur die met alles bezig is behalve op de weg letten lijkt wel (roken, praten, lachen, telefoneren, achterom kijken naar zijn vrienden net een schoolreisje alleen dan met mannen van 40), 100 keer stoppen om mensen in-en uit te laden (stations bestaan hier niet, mensen staan gewoon langs de kant van de weg), maar ook wordt de bus volgegooid met mais, meel en andere stinkende goederen zodat ook daadwerkelijk niets meer van het gangpad vrij blijft. Als er uitgeweken moet worden voor een mini-busje komt onze bus in de berm terecht met de achterband en scheelt het weinig of de bus ligt op zijn kant. We rijden nog 10 min door totdat de chauffeur erachter komt dat de band compleet aan gort is... Nu zelfs Frank angstneigingen uitsloeg, werd ik toch ook ietwat bezorgd en besluiten we vroegtijdig uit te stappen. De plannen worden compleet omgegooid. Kerst op de Togean Islands (Palau Malengue, prachtig maar compleet afgezonderd van de buitenwereld) en omdat het bevalt en we toch afhankelijk zijn van boten ook oud en nieuw hier (weliswaar op een ander eiland, Kadidiri). Hoewel oud en nieuw niet veel meer is dan pief pief paf qua vuurwerk en het grote kampvuur ook een beetje uitbleef, was er bier en waren er gezellige mensen 😊 Op Kadidiri verblijven we bij een familie en er is een hoop te doen. De familie is erg leuk: twee roeibootjes kunnen we lenen, met de vader des huizes kan gevist worden, de zonen nemen de harpoen mee op de boot en zorgen voor muziek in de avond en heel veel spelletjes worden gespeeld onder groot enthousiasme van de jongste kids. De laatste dag in de Togean Islands doen we een gipsy sea town aan, waar we de attractie van het dorp zijn en een grote groep kinderen ons op de voet volgt.

Omdat het visum van Indonesie maar 30 dagen telt, wordt het tijd richting het zuiden te gaan en dus volgen er drie dagen van reizen: Poso, Pendolo en uiteindelijk Rantepao.

Op 2 januari vertrekken we van de Togean Islands richting het vaste land. Alhoewel complete afzondering ook voordelen met zich meebrengt, hopen we nu op een ietwat verhoogde vorm van beschaving (lees electriciteit, internet, telefoon, minder afhankelijkheid van boten die eens per week varen). We vertrekken richting Ampana op een boot die toch al gauw een kilometertje of vijf per uur haalde. Geen grapje. Dit keer houden we ons niet aan de oplegging van maximaal 8 uur per dag reizen, want we pakken gelijk de auto richting Poso waar we de nacht doorbrengen. De dagen die volgen worden dagen van reizen, het doel is om aan te komen in Rantepao om de Tana Toraja te zien voordat het visum verloopt. Openbaar vervoer is, zoals gezegd, natte vingerwerk; niet alleen qua tijden, ook qua prijzen en vorm van vervoermiddel. Zo wordt ons verteld dat de publieke bus om 7 uur vertrekt, maar 8 uur zou ook goed kunnen en als je pech hebt is ie om 6 uur al geweest. We besluiten te gokken op prive-vervoer zodat we een normale nacht kunnen slapen. Er schijnt drie keer per dag een bus te gaan richting Pendolo (we besluiten de trip in stukjes te hakken om het haalbaar te maken op Sulawesi), maar aangekomen op het busstation blijkt deze compleet uitgestorven. Wel schijnt er een bus te komen (om misschien tien, elf of twaalf uur), maar het zou zo ook maar eens kunnen dat de bus helemaal niet rijd (dit wordt vaak gezegd door lokals als ze geld willen verdienen door je prive te vervoeren dus je weet niet of het waar is). Een beste local kan prive vervoer regelen voor 600.000 roepias voor een ritje wat zo'n 50.000 per persoon zou moeten kosten. Na eerst heel hard te hebben gelachen en niet op zijn speciale aanbod in te gaan, verlaagt hij al snel de prijs naar 500.000. Na een hardop overweging om niet naar een andere plaats te reizen en weg te lopen, blijkt het ritje aan flinke inflatie onderhevig te zijn en inmiddels gedaald te zijn tot 300.000. Er arriveert een bus, we staan op en bedanken de man vriendelijk voor zijn aanbod en voor we het weten zitten we in een prive auto voor 75.000 per persoon naar plaats van bestemming...

Pendolo is een schattig klein plaatsje aan een meer, waar men buitenlanders graag volstopt met zelfgebakken koekjes. We verblijven in de Pendolo cottages, waar je smorgens direct een duik kunt nemen in het meer en je verblijd wordt met een heerlijk ontbijt (schaars in Sulawesi). De mensen zijn hier super vriendelijk en behulpzaam zonder een tegenprestatie te verwachten.

Vanuit Pendolo vertrekken we de volgende ochtend vroeg richting Rantepao wat in 3 fases moet. We zijn echter niet op de hoogte van de plaatse volksmigratie die begin januari jaarlijks plaats vindt en hierdoor delen we een klein busje tot twee maal toe met 12 andere personen en hun volledige uitzet. Dit loopt uiteen van een computer (kast plus old-fashion monitor) tot een toekan en een kip. Met slapende benen en een paar flinke blauwe plekken stopt de bus in Palopo. Vanuit hier was er een doorgaande weg naar Rantepao maar die is ruim een jaar geleden deels verdwenen door hevige regenval in de bergen. Het is daarom nog onzeker of we met openbaar vervoer (personen auto's) wel naar Rantepao kunnen komen. Gelukkig blijken er inmiddels voertuigen van maximaal 5 ton over de vergane bergwegen te mogen, dus stappen we vol goede moed in... Na een dagje reizen ben je redelijk melig en we snappen niet dat iedereen het over een slechte weg heeft, het beste asfalt tot nu toe! Het lachen vergaat vooral Juud al snel als we na een kwartier een onverhard padje inslaan. De officiele weg houdt op en gaat over in een pad dat door een troep geiten is uitgesleten en nu voor doorgaande weg doorgaat. We moeten de zandweg , welke door hevige regenval meer lijkt op een grote modderpoel, delen met tegenliggend verkeer dat maximaal bepakt is. Slingerend langs steile kliffen en diepe dalen verwacht je dat het niet veel spannender kan gaan worden totdat er een bocht opdoemt waar het water alle grond onder het wegdek heeft weggespoeld en alleen een brug van asfalt nog rest. Langzaam en behoedzaam kruipt de auto langs het ravijn over de overgebleven weg en bij Juud breekt het angstzweet inmiddels uit. Ze grijpt, zonder dit zelf door te hebben, mijn knie in de hoop dat dit voorkomt dat we wegglijden. Stoer als ik ben lach ik hier heel hysterisch om, maar moet achteraf toegeven dat ik stiekem de billetjes zo nu en dan ook wel stevig op elkaar had zitten. Gelukkig bleef de chaffeur wel kalm en komen we bezweet en uitgeput aan in Rantepao waar we onze intrep hebben genomen in het Wisma Maria hotel midden in het centrum. Vanuit hier gaan we de komende dagen de tradities en gebruiken van Tana Toraja bekijken. Hierover natuurlijk meer in de volgende editie!

Ps blijf die commentaren plaatsen, het is erg leuk om jullie reacties te lezen 😊




Additional photos below
Photos: 34, Displayed: 28


Advertisement



6th January 2010

Hello Mister, hello Miss!
Heey Frank en Juud! Goed om weer wat van jullie te horen! Zo te lezen maken jullie veel mee! Erg leuk om te lezen. Ik merk wel dat rondreizen in dat deel van de wereld best lastig is. Hopelijk worden jullie er niet te moe van. Blijf genieten en ik hoop snel weer een mooi verhaal van jullie te lezen. Groetjes vanuit het koude en nog steeds besneeuwde nederland. (er is hier inmiddels meer sneeuw gevallen in 3 weken dan ik in mijn 23 levensjaren in nederland meegemaakt heb :P)
8th January 2010

Die hards
Hello die- hards! Aangezien ik in een kleine achtbaan al angstzweet uitsta, vind ik jullie super die hards met al die heftige busreizen!!! Ik heb mijn Indonesie reis in een auto gedaan en dat vond ik al mega-eng dus dit moet nog 10.000 keer erger zijn. Maar de foto's zien er super uit, wat een adembenemende landschappen. Je krijgt er dan in ieder geval heel wat voor terug!! Veel plezier nog de laatste dagen en in Indonesie en blijf die leuke foto's maken! Die in de jungle zijn geweldig. Raar om voor te stellen dat het in het overgrote deel van de wereld (waaronder Nederland en Oosten van Amerika) 1 v/d slechtste winters aller tijden is.... sneeuw, ijs, kou en toestanden. Jullie lekker geen last van (en ik stiekem ook niet). Dikke kus vanuit San Diego, geniet!!! Mariska
9th January 2010

WAUWWW
Halllooo bikkels!! Wat een verhaal, wat een verhaal... Ik sla echt doodsangsten uit.. RESPECT :) hahah gelukkig hebben jullie het overleefd! En alweer zo'n mooi verhaal geschreven! Prachtig om de foto's te zien, de natuur, fantastisch! En hoe cliche jullie foto op Kadidri ook is, ik vind hem GEWELDIG! Echt een mooie foto van jullie samen! Lieverds doe alsjeblieft voorzichtig en ik kijk uit naar jullie volgende (hopelijk minder bang makende) verhalen!! Geniet ervan (vooral van de warmte en zon!!!)!! Dikke zoen uit het OWH ZO KOUDE KIKKERLANDJE!!
9th January 2010

Leuk verslag!Deze manier van reizen lijkt sprekend op de onze in Sikkem, waar we met ware doodsverachting met extra balen vis bovenop of huisinterier op het dak door modderpoelen moesten rijden langs afgronden en bijwijle even (ahum) moesten wachten tot er een flink stuk weggeslagen weg weer bijgemaakt of overbrugd werd zodat vervoer verder weer mogelijk was,of je kreeg de mogelijkheid terug te keren en via een omweg van enkele dagen je doel te bereiken.En natuurlijk als de bus, jeep dan rijdt pikken we iedereen onderweg op en wachten we ook als een passagier tussendoor boodschappen of zo moet doen..... Maar ja, als je je onder de bevolking wilt begeven, moet je er wat voor over hebben, nietwaar, anders ben je zo'n elite toerist,haha. Inderdaad om jaloers te worden die plaatjes, al kun je hier ook mooie winterplaatjes maken hoor, maar die temperatuur....... Dikke kus,geniet,mama Rini
9th January 2010

Lieve kinders, het klinkt adembeneemend (eng!) maar gelukkig met zoveel humour beschreven dat ik er om moest lachen. Jullie hebben het overleefd - houden zo! Het blijft hier koud, N-O wind, sneeuw. Marjet en Mart zijn naar het snert-toernooi (voetbal) hier in Ophemert - hoe groot kan het verschil zijn!! Pas goed op jezelf en op elkaar, we volgen jullie op google. Veel plezier op Borneo en we wachten, met spanning, op de volgende aflevering. xxxoooxxxoooxxxoo
9th January 2010

Jeej, eindelijk weer een berichtje en foto's :)! Ziet er mooi uit allemaal! Hahaha, dat laatste stukje is zo droog, "stoere" Frank, haha :P.. Geweldig! Nou, have fun! En be careful! :P xx
9th January 2010

cool!!
9th January 2010

valt toch best mee ;-)
Zo, nou ik zou zeggen dat dat toch best leuke tripjes zijn, haha! Leuk hoor om jullie uitgebreide verhalen te lezen. Ik denk dat ik die kant toch ook maar eens op moet... Alles beter in ieder geval dan de 20 cm sneeuw die hier voor de deur ligt...en liever blauwe plekken van een bezweet busritje dan valpartijen door de gladheid op straat..mmhh, nouja, dat weet ik toch eigenlijk ook niet helemaal zeker, haha! veel plezier nog!!! xxxxx
10th January 2010

Hey Juud en Frank!! Wat leuk om jullie verhaal weer te lezen! Bunaken ziet er inderdaad super mooi uit! Jullie hebben wel wat te stellen met het vervoer daar :) Als ik het zo lees dan word ik er zelfs soms een beetje bang van, maar gelukkig zijn jullie veilig aangekomen in Rantepao!! Leuk huisje trouwens ook in Kadidiri! Jullie maken wel zeker wat mee daar! Mooi foto's ook allemaal! Geniet maar even van jullie paar dagen in Rantepao, want straks moeten jullie weer met de bus, en je weet nooit hoe dat gaat :) Veel plezier! xx Sigrid
12th January 2010

hallo!
Hallo Juud en Frank een berichtje van je broertje! super leuk om jullie verhaaltje te lezen, zeker omdat ik op het moment examens heb studie ontwijkend gedrag noemen ze dat =) heel veel plezier daar nog! geniet!
13th January 2010

Brother!
Hey Pierre:) Examens... Gaat het een beetje lukken zonder boeken? (oftewel genoeg opgelet tijdens de colleges?) Gisteravond in Maleisië aangekomen, vandaag een uitzoekdagje... In Frankrijk ook last van het koude weer of ben jij nogsteeds van het zonnetje aan het genieten:)? Dikke kus
13th January 2010

Hey Sig! Gisteren in Maleisie aangekomen, daar is het qua vervoer een stuk beter geregeld (tenminste wat we tot nu toe hebben gezien) :). Om bij de mooie plekjes te komen is het af en toe inderdaad spannend, maar zeker de moeite waard. Ga je al bijna richting zuid afrika? xxx
13th January 2010

Dag zus:)
Dag zus! Gister in KK aangekomen en op het eerste gezicht leek dit een enorme upgrade naar moderne beschaving... Echter, mijn mening begint zich inderdaad meer richting de jouwe te wijken --> in het oosten is volgens mij het meeste te beleven... Vandaag is een uitzoekdagje, even rustig aan en kijken waar we naar toe gaan en hoe en wat en herstellen (ook niet verkeerd aangezien ik in Jakarta vooral op de wc heb gezeten :S). Ik kreeg inderdaad al een berichtje van de ns van aangepaste dienstregeling met de trein... Was dus zeker een witte kerst:) Leek mij wel leuk al die sneeuw maar misschien gaat dat op een gegeven moment ook vervelen met al die vertragingen enzo... Ik hoorde dat je verjaardag niet door kon gaan? Ga je het uitstellen tot ik terug ben?:) Heb iig uitgevonden waar ik een kleinigheidje kon opsturen... Nog wensen vanuit het verre oosten? Dikke kus PS thanks voor de tips:)
13th January 2010

Dag sneeuwpopbouwer:)
Krijgen wij ook fotos te zien van de sneeuw?:) Laat maar weten als je zin hebt in een bezoekje --> meet and greet in china? kus kus
13th January 2010

Hello bijna spaans volger/scriptie schrijver :)
Haha, kort maar krachtig :P Heb in Rantepao toch af en toe mijn oogjes even dichtgeknepen, denk niet dat ik er meer vlees door ga eten... haha... Ik heb inmiddels vernomen dat je reispartner is afgehaakt ivm school... Dikke kus
13th January 2010

Hello bijna spaans volger/scriptie schrijver :)
Haha, kort maar krachtig :P Heb in Rantepao toch af en toe mijn oogjes even dichtgeknepen, denk niet dat ik er meer vlees door ga eten... haha... Ik heb inmiddels vernomen dat je reispartner is afgehaakt ivm school... Dikke kus
13th January 2010

Hello bijna spaans volger/scriptie schrijver :)
Haha, kort maar krachtig :P Heb in Rantepao toch af en toe mijn oogjes even dichtgeknepen, denk niet dat ik er meer vlees door ga eten... haha... Ik heb inmiddels vernomen dat je reispartner is afgehaakt ivm school... Dikke kus
13th January 2010

Hello bijna spaans volger/scriptie schrijver :)
Haha, kort maar krachtig :P Heb in Rantepao toch af en toe mijn oogjes even dichtgeknepen, denk niet dat ik er meer vlees door ga eten... haha... Ik heb inmiddels vernomen dat je reispartner is afgehaakt ivm school... Dikke kus
13th January 2010

Sis:)
Weet niet of mjin antwoord op facebook is aangekomen want de pc werkte even niet mee.... Ik had je idd via frank zijn account een bericht gestuurd: hij heeft een ipod met internet maar kan alleen zijn facebookaccount erop openen. Als er dus draadloos internet is kan ik wel op facebook, alleen via zijn account... Maar je had het soort van al begrepen dus:) Ik ga zo ook eens even een kijkje nemen of jij al aan het posten bent over canada:) Smak
13th January 2010

Dag Yvon:) Ik moet eerlijk zeggen dat een pakket sneeuw ook niet verkeerd klinkt... :) Gisteren aangekomen in maleisie en inmiddels een post office gevonden om het beloofde leesvoer op te sturen... Het gaat wel even duren alleen, maar des te groter de verrassing misschien:) Dikke kus
13th January 2010

Dag ien!
Dag ien! Long time no see/talk! Heb inmiddels mijn bachelor afgerond, evenals frank. Nu een beetje tijd nodig om uit te zoeken welke richting ik op wil met mijn master en dus ook een mooie reden om een stukje van het verre oosten te gaan bekijken. Heb na mijn bachelor een aantal maanden gewerkt, en zo lang de funds het toelaten hier dus te blijven (rond juni is het plan). Hoe gaat het met jou? En met ruud? Inmiddels al een prof in het golfen geworden? x vanuit Kota Kinabalu (maleisie)
13th January 2010

hello meis
Zarief! Ik heb een mooi cadeautje gevonden voor je in je huis, én een post office vanwaar ik het kan opsturen.... Jeej! Komt dus jouw kant op, alhoewel je wel geduld moet hebben wan thet kan zon drie maanden gaan duren :) dikke kus
18th January 2010

Mooie verhalen !
Hallo Frank & Judith, Via Grace heb ik de link naar jullie Blog gekregen en kan jullie nu ook volgen. Wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken zeg. Wat een heerlijke verhalen en mooie foto's, heel leuk om te lezen en te bekijken. We blijven jullie volgen en wie weet kunnen we in maart een eetdate hebben bij een Cambodjaanse Per Tutti of Juggle Juice :>)). Blijf genieten en mooie verhalen schrijven. Groetjes, Lex & Jacqueline (Keereweer)
18th January 2010

Hallo Frank en Judith, vermakelijk is het om jullie reisverslag te lezen. Avontuur,spanning,genieten van alles zit erin. Jaloers wordt ik wel een beetje van de mooie omgeving waarin jullie je begeven. Veel reisplezier en laat nog veel van je horen
20th January 2010

Hey neef, We kregen van je moeder een link naar je blog, dus heb net zitten lezen. Klinkt allemaal goed en bekend wat betreft het gedrag van de Indonesiers ;). Geniet volop en heel veel plezier nog! Groetjes, Carina (ook namens de rest hier)
8th March 2010

ahhhh stilte..
lievie, lees nu je berichtje over je kado'tje! Ik ben er stil van... wat lief dat je op zo'n afstand aan mijn verjaardag denkt :$ gekkiej!! Ik kijk erg uit naar je presentje! Ik laat het je weten als het er is :D Doe voorzichtig lieverd, Dikke zoen en love you!!
27th August 2010

nice.....
i think you're from netherland...right? nice blog....
28th December 2010

Yes we are from the Netherlands... Thank you! Where are you from? (and how were you able to read Dutch?) :)

Tot: 0.056s; Tpl: 0.017s; cc: 7; qc: 27; dbt: 0.0295s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb